Společnost Taktum, která celou akci organizovala, narazila na nevoli spoluautora konečné dokumentace Nuselského mostu, architekta Stanislava Hubičky. Dalším argumentem odpůrců byl fakt, že most patří do městské památkové zóny, tedy do oblasti, kde je každý viditelný zásah přísně hlídaný. „Plánovaná přemalba měla probíhat jen na bočních částech pilířů. Pohledová osa z památkové rezervace by byla téměř neovlivněna," říká organizátor projektu Pavel Vrba. „Umělci vytvářeli své návrhy v souladu s charakterem mostu. Ne jako revoltu namířenou proti výtvarnému pojetí betonové stavby," doplňuje.

Samotní umělci, kteří se do Prahy sjeli z celé republiky právě ve chvíli, kdy byl několik měsíců plánovaný projekt pozastaven, jsou zklamaní. „Má plocha měla být umístěna přesně uprostřed mostu," říká český průkopník streetartového umění Pasta Oner. Každý z oslovených umělců pojal svůj koncept, jehož spojujícím symbolickým prvkem byla dualita života a smrti, po svém.

„Často kombinuji kresbu a písmo. Ústředním motivem měly být dvě ruce, každá na jednom ze dvou sloupů pilíře, trhající pouta, která je svazují. V textové části měl být nápis v angličtině „Be curious not judgemental" (buď zvídavý, ne kritický). Malba počítala se zachováním části původního betonu a barevnost byla navržena tak, aby maximálně přirozeně doplnila most i okolí," vysvětluje Pasta Oner, který svou myšlenku vzhledem k tomu, že byl projekt určený přímo pro specifické místo Nuselského mostu, jinde realizovat nebude.

„Díky názorovým neshodám uvnitř scény došlo k přenesení těchto protichůdných názorů do části odborné veřejnosti. Ta se pod tlakem zbytečné hysterie postavila proti. Paradoxem je, že to nebyl hlavní důvod k pozastavení prací. Jde spíše o nesouhlas ze strany pana Hubičky, který si naší akci vzal jako pomyslného rukojmí při prosazování snahy most prohlásit za národní technickou památku, což ho má ochránit před případným necitlivým zásahem při údajně plánované rekonstrukci. Mimochodem, od začátku se počítalo s tím, že naše malby by s takovou rekonstrukcí, plánovanou v rozmezí dvou let, zanikly," říká umělec, který přípravou projektu strávil několik měsíců.

Více než o graffiti, i když má projekt v názvu tento umělecký směr, se jedná o takzvaný streetart.

Chcete se dozvědět více? Čtěte páteční Pražský deník. Najdete jej u všech dobrých prodejců tisku.

Nebo si Deník předplaťte a přijde Vám až domů! Deník - moje noviny.