Už rok uplynul od chvíle, kdy covid-19 omezil chod úřadů. Část úředníků začala pracovat z domova, radnice výrazně omezily úřední hodiny.

„Některé věci se kvůli pandemii povedly uspíšit. Dlouhodobě pracujeme na digitalizaci úřadu. Ze speciálních elektronických služeb, které jsme zavedli, jsou to například online předzápisy do všech našich školských zařízení, které umožnily, aby si rodiče mohli vyřešit největší část agendy spojené se zápisy z domova,“ sdělil Pražskému deníku mluvčí Prahy 7 Martin Vokuš.

V této městské části si lidé mohou na dálku prodloužit parkovací oprávnění, elektronicky se konají soutěže na pronájem nebytových prostor.

„Do online prostoru jsme přesunuli participativní projekty, ve kterých občany do plánování zapojujeme prostřednictvím anket, dotazníků a průzkumů. Osvědčila se i služba Mobilní rozhlas, kterou odebírá přes 13 tisíc našich obyvatel. Tato služba slouží především k rychlému informování o důležitých opatřeních,“ přibližuje Vokuš s dovětkem, že nechybějí ani zájmové kurzy, poradny pro seniory či setkání s radními.

Online zastupitelstva

Koronavirus uspíšil i informování občanů v menších městských částech. Například v Klánovicích se díky nákupu lepší audiotechniky konají online jednání zastupitelstva.

„Už lednové jednání mělo díky tomu znatelně vyšší kvalitu než v minulosti. Pokud občany vyzýváme k minimalizaci kontaktů, musíme zajistit, aby videopřenosy byly co nejkvalitnější,“ zdůrazňuje tajemník Klánovic Petr Vilgus.

Místní starostka Zorka Starčevičová od začátku března natáčí podcasty. „Nahrazujeme nerealizovaná osobní setkání s občany,“ líčí starostka, která v prvním dílu vyzpovídala kronikářku Jolanu Fuchsovou.

Pozadu nezůstávají ani v jedné z největších městských částí v Praze 8. Po online adventních koncertech zahájili sérii QR dobrodružných a poznávacích her pro malé i velké.

„Jsou o procházkách po našem území, odhalování stanovišť, na nichž se soutěžící s pomocí QR kódu dozvědí zajímavosti,“ řekl mluvčí Prahy 8 Martin Šalek s tím, že nyní připravují velikonoční pátračku.

Ve druhé městské části pracují v těchto dnech na plné digitalizaci, která by výrazně omezila nutnost osobní návštěvy úřadu. I po pandemii koronaviru.

Narážíme na překážky od státu

„Bohužel při této snaze stále narážíme na zákonnou povinnost občana být při podání žádosti či vydávání určitých dokladů osobně přítomen,“ popisuje mluvčí Prahy 2 Andrea Zoulová.

V tom ale není jediný problém, který řeší městské části. Koronavirová pandemie také odhalila na mnoha úřadech nedostatečné vybavení notebooky, aby mohli úředníci pracovat i z domova. To je například případ Klánovic.

„Navíc řešíme i problém s dost archaickým způsobem ukládání dat. Spousta dokumentů je jen na papíře, stále vítězí ruční podpis nad elektronickým. Věřím tomu, že tato krize je v případě úřadů obrovskou příležitostí, jak posunout zažité zvyklosti z 19. do 21. století,“ uzavírá téma klánovický tajemník Vilgus.