Jinými slovy, velký pražský ohňostroj dá o sobě opět vědět. Patnáctiminutová světelná šou prý bude tentokrát laděna do doby císaře Rudolfa II. Místo jeho dřívějšího odpalu se z pontonu na Vltavě vrací do Letenských sadů. Důvod je prostý po loňském dramatu s raněnými ptáky vyplašených z pod mostu Legíí a Mánesova mostu právě na Letné nic podobného údajně nehrozí. Rada města schválila v září půl druhého milionu korun bez DPH na přípravu a realizaci ohňostroje. Co tato příprava a vůbec starosti kolem ohňostroje obnášejí, na to odpovídá jeho tvůrce Jaroslav Štolba.
První zmínka o ohňostroji pochází z Číny, kdy prý kuchař smíchal dřevěné uhlí, síru a ledek. V bambusové holi pak směs explodovala a první petarda byla na světě. Kdy a kde jste se mohl předvést s vaším prvním ohňostrojem?
Mé první, skutečné a „adrenalínové" ohňostroje jsem realizoval a několik let vylepšoval v podhůří Orlických hor, ve Skuhrově nad Bělou, kde jsem od svých patnácti let trávil s kamarády poslední dny roku. Naposledy to bylo na Nový rok 1989… nicméně mám zprávy, že tradice je neporušena a Skuhrov má každoročně široko daleko nejlepší ohňostroj!
Ženy říkají: Mít doma chlapa, co si hraje s ohněm, to už je bezpečněji se samotným ďáblem. Jaký názor na to máte?
Věnujeme se nikoliv destruktivním, ale positivním a kreativním účinkům černého prachu, snažíme se jít pouze cestou, kde oheň lidskou duši především čistí a krásně hřeje. …a každý plamen občas zeslábne a potřebuje nabrat nových sil…
Z pohledu současnosti a minulosti dnes výtvarnou krásu ohňostroje diriguje počítač, předtím museli vše oběhat lidé. Nechybí vám někdy takzvaná pořádná facha, kterou technika stále víc vytlačuje?
Počítač diriguje vlastní průběh ohňostroje a umožňuje být při odpalu velmi přesný. Můžete si hrát s desetinami vteřin a použít tisíce povelů v průběhu několika minut. Každý takový povel počítače znamená start efektu z jednoho či několika konkrétních míst najednou, tisíce iniciátorů, které musíte spojit a propojit s ohňostrojným výrobkem a být při tom velmi koncentrovaný. Takový ohňostroj je technicky daleko složitější a nesrovnatelně pracnější, především při přípravě na vlastní lokaci. Nezapomeňme také na tuny moždířů, rámů a dalších odpalovacích prostředků, které musíte na lokaci instalovat, pevně fixovat, nabít, propojit, provést klimatickou ochranu a po ohňostroji vše demontovat, naložit, vyčistit. Řehole i fyzicky dost náročná. A je to stále lidská mysl a cit, kteří vteřinu po vteřině rozhodují o skladbě efektů, barvách, tempu, množství či gradaci ohňostroje a lidská ruka, která moždíř nabije.
Jestli se prý něco neokouká, pak je to ohňostroj a historická vozidla. Nahlížíte na toto rčení zrovna tak?
Ne každé historické vozidlo je obdivováno, ale máme obdiv ke tvaru, výkonu, k preciznosti v maličkostech, máme rádi harmonii, občas podléháme i emocím stejně jako při dobrém ohňostroji.
Novoroční večerní barevné nebe pomalované tisíci světel ohňostroje je pro jeho tvůrce nepochybně příjemný pocit. Už se vám stalo, že něco někdy nefungovalo a snaha vyšla vniveč?
Naprosto fatální vliv na výsledek show může mít počasí. Za ta léta cestování jsme zažili nejednou hořkost nad faktem, že leckdy mnohaměsíční příprava, dlouhý transport, mnohadenní tvrdá práce desítek techniků na lokaci je znehodnocena nepříznivým počasím.
Před lety, ve Francii, pár minut před začátkem multimédia show na téma „souboje živlů ohně a vody" letní bouře s krupobitím zcela rozmetala lokaci a show byla zrušena. Hustá mlha vzniklá z vodní tříště mohutného vodopádu vytvořila zcela neprůhlednou stěnu při ohňostroji na Montmorency Falls v Quebecu (Kanada). V San Sebastianu se nám vymstily jakési papírové pytle, které při ohňostroji přivál vítr, odpadky začaly hořet a přepálily nám posledních pár linek, které měly vygradovat finále… Občas se stanou věci, které nemůžete ovlivnit, i technika může selhat. Vzpomínáme i na neuvěřitelný zážitek při ohňostroji v Praze 8. 5. 1995. Po silné bouřce, těsně před ohňostrojem, Střelecký ostrov, stromy, naše hlavy, ruce, kabely, vše bylo pokryto jasným Eliášovým ohnivým světlem. Přesně ve chvíli, kdy jsme měli celou síť kabelů připojit ke zdroji napětí… Na to nikdy nezapomeneme.
Není rok, aby někoho petardy či podomácky vyrobená pyrotechnika nezmrzačila. Jsou už výrobci na takové bezpečnostní úrovni, že zranění si způsobí jen opravdový nešika, neřku-li hlupák?
Oddělil bych nestandardní a nebezpečný proces podomácku vyráběné pyrotechniky od té komerčně dostupné, která je jistě, postupujeme-li dle návodu, bezpečná. Víme však, že alkohol dokáže vytvářet nové odborníky a inspirovat je k netradičnímu použití, někteří jsou pak nebezpeční i při „odborně" vystřeleném špuntu ze šampaňského.
