Josef Filip ze Sdružení pro podporu zeleně a ovzduší na Praze 6 řekl, že by si lidé přáli víc zeleně, místo té má ale nad ústím Strahovského tunelu vzniknout operační středisko.

„Situace, která nastala v okolí křižovatky Malovanka v našem bydlišti, je neúnosná,“ uvedl Filip. Dlouhodobá měření podle neziskových organizací ukazují, že v oblasti jsou téměř dvojnásobně překračovány imisní limity. Někteří místní obyvatelé, kteří se happeningu zúčastnili, proto přišli s rouškami přes obličej. Dva ekologičtí aktivisté si navlékli plynové masky.

Odhadovaná dopravní zátěž mimoúrovňové křižovatky, která v budoucnu propojí Strahovský tunel s tunelem Blanka, je 125.000 automobilů za den. Plánovaná Břevnovská radiála navíc na Malovanku přivede dalších 25.000 aut, upozorňují aktivisté. Zástupci města ale trvají na tom, že křižovatka bude přínosná.

Zeleň zřejmě nebude

Podle původních plánů měla mezi ulicí Na Malovance a hotelem Pyramida vzniknout zelená plocha pro odpočinek, která měla alespoň částečně kompenzovat emise z automobilového provozu. Projednávaný územní plán ale v celoměstsky významných změnách počítá namísto parku se stavbou několikapatrové budovy.

Nad ústím tunelu mají vzniknout kanceláře pro technickou správu komunikací a středisko odboru krizového řízení pražského magistrátu. Budova by měla vyjít na 500 milionů korun. „Politici nedodržují předvolení sliby a daná slova,“ řekl Filip. Zastupitelstvo o podobě územního plánu rozhodne zřejmě na podzim.

Mimoúrovňová křižovatka Malovanka je součástí vnitřního automobilového okruhu metropole. V oblasti je v současnosti objížďka. Křižovatku i tunel Blanka buduje společnost Metrostav. Se stavbou začala v roce 2005, část ramp a silnic již byla uvedena do provozu minulý rok.

Čtěte také: Malovanka: Místo stromů má vyrůst dopravní velín