DPP je největší městskou firmou a zaměstnává téměř 11 tisíc lidí. Od města dostává na provoz ročně více než 13 miliard korun.

Zvolení Filipa Tuláka se očekávalo. Spolu s ním však nebyl zvolen Pavel Procházka, někdejší šéf organizace Ropid, který byl původně nominován. Na poslední chvíli ho však jako nominant nahradil někdejší technický ředitel DPP Šurovský. Ke změnám došlo i v dozorčí radě, ze které byl odvolán Tomáš Kaas, někdejší ředitel magistrátního odboru rozvoje a financování dopravy.

Provedené změny ve vedení pražského dopravního podniku přitom nejsou ničím neočekávaným. Jsou důsledkem snahy nové pražské koalice o co nejlepší kontrolu nad dopravním podnikem. Gillar byl do vedení společnosti dosazen před dvěma a půl lety tehdejšími zástupci z hnutí ANO. Vůči němu se však současná pražská koalice silně vymezuje, a tak byla výměna generálního ředitele a dalších vrcholových manažerů nasnadě.

„Nedovedu si představit posun v zásadních projektech, jako je metro D nebo nové tramvajové tratě, pokud bychom to jako město dál řešili se současným vedením DPP,“ poznamenal náměstek primátora a člen minulé i aktuální dozorčí rady dopravního podniku Petr Hlubuček (Spojené síly pro Prahu/STAN).

Mezi největší úspěchy Dopravního podniku za působení Martina Gillara nepochybně patří poměrně výrazný nárůst „vozových kilometrů“, který dokládá větší intenzitu spojů. Na vzestupu byl v posledních letech i celkový počet cestujících.

Zlevnění celoročního jízdného v roce 2015 přilákalo do pražské MHD víc stálých zákazníků, tržby od cestujících kvůli tomu ale přechodně poklesly. To bylo nicméně politické rozhodnutí, na které neměl generální ředitel vliv. Mezi jeho počiny lze naopak připsat dohodnutí nákupu pěti stovek moderních autobusů SOR a úspěšné završení dodávek nových tramvají Škoda 15T.

Signál v metru i nová mobilní aplikace

Pod Gillarovým vedením také začalo zavádění mobilního signálu v prvních tunelech metra, byť se značnými prodlevami za očekáváním. Spuštění mobilní aplikace PID Lítačka a digitalizace systému Pražské integrované dopravy přinesly od léta pohodlnější cestování mezi Prahou a Středočeským krajem. Pasažéři MHD v metropoli nicméně stále čekají na zveřejnění dat o on-line poloze vozidel, což má zlepšit například přehled o aktuálních zpožděních.

Připravujeme podrobnosti.

Martin Gillar
Gillar končí. Dopravní podnik pod ním rostl, příprava metra D vázla