Dlouhé fronty, někde vydýchaný vzduch, nacpané autobusy, ale i zajímavé exponáty a unikáty, které se jen tak nevidí. To byla letošní Muzejní noc v hlavním městě. Nenechaly si ji ujít desetitisíce Pražanů a návštěvníků metropole. Po běžné zavírací době se v některých z 51 otevřených muzeích a galeriích kromě jiného také jedlo a hrálo.

Řada zájemců vyrazila na exponáty se značným předstihem. Na centrálním přestupním místě na Náměstí Jana Palacha se už před devetenáctou hodinou srocovaly na jednotlivých stanovištích stovky lidí. Převážně senioři byli trochu zmateni rozmístěním autobusových zastávek a jízdními řády.

Půl hodiny před otevírací dobou se táhla fronta dvou set padesáti lidí například před Hrdličkovým muzeem člověka Univerzity Karlovy. „Přišli jsme krátce před sedmou, a dočkali se teprve po hodině a tři čtvrtě. Nejhorší na tom bylo, že někteří lidé se neustále snažili předběhnout. Místnost, kde jsou exponáty je malá, představovala jsem si ji daleko větší,“ řekla Iveta Kubešáková z Dlouhé Lhoty na Táborsku.

Muzeum mělo přitom problémy s objemem návštěvníků už loni. Tehdy si sbírky, v nichž jsou odlitky obličejových masek a hlav severoamerických indiánů, těl Pygmejů či trepanované lebky, mohlo za večer projít jen 1200 návštěvníků.

Trpělivostí se museli obrnit i ti, jež chtěli na vlastní oči spatřit jeden z nejcennějších svazků Městské knihovny, Pražskou bibli. Zaměstnance knihovny zájem překvapil, a v příštích letech ji zřejmě vystaví ve větší místnosti, aby se u ni vystřídalo více lidí. „Odhadem ji zhlédlo asi tři a půl tisíce zájemců. Když jsme ji v půl jedné odváželi zpátky do depozitáře, ve frontě byly ještě desítky návštěvníků,“ sdělila mluvčí knihovny Věra Voňavková. Podle ní se zvědavci jejího vystavení letos už nedočkají. Vyčkat budou muset minimálně rok.

Příjemnější atmosféra vládla v policejním muzeu, kde se prohlídka expozic obešla bez strkanic, nebo v Zemědělském muzeu, kde kuchařky připravovaly bramborové speciality nebo v Galerii Rudolfinum. Tady si návštěvníci prohlédli nově otevřenou výstavu Angels Sleeping rakouského malíře Gottfrieda Helnweina. „Je to hodně pobuřující, ale to asi v dnešní době musí být, aby to zaujalo,“ hodnotila výstavu jedna z návštěvnic u obrazu s názvem Autoportrét, který znázorňuje umělcovu tvář znetvořenou obvazy a kovovými předměty.

Kolik návštěvníků letos do muzeí zavítalo, bude známo dnes. Podle organizátorů se ale pravděpodobně překonal rekord z loňska, kdy se akce zúčastnilo 171 tisíc lidí.