Park pod magistrálou, Negrelliho náměstí, Vítkovské náměstí či pěší promenáda přes železnici. To jsou nové prvky, které se mohou stát ústředními body nové podoby okolí terminálu Florenc. Autobusy by mohly nově zastavovat v přízemí polyfunkční budovy.

Jednotlivé projekty urbanistické soutěže Florenc 21 jsou k vidění na výstavě v Centru architektury a městského plánování (CAMP), kde k nim mohou Pražané do 25. listopadu vyjádřit své připomínky.

Nevyužité a zanedbané území

V plánu je vybudovat soběstačnou čtvrť, renovovat autobusový terminál i dopravní infrastrukturu a napojit zanedbaný kout na zbytek města.
„Proměna tohoto brownfiledu je pro město zásadní, území je nevyužité a zanedbané. Nevzhledné je i okolí autobusového terminálu. Do rozhodování se může zapojit každý, kdo navštíví výstavu,“ komentuje Ondřej Boháč, ředitel IPR.

Z 57 přihlášených týmů se do finále soutěže probojovaly firmy z Nizozemska, Švýcarska a Česka. „Těším se, až vybereme vítězný návrh,“ říká náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (TOP 09).

Budoucí podoba Masarykova nádraží.
Správa železnic získala územní rozhodnutí pro modernizaci Masarykova nádraží

Investorem jsou společnosti ČSAD Praha holding a developerská firma Masaryk Station Development, jejímž vlastníkem je skupina Penta Investments společně se Správou železnic.

V porotě zasednou odborníci, zástupci investora i lidé za hlavní město a městskou část Praha 8. Jejím předsedou je hlavní architekt města Brna Michal Sedláček.

Stavět se začne až za několik let

Území je značně rozsáhlé, jedná se o prostor mezi ulicemi Husitská a Hybernská na jedné straně a Těšnovem a Křižíkovou a Sokolovskou ulicí na straně druhé.

Architekti se musejí poprat s řadou problémů. Značná část území je součástí Pražské památkové rezervace, která je zároveň památkou UNESCO. Téměř polovinu oblasti tvoří pozemky areálu kulturní památky Masarykovo nádraží.

V restaurátorské dílně Metrostavu se nyní pracuje na detailech Clam-Gallasova paláce.
FOTO: Papír, voda, lepidlo. V ateliéru se restauruje šlechtický palác

Velkým problémem je neprostupnost pro pěší a cyklisty, naprosto zásadní je pak návaznost na MHD i mezinárodní vlakové a autobusové spoje.
Vítězný tým svoji vizi následně rozpracuje do urbanistické studie. Po představení výsledků soutěže přijde na řadu změna územního plánu.

„Doufáme, že ten bude v procesu příští rok na jaře. Potom musí investor připravit podklady pro stavební povolení. Než se začne stavět, je otázka několika let,“ odhaduje Petr Návrat z plánovací kanceláře ONplan, která soutěž organizuje.

Penta Investments je majitelem společnosti VLM, která je vydavatelem Pražského deníku.