Dříve než primátor Zdeněk Hřib (Piráti) přestřihl pásku, vznesl otázku: „A odpadkový koš máte?“ První muž metropole se dočkal. „Ano, máme,“ zněla odpověď a dělníci rychle koš předváděli. Primátor koš očistil a sláva mohla začít. Spolu s ním nový přístřešek otevřel i šéf THMP Tomáš Jílek.

Stávající smlouva na poskytovatele mobiliáře s firmou JCDecaux vypršela na konci letošního června a hlavní město ji neprodloužilo. Nové prvky si vyžádají 689 milionů korun, instalovat se budou dva roky. Smlouvu s dodavatelem uzavírá městská společnost Technologie hlavního města Prahy, která také připravovala výběrové řízení a zajistí kompletní inženýring a instalaci nového mobiliáře vlastními silami.

Radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN).
Do Zdib z Prahy tramvají možná už v roce 2025. A jinam? To se uvidí

„Půjde o postupnou výměnu kusu za kus, tedy nebude nutno rozkopat celou Prahu a řešit hrozbu, že by na cestující pršelo,“ uvedl před časem radní Jan Chabr (TOP 09). „Město nadále již bude mít ve vlastnictví celou síť zastávek a bude jen na něm, jak se dále bude chovat v rámci obchodního využití zastávek – zda půjde cestou vyššího množství reklamy a návratnosti díky vyššímu zisku z pronájmu, anebo naopak cestou opačnou – snižování vizuálního smogu ve městě, a přístřešky budou mít minimum reklamy,“ dodal.

Pokud to klimatické podmínky umožní, plánuje THMP ještě do konce letošního roku vyměnit zhruba dvě desítky přístřešků. První už mohou cestující využívat v Praze 13 na zastávkách Píškova a Velká Ohrada.

„Společně s přístřeškem dodá naše společnost ke každé zastávce i velkokapacitní odpadkový koš a zábradlí. Předem vytipované přístřešky pak budou mít navíc reklamní plochu v podobě LED obrazovky s proměnnou intenzitou podsvícení tak, aby se mohla reklama ve večerních a nočních hodinách utlumit. Zároveň bude možné měnit její obsah online, pokud bude například nutné reagovat v případě nepředvídatelných událostí a bezodkladně informovat občany,“ vysvětlil Jílek.

Parkoviště P+R na Černém Mostě v Praze.
Kolem Prahy se chystá další parkování P+R. Kde jsou přípravy nejdál?

Podobu dodávaných prvků určila mezinárodní designerská soutěž již v roce 2016. Autorem návrhu je studio Olgoj Chorchoj. Vzhledově budou zastávky vypadat stejně jako prototyp, který stojí od roku 2019 na Palackého náměstí. K drobným změnám došlo pouze v konstrukčních detailech.