"Tohle je jenom jedna epizoda ze seriálu, je třeba ji zasadit do dlouhodobého kontextu toho, jak tyto dvě strany komunikují," řekl Komínek. Hnutí ANO podle něj vybudovalo svou komunikaci s voliči na tom, že v jeho čele stojí člověk, který má dost peněz a mohl by si je v klidu užívat - místo toho však vstoupil do politiky. "Postavil si značku člověka, který se v podstatě obětoval pro Českou republiku a proti němu jsou tradiční politické strany, o kterých on tvrdí, že mu budou neustále házet klacky pod nohy," shrnul Komínek.

Ve chvíli, kdy premiér Sobotka přišel s tím, že by Babiš měl vysvětlit nejasnosti ve svém podnikání, nebo ho z vlády vyhodí, potvrdil tím podle Komínka to, co ANO tvrdí od nástupu do vlády. Pozice sociální demokracie je z jeho pohledu obtížná. "Bude se jim to strašně špatně obhajovat, protože v očích voliče Sobotka rozbil úspěšnou vládu," míní Komínek.

Podle Joachymstála se Sobotkovi podařilo Babiše zaskočit. Sociální demokracie si ale nechala přebrat iniciativu a vývoj po Sobotkově výkopu lépe zvládlo ANO. "Po tom, co premiér včera přišel s tím šokujícím prohlášením, by člověk čekal, že má nějaký plán. Problém je, že jeho strana zatím zaostává v komunikaci a nechává si sebrat tu původní iniciativu," uvedl.

Dokladem je třeba celostránkový inzerát ANO, který dnes vyšel ve většině českých deníků. Babiš je na něm s ústy přelepenými lepicí páskou a velkým nápisem PROČ? "Využívá toho, že řada voličů vůbec netuší, co se dělo. Využívá té nevědomosti a snaží se to otočit tak, že oni jsou vyhazováni ze zlovůle tradičních politiků," zhodnotil postup ANO Joachymstál.

"ANO se taky podařilo hodně rychle dát dohromady stranický tým. Poslanci a ministři se za Babiše postavili jako jeden muž a podpořili ho," podotkl. Aktivnější komunikaci předvedlo hnutí také na sociálních sítích.

Vysvětelním je podle Joachymstála i to, že Sobotka rozehrál spíše politickou hru a musí teď vyčkávat, jak se zachovají jeho spolustraníci, koaliční partneři, prezident i ostatní politické strany. "Do jisté míry musí čekat na další vývoj, ale v podstatě už ztrácí iniciativu. Pokud si na Babiše připravili nějakou "knihu hříchů", tak by ji měli začít nějak systematicky komunikovat a vysvětlovat," připomněl Joachymstál materiál Sobotkových poradců, o němž před týdnem informoval Deník.

Z hlediska politického marketingu ANO podle Joachymstála zvládá lépe nejen aktuální roztržku ve vládě, ale i dlohudobou komunikaci s voliči. "Přišli s kontinuální propracovanou komunikací, která se opírá o výzkumy a pracuje s voliči. A lidi mu díky tomu více věří," shrnul.