Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Elektrokolo zdolá lehce i pražské kopce

Praha - Bicykl na elektrický pohon usnadní pohyb po městě a je pohodlný. Jedna věc je však u nás přece nad jeho síly – přimět automobilisty, aby se s cyklisty o ulice podělili.

13.7.2011 5
SDÍLEJ:

Skládací elektrokolo zdolalo lehce nejen svažitou Nerudovu ulici, ale i ještě strmější Úvoz.Foto: ochotný chodec

Hlavní město kolům, navzdory jejich propagátorům, příliš nepřeje. Jeho geografické poměry svátečním cyklistům strojí nástrahy ve formě prudkých kopců, hrbolatých povrchů vozovek. Hlavním problémem jsou však automobily, které v úzkých ulicích tlačí cyklisty
k chodníku, jindy je zase třeba mistrně přejet koleje, aby do nich kolo nezapadlo.

Praha opravdu cyklistům nepřeje a život jim navíc ztrpčují řidiči, kteří si ulice přivlastnili a nevidí na nich tyto vetřelce rádi.

Elektrokolo se představuje

Pokud cyklista získá rutinu a vyrovná se s dopravním ruchem, pak jsou poslední překážkou ony zmíněné kopce, které dovedou být v Praze opravdu velmi strmé.

Kdo se přesto rozhodne, že bude jezdit třeba do práce na kole, doráží tam naprosto zpěněný a musí se přinejmenším převléci a když má možnost, raději se ještě osprchovat.

Tu se nabízí novinka – elektrické kolo. Je to k nevíře, ale jezdí to. Jedním z propagátorů tohoto dopravního prostředku je společnost PRE a vedoucí jejího Centra energetického poradenství Miloslav Kloz.

„E-mobilita je na českém trhu novinkou, do jejíž propagace se zapojila firma PRE jako distributor a prodejce elektřiny,“ říká Kloz. Součástí propagace je služba testování elektrokol, kde si lze, v případě, že jste zákazníkem PRE, vybrat jedno z pěti elektrokol a na hodinu si jej bezplatně půjčit proti vratné záloze 500 korun.

Pokud plánujete delší vyjížďku, je možné využít služeb půjčovny elektrokol PREkolo sídlící naproti výstavní síni Mánes, která je určena i pro zájemce, kteří nejsou zákazníky PRE.

Cena elektrického kola se pohybuje od 20 tisíc korun až po 150 tisíc, nicméně i na dolní hranici lze koupit kvalitní elektrokolo.

Nejdůležitějším parametrem je dojezdová vzdálenost na jedno nabití. Počítá se s hranicí v průměru okolo 50 kilometrů, ale v praxi závisí na profilu tratě, na váze cyklisty, ale i na kapacitě a typu baterie. Pokud je trať kopcovitá a jezdec má nějaká ta kila navíc, pak je dojezd kratší.

I u elektrického kola se může zájemce orientovat podle výše výdajů na sto kilometrů jízdy. V každém případě vycházejí mnohonásobně nižší než u sebeúspornějších automobilů.

Na plně nabitou baterii některá elektrokola ujedou i sto kilometrů (u lepších a dražších kol můžeme počítat s dojezdem dokonce 200 kilometrů) a na sto kilometrů spotřebuje elektřinu asi za pět korun. Moderní litiové baterie jsou už velmi výkonné, těžké olověné baterie se už používají jen zřídka. Elektrokolo s lithiovou baterií je tak lehčí, což zvyšuje jeho rádius. Nosnost elektrokol se podle typu pohybuje od 90 do 135 kilogramů.

Kde kolo nabít?

Nabití kola, pokud je baterie zcela vybitá, trvá asi pět hodin. Součástí výbavy je kabel, kterým lze kolo, respektive jeho baterii, propojit s běžnou zásuvkou a nechat ho přes noc nabít.

K mání je dokonce i kolo s rekuperací, tedy takové, jehož baterie se cestou z kopce či při šlapání zase dobíjí.

Problémem ovšem je, kde kolo nabít, pokud nebydlíme v rodinném domku, protože vynášet poměrně těžké elektrické kolo třeba do třetího patra panelového domu je docela problém, pro mnohého zcela neřešitelný.

Nejlehčí kolo nabízené na našem trhu má hmotnost bezmála 17 kilogramů a nejprodávanější „skládačka“ 22 kilogramů.

Je tedy ideální si ke kolu pořídit domek s garáží, kde se kolo přes noc v bezpečí před zloději nabije. To je ovšem rada knížecí a nevážně míněná. Situaci řeší veřejné nabíjecí stanice, kterých je dnes po Praze sice zatím jen sedm, ale jejich síť se bude rozšiřovat. „Nabíjecí stanice, tak zvané ePointy, umísťujeme zatím především do nákupních center, kde lze kolo nabíjet, zatímco si majitel vyřizuje nákupy,“ uvedl Kloz.

