Červenobílý vůz Iveco Crossways linky H1 lze v centru hlavního města jen stěží přehlédnout. Zatímco tramvaje a ostatní autobusy zpravidla praskají ve špičce ve švech, speciální spoj obvykle veze jen řidiče, v lepším případě jednoho až dva cestující. Určen je pro přepravu osob se sníženou schopností pohybu a orientace a dospělé cestující s dětmi do tří let.

Jde o jednu z nejdelších linek v pražské MHD, která spojuje Obchodní centrum Chodov s Černým Mostem, jede však přes centrum Prahy. Doba jízdy je tak 95 minut. Na trasu se vydává sedmkrát denně každým směrem.

MÁLO VYUŽÍVANÁ

Ropid se netají tím, že by linku rád zrušil. Při posledním průzkumu se zjistilo, že za celý den přepraví 28 vozíčkářů. „Extrémně nízké využití linky H1 je dlouhodobý problém, který je však s ohledem na společensko- -politickou citlivost obtížně řešitelný,“ řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal. Už dříve přitom skončily jiné podobné linky H2 a H3.

Speciální spoje vznikly v době, kdy nejezdilo tolik nízkopodlažních dopravních prostředků. Dnes jsou ale samozřejmostí. „Právě kvůli velké nabídce ostatních nízkopodlažních spojů jezdí téměř zcela nevyužitá, nicméně s návrhem na zrušení linky zatím nesouhlasí zástupci sdružení vozíčkářů a členové bezbariérové komise,“ upozorňuje Drápal.

Spoj obsluhuje lokality, kde jsou tzv. domy zvláštního určení, kde bydlí více lidí se zdravotním postižením. Přeprava jednoho vozíčkáře na této lince vyjde v průměru na 900 korun. To je o několik set korun více, než Ropid platí za přepravu invalidů v rámci služby door-to-door. Prahu ročně stojí provoz H1 6,3 milionu korun.

VEJDE SE DO NÍ VÍCE VOZÍKŮ

Podle ředitele organizace Asistence Erika Čipery, která pomáhá tělesně postiženým, jsou zastánci linky zejména mezi staršími uživateli. I když je sám pro její zrušení, má pochopení pro její zastánce. „Aut na zavolání není tolik, tady mají jistotu, že v určitou dobu jim autobus jede a vejdou se do něj,“ vysvětlil Čipera.

„Hlavní výhodou linky H1 je skutečnost, že vozidlo je přizpůsobeno přepravě většího počtu invalidních vozíků, než je tomu na běžných autobusových linkách tam lze přepravovat pouze jeden vozík,“ dodává Petr Secký z bezbariérové komise.