Sledujete intenzivně, jak se promítá současná epidemie do „lidové tvořivosti“ v podobě humoru a podobně? Na internetu je vtipů k tématu mnoho.
Sledovat „lidovou tvořivost“, tedy kolektivní reakce na jevy společenského života, je jedním z hlavním úkolů práce etnologa a folkloristy. Kolektivní humor – vtipy, dnes především v podobě internetových memů – je obzvláště zajímavý, protože na společenské jevy reaguje velice rychle a dá se na něm hezky demonstrovat aktuální postoj lidí k určitému současnému problému. V tomto směru je možná přesnějším barometrem společenských nálad než průzkumy veřejného mínění. Většina vtipů na téma koronavirus je – a v tom jsou podobné vtipům obecně – čistě dobová, reagující na situaci tady a teď, a v budoucnu pravděpodobně zaniknou. Pokud se ale v budoucnu objeví podobná situace, bude část z nich recyklována a využita – tak jako byly v zahraničí recyklovány podobné vtipy o SARS či MERS, které byly aktuální před několika lety.

Češi humor neztrácejí. Terčem vtipů je „pomoc“ živnostníkům: Víte, co je OSVČ?

Dokážete se v tom množství vtipů na aktuální hlavní téma orientovat? Máte jako etnolog nějaký promyšlený postup k jejich zaznamenávání, aby byl obrázek pokud možno ucelený?
Se zaznamenáváním internetových vtipů mi – kromě vlastního sběru – velmi pomáhají moji studenti na Univerzitě Karlově. Zrovna tento semestr totiž mám kurz věnovaný současnému folkloru a humoru, který teď vedu online – a jedním z praktických úkolů pro studenty, který jsem jim zadal již v polovině března, bylo právě dokumentovat vtipy a memy o současné epidemii.

Kdo je Petr Janeček?
Narodil se v roce 1978 v Praze. Vystudoval etnologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a od roku 2013 působí na katedře etnologie FF UK. Publikoval trojici knih o městských legendách se společným titulem Černá sanitka. Jeho poslední knihou je Mýtus o pérákovi.

Vnímáte v humoru na koronavirové téma typicky české prvky?
Většina kolektivního humoru má dnes globální povahu – a nejvíc se to týká právě internetových memů, které dnes z velké části přebíráme ze „západního“, především anglickojazyčného internetu. Typicky české jsou pak pouze vtipy, které se týkají české politiky a obecně čistě národní situace, která je pro cizince neznámá či nezajímavá – ale i ony často kopírují globální témata a motivy. Kdybych snad měl spekulovat o něčem typicky českém, tak o tom, že náš humor míří hodně dovnitř – vtipy v době epidemie jsou o domácích politicích, jejich nařízeních, a obecně situaci v Česku. Jen málokdy se dnes zabývají zahraničím.

Sledujete tedy systematičtěji i zahraniční produkci? Ta není tak ponořená do sebe?
Pokud mohu soudit z relativně omezeného vzorku koronahumoru, který mi posílají moji zahraniční studenti třeba z Velké Británie, Itálie či Španělska, tak jejich humor je o něco více mezinárodní – vystupují v něm například tradiční britské stereotypy o zbabělých Francouzích a podobně. Jinak moji zahraniční kolegové, experti na moderní folklor, již před několika týdny založili sdílené internetové a facebookové stránky, na kterých shromažďujeme aktuální koronahumor pro budoucí generace. Je to ideální zdroj, z něhož se lze dozvědět o nejnovějších vtipech z jinak hůře dostupných zemí na téměř všech kontinentech.

U širší veřejnosti jste se „proslavil“ sérií knih o městských legendách. Přináší vám koronavirus „žně“ v podobě nového studijního materiálu i v této oblasti?
Kupodivu ani ne. Éra městských legend je totiž do značné míry minulostí. Dnes je spíše doba fake news, hoaxů, konspiračních teorií a internetových memů. Každý rok se ptám svých nových studentů v prvním ročníku, zda znají pět až deset nejznámějších městských legend, a rok od roku je to slabší. Mileniálové už mají trochu jiný folklor, spjatý především s internetem a elektronickými sociálními sítěmi. „Žně“ jsou tedy spíše v této oblasti – a ten aktuální vývoj od městských legend k fake news bych chtěl ukázat ve své nové knize, kterou právě píšu.

Podle psychiatra Radkina Honzáka současná pandemie koronaviru návštěvnost psychiatrických ordinací nijak nezvýší. Umět se ptát je kumšt, protože každá otázka, jak je položena, je těhotná odpovědí.
Psychiatr Radkin Honzák: Nesmíme brát opatření kvůli koronaviru jako kriminál

Co vás jako společenského vědce na takzvaných hoaxech nejvíc fascinuje?
Fake news a hoaxy jsou dnes pro etnology a folkloristy velké téma – minimálně od roku 2017, kdy byl termín „fake news“ zvolen Collinsovým slovníkem angličtiny jako slovo roku (vedle „fidget spinneru“ a „echo chamber“ – což s nimi souvisí). Mnoho mých kolegů v zahraničí, především v USA, ale třeba i v Rusku, se v posledních letech zabývá prakticky jenom internetovým folklorem. A od roku 2017 je to velké téma prakticky pro každého v našem oboru.

V jakých konkrétních tématech má podle vás „koronkrize“ největší potenciál pro šíření dezinformací?
Základní téma je docela jasné – jak ochránit sám sebe a své zdraví před koronavirem. To je z obecného hlediska oblíbené téma již v městských legendách ohledně AIDS či jiných chorob. Dokonce o tom minimálně dvě moje kolegyně v USA napsaly knihu. K tomu se pak přidružují další příbuzná témata. Mimo jiné konspirace o vzniku viru. Například ta s motivem biologické zbraně či instalace 5G sítí. Těmto spekulacím v tradičně velmi pragmatickém a skeptickém Česku ale moc pšenka nekvete.

Praha 6 nechala odstranit sochu sovětského maršála Koněva z náměstí Interbrigády.
Místo Koněva bratři Mašínové? Kolářovi vyhrožují lidé popletení Zemanem i vtipem

Sbíráte roušky či jiné předměty jako artefakty lidové kultury a tvořivosti?
Bohužel ne, já se hmotnou kulturou moc nezabývám, ale je to myslím skvělý podnět pro kolegy z etnologických a jiných muzeí, která podobné jevy dokumentují již dlouho. Jako příklad mohu uvést Etnografické oddělení Národního muzea, které v minulosti sbíralo například pouťové opičky na gumě, céčka či vojenské metry. Tyto předměty jsou stejně jako roušky zajímavým dobovým artefaktem, které je na místě dokumentovat pro budoucí generace. Protože i tyto věci jednou zmizí.

Jak byste celkově zhodnotil českou reakci na epidemii? Blíží se spíš stavu hysterie nebo „nad věcí“?
To je spíše otázka pro sociologa. Můj převažující pocit z folklorního podání je spíše pragmatismus, ale i kolektivní solidarita, nedůvěra k mocným a podobně. Tedy reakce, které jsou možná typické nejen pro Česko, ale pro celý širší region střední Evropy.

Proti koronaviru pomáhá banán i fén. Lži na internetu vážně ohrožují zdraví lidí