Nové zkušební testy

Z už připravených tří garáží pražských autobusů bude v příštích měsících emulzní naftu čepovat jen jedna. Současný generální ředitel DP Martin Dvořák hovoří o nových zkušebních testech, které mají začít v polovině září. „Potřebujeme další měření, abychom věděli, jak projekt, ke kterému máme spoustu výhrad, funguje,“ řekl ředitel.

Dosavadní testy nebyly podle něho dostatečně průkazné, ty nové by měly trvat do konce roku, respektive do doby, než začne mrznout. Pak už autobusy nemohou emulzní naftu používat, neboť by nenastartovaly. Dvořák si nemyslí, že tím DP nenaplní podmínky smlouvy. „Smlouva žádný náběh neurčuje. Nikterak nás to neomezuje,“ řekl.

Novinku ověřovalo jen pár vozů

Pilotní projekt z let 2003 až 2005 se přitom nedočkal třetí etapy, a „ředěnou“ naftu tak zatím vyzkoušelo jen dvacet autobusů. „Musíme si být stoprocentně jisti, že to má smysl,“ míní Dvořák. V opačném případě nevyloučil konec sporné smlouvy. Tu bez vědomí představenstva těsně před odchodem z funkce uzavřel bývalý ředitel dopravního podniku Tomáš Jílek s Oldřichem Svobodou a jeho firmou SVA.

Kritici projektu tvrdí, že se nová nafta bude zkoušet tak dlouho, dokud se Svobodovi nevrátí většina vložených investic. Například i statisíce korun, jež platí za pronajatý prostor v garážích Řepy, a to bez ohledu na to, kolik ředěné nafty autobusy projezdí. „Experiment bude pokračovat. Jde o to, aby se Svobodovi zavřela pusa a aby totálně nezkrachoval. Cílem bude udržet ho v klidu a na uzdě, protože by mohl mluvit o všech okolnostech kolem uzavírání smlouvy a toho se všichni děsí,“ uvedl dobře informovaný zdroj, který si přál zůstat v anonymitě. Podle něho se hovoří o provizi jedné koruny z každého litru nafty. „Jediný motiv byl ušetřit podniku peníze, teď ze mě ještě uděláte zloděje,“ uvedl bývalý ředitel DP Tomáš Jílek na taková podezření.

Radní se distancuje

Smlouva nese i podpis radního a předsedy představenstva DP Radovana Šteinera, který se ale k projektu nehlásí a brání se tím, že když ředitel podepíše, on jen spolupodepisuje.

„Jde o vyřizování nějakých účtů mezi novým a starým vedením, někdo chce zřejmě koupat Jílka. Smlouvy se mají plnit, očekávám, že se druhá strana bude chovat stejně seriózně,“ řekl Deníku Oldřich Svoboda. Před časem ale připustil, že by do takového projektu podruhé nešel a pokud se nerozběhne v plném rozsahu, „projede kalhoty“.

Autobusy jezdící na emulzní naftu produkují méně zplodin, na jednom litru má DP ušetřit až 2,40 korun. Její spotřeba je ovšem podle dosavadních zkušenosti řidičů zhruba o 12 procent vyšší a musejí se také častěji vyměňovat filtry a olej. Navíc se emulzní nafta nehodí pro všechny typy autobusů, které jsou ve vozovém parku dopravního podniku.