Příprava letošního novoročního ohňostroje údajně slibuje větší zážitek. V čem bude jiný, než v předchozích letech?
Ohňostroj se po letech toulání po Vltavě vrací do své tradiční lokace, která nejvíce vyhovuje obrovskému zájmu veřejnosti. Ti, co mají rádi geometrii a chtějí vidět a cítit vše z ohňostroje se mohou rozmístit na relativně širokém Dvořákově nábřeží, velké množství diváků se vrátí na různé výhledy, neboť jim to umožní rozměrné efekty, které právě z tohoto místa je možné odpalovat. Jsme opravdu velmi rádi, že se po tříleté odmlce máme příležitost odpálit novoroční ohňostroj v Praze a právě na této lokaci.
Ruku na srdce, nepochybně jste podobnou parádu viděl i v jiných metropolích. Je zahraniční konkurence více nebo méně nápaditá? Turisté v Praze vždy při českém ohňostroji jihnou.
Před vlastním zahájením ohňostroje budou odpáleny tři akustické, „oznamovací" efekty. Tedy pět minut, tři minuty a jedna minuta před začátkem vlastního ohňostroje. Tyto anonce jsou určeny nejen pro veřejnost a ostrahu, ale především pro „vyrušení" ptactva a živočichů, kteří tak mohou opustit exponované místo odpaliště před začátkem show a bezpečně se vrátit do svých hnízd po ohňostroji. Toto je povinnost, součást profesní etiky všude na světě, pokud se ohňostroj odpaluje s přírodní lokace.
V čem je pro tvůrce ohňostroje největší nervák?
Jistě že před samotným začátkem, ale příprava taky asi neprobíhá se zíváním a v polospánku. Ohňostroj je jedna z profesí, ke které musíte mít vztah, pro kterou je nutné se i trochu obětovat, pokud se ji snažíte dělat na úrovni.
Ohrozila zábavná pyrotechnika někdy váš život? Policejní hantýrka říká, že když někomu neřachne za zadelí, ten neví, co je to být pyrotechnik.
K profesionální i zábavné pyrotechnice přistupujeme se silným respektem a víme, že dodržovat návod k použití, pravidla, přírodní zákony a zdravý rozum se vždy vyplatí. Obzvláště, když se tím hodláte i živit.
Jistě se nevěnujete explicitně pouze pražskému novoročnímu ohňostroji. Chtějí vás i jiná města a při jakých příležitostech?
Na Nový rok realizujeme i ohňostrojné muzikály tradičně v Benátkách nad Jizerou a Milovicích. Připravujeme řadu projektů u nás i v zahraničí, mimo jiné již 17. ročník mezinárodního festivalu Starobrno Ignis Brunensis na brněnské přehradě, velké ohňostrojné muzikály v Německu, Belgii, rodí se nové pozvání, nové tendry. Pro stabilitu naší společnosti jsou důležité především filmové projekty, které snad období své krize překonaly.
Lidé po novoročním ohňostroji vesměs vyslovují slova obdivu. Co zastupitelé města poděkují za dobrou práci?
Uděláme vše pro to, aby byl důvod k poděkování.
Střípky z historie
Rok 2000 radnice zrušila ohňostroj z obav, že veřejnost neudrží emoce z oslav a příchodu nového milénia. Neoficiální ohňostroje Prahu nakonec rozzářily.
Rok 2001 Prahu osvítily hned tři novoroční ohňostroje, obavy radnice z předešlého roku se potvrdily. Škody a nepořádek byly obrovské.
Rok 2003 vůbec největší ohňostroj, jaký kdy Praha zažila. Na odpaliště na Letnou se dovezlo a spotřebovalo 12 nákladních aut střeliva. Veřejnost již byla disciplinovaná a posilvestrovský nepořádek byl v mezích únosnosti.
Scénář novoročního ohňostroje
1. Prelude
vstupní „artillery" sekvence k přivítání Nového roku s květinovým bouquet - cca 100 sec
2. Rudolfova kunstkomora
exhibice solitérních, figurálních a geometrických ohňostrojných klenotů - cca 110 sec
3. Vertumnus
stavba efektových pater z drobných květinových motivů jako obraz zátiší, hořící v barvách zralých plodů v inspiraci portrétu Rudolfa od Arcimbolda - cca 110 sec
4. Bílý groš, stříbrný tolar
stříbrně bílá apoteóza s vrcholem deseti tisíc třpytivých mincí na nebi v jeden okamžik - cca 110 sec
5. Magické křivule
ohnivé křivky magistra Kellyeho ve spontánním až komickém roji turbulentních a zvukově překvapivých efektů… - cca 90 sec
6. Intermezzo I. duha
postupný vývoj duhy z čistých pastelový barev od chladných po teplé, přesně podle duhového spektra - cca 40 sec
7. Brokát pro císaře
hedvábný lesk brokátových chryzantém protkaný zlatými nitkami s červenými, modrými a zelenými kameny - cca 120 sec
8. Golem
strojová přesnost, energie, rotující vícečetné cylindrické efekty z jihu Itálie - cca 50 sec
9. Intermezzo II. trikolora
Mohutná efektová stěna vytvořena ze tří barev české státnosti: červená modrá bílá - cca 60 sec
10. Finále Zlatá Praha
gradace klasického zlatého „bouquet" rozměrných efektů zlatého deště v nekompromisním tempu s výrazně akustickým závěrem - cca 110 sec
Celková délka ohňostroje: 900 sec