„Tramvaje přepravují v centru Prahy více osob než řada linek metra v zahraničí. Máme nejvyšší hustotu tramvajového provozu na světě,“ argumentoval ve prospěch kolejového propojení Vodičkovy ulice s Národním muzeem Martin Šubert, náměstek ředitele městské dopravní organizace ROPID.

Šubert navíc zdůraznil, že nejvytíženějšími ulicemi, jako jsou Spálená nebo Ječná, v současnosti projede tramvajemi bezmála sto tisíc cestujících denně. A že kapacita křižovatek v centru je po posledním posílení spojů v roce 2016 zcela vyčerpaná.

Návrat tramvají na Václavské náměstí.

„Je třeba odlehčit provozu zejména tam, kde je nejvíc spojů na světelně řízených křižovatkách, tj. zejména na Karlově náměstí. Odlehčení Ječné ulice současně usnadní možnost odklonů při mimořádných událostech v Nuselském údolí,“ uvedl manažer organizace ROPID.

Kratší přejezd centra

Staronová trať v srdci Prahy má přinést nové možnosti objížděk, oproti metru pohodlnější přesuny na krátké vzdálenosti a především výrazně kratší cestování přes centrum. Například doba dojezdu od Švandova divadla do Italské se zkrátí o 6 minut, mezi Vodičkovou a Vinohradskou tržnicí o 8 minut, což je polovina aktuálního času.

Plán je součástí celkové revitalizace Václavského náměstí a podle odborníků tramvajová trať přispěje k oživení celé lokality. „V současnosti mají oba póly náměstí výrazně odlišný kolorit. Horní část se stala spíše nekoordinovanou, špinavou dopravní tepnou, Příkopy naopak patří k nejdražším ulicím světa,“ upozornil Lukáš Tittl, dopravní specialista z Institutu plánování a rozvoje (IPR).

Kde budou koleje?

O přesné podobě ani umístění kolejí na Václavském náměstí zatím není rozhodnuto. „Architektonické studie uvažovaly s doplněním kolejí do středového prostoru místo širokých chodníků. Aktuálně pracujeme na novém pojetí,“ sdělil hlavní projektant revitalizace „Václaváku“ Vladimír Vacek. 

V plánu je i napojení trati z Vinohradské kolem Muzea a Hlavního nádraží na Bolzanovu. V tomto úseku je třeba detailněji dořešit trasování i zpevnění nad stanicí metra.

Nový uzel by měl ulevit celé síti pražských tramvají a umožnit rozvoj i linkám na okrajích. Podle Martina Šuberta ale paradoxně hrozí, že budou i nová spojení díky velké atraktivitě narážet na své kapacitní limity.