Pražský magistrát představil dlouho očekávané výsledky studie Českého vysokého učení technického (ČVUT) o měření emisí v hlavním městě. Potvrdilo se, že nejvýznamnějším zdrojem znečištěného ovzduší v Praze je silniční doprava a s tím spojené emise, které vznikají při spalování pohonných hmot. Nejrizikovější jsou podle odborníků ultrajemné částice z nafty, které obsahují rakovinotvorné látky. Necelých 10 procent řidičů přitom riziko ignoruje a odstraňuje ze svých aut jedinou možnou emisní zábranu filtr pevných částic.

Auta bez filtru
„K odmontování filtru se uchylují řidiči, kteří mají potíže s motorem. Místo toho, aby řešili primární problém, tak raději odmontují filtr částic,“ vysvětluje hlavní zpracovatel studie Michal Vojtíšek z ČVUT. Právě tato hrstka aut se ze tří pětin podílí na špatném pražském vzduchu. I přes toto zjištění se Praha rozhodla nejít stejnou cestou jako německý Berlín a neplánuje zákaz vjezdu do města autům bez přísného emisního osvědčení. Raději eliminuje nejškodlivější vozy.

Důsledné kontroly technického stavu
„Budeme hledat cesty, jak legálně a razantně dostat tato auta z provozu a jak přimět řidiče, aby si drželi svá auta v dobrém stavu,“ uvedla radní pro oblast životního prostředí Jana Plamínková (STAN). Rozhodnutí magistrátu vítá i Ústřední automotoklub (ÚAMK). „Jsme rádi, že jsme přišli k číslům, která ukazují na pět až deset procent viníků. Teď budeme hledat řešení, jak je omezit místo úplného zákazu,“ uvedl tiskový mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Spolupráce s policií
Radní Plamínková vidí řešení problému v častějších silničních kontrolách zaměřených na technický stav vozidel a jejich emisních parametrů. První kontroly proběhly už v rámci samotné studie. „Ve spolupráci s ministerstvem dopravy a Policií ČR jsme už emise měřili. Výsledky jsme hned hlásili policii, která vytypovaná auta zastavila a odeslala je na technickou kontrolu. U devíti z třiceti aut byly shledány nedostatky a byla jim omezena platnost technické způsobilosti na třicet dnů,“ uvedl Vojtíšek.
O budoucnosti kontrol a následném pokutování provinilců ale magistrát s policií stále jedná. „Je to otázka legislativních a technických možností policie jako celku. Policejní prezidium s Prahou v tomto ohledu jedná,“ potvrdila tisková mluvčí policie Andrea Zoulová.