Jedna z již instalovaných nabíjecích stanic je však speciální. Jedná se o rychlonabíjecí stanici, která dobije baterii na přijatelnou míru během 15 minut. Ta je však určena pouze pro elektromobily.

„Protože je projekt nabíjecích stanic ve stádiu testovacího provozu, mohou si majitelé svá kola do konce roku nabíjet zdarma,“ upozorňuje Kloz. Zatím podle něj není jasné, kolik tato služba bude stát. Ale příliš to zřejmě nebude.

Vyrážíme na cestu!

Po všeobecném úvodu jsme se s Miloslavem Klozem vydali na cestu. Ačkoliv šlapací kolo ovládám téměř bravurně, z elektrického jsem měl jakousi trému.

Blikalo na mne kontrolkami, nabízelo různé režimy jízdy, takže jsem si nebyl příliš jistý. A také jsem měl strach z automobilistů, protože po Praze na kole běžně nejezdím a jezdit ani nehodlám. Navíc jsem si zapomněl vzít helmu a už jsem se viděl těžce zraněný. Naštěstí mi tuto součást výstroje v Centru energetického poradenství půjčili.

Seznamuji se s elektrickým kolem. První metry ukázaly, že je to jednodušší, než jsem čekal. Otáčením rukojetí přidávám „plyn“ podobně jako na motorce a kolo svižně vyráží vpřed. Zdá se, že nezdržuji ani automobily po rozsvícení zelené na křižovatce. Akcelerace elektrického kola je obdivuhodná a nečekaná.

Zkušební jízda pod vedením Miloslava Kloze nás dovede k Mánesu, kde je umístěna půjčovna elektrokol PREkolo. Zákazníci PRE v ní mají 60procentní slevu v případě krátkodobých výpůjček a 40procentní u dlouhodobých a pracovníci půjčovny k tomu dodávají: „Elektrokolo si u nás můžete půjčit na několik hodin, ale třeba i na celou dovolenou“. Ačkoliv to příliš levná záležitost není, prý to přijde mnohem levněji než v zahraničí.

Elektrokola si půjčují i cizinci, kteří s nimi projíždějí vyhlídkové trasy s průvodci. Půjčovna je situována u náplavky, po které je možné dojet podél Vltavy až do Zbraslavi.

Sjíždíme s Miloslavem Klozem na náplavku z prudšího kopce, což mě přiměje zkusit, jak se kolo s tímto stoupáním v opačném směru vypořádá. Otočím se, přidám „plyn“ a kolo se mnou plynule vyjede do kopce, který by mě na klasickém bicyklu stál nemálo sil. Úžasné!
Mám však daleko smělejší plán. Totiž vyjet nahoru Nerudovou ulicí a Újezdem, což je už úctyhodný krpál, až na Pohořelec. Kolo je pochopitelně pojištěné.

Cesta vzhůru

Formalitám je učiněno zadost a vyjíždím. S automobily sdílím čekání v kolonách, protože nejsem natolik zběhlý, abych se kolem nich protlačil úzkou mezerou mezi nimi a chodníkem. Ale na křižovatkách nikoho nezdržím, protože kolo vyráží statečně vpřed. Divím se, jak se do tak malé baterie může vejít tolik síly!

Na Malostranském náměstí zabočuji vlevo a stoupání začíná. Nepomáhám kolu „přišlapáváním“, protože chci zjistit jeho limity. Ve srovnání s jízdou na rovině do vrchu poněkud zpomalí, ale statečně se s ním pere.

Zastavuji, abych si vyzkoušel rozjezd do kopce, a vnímám zvědavé pohledy na samohyb, který nehlučí, na němž nemusím šlapat, a přesto jede.

Nerudova ulice končí, začíná Úvoz, ulice ještě strmější. Kolo však stále jede. Nedá mi to a trochu mu pomohu přišlápnutím, ale kdybych ho chtěl trápit, vyjede na Pohořelec i bez mé pomoci.

Konečně jsem u vytčeného cíle. A to v čase, který mi dovolí pohodlný návrat, protože kolo mám půjčené na hodinu. Vydám se na Hradčanské náměstí, opět sjedu do Nerudovy ulice a ocitnu se opět v hustém automobilovém provozu.

Na Čechově mostě, vedoucímu k Národnímu divadlu, je zácpa. Chvíli v ní popojíždím a sleduji motoristy, kteří kolonu předjíždějí za plnou čarou. To si ovšem netroufnu. Slézám disciplinovaně z kola a tlačím ho po chodníku, čímž se dostanu na čelo pelotonu. Na Národní opět nasedám a vyrážím na plný „plyn“ do Jungmannovy ulice, kde sídlí Centrum energetického poradenství, abych kolo vrátil.

Proč elektrokolo?

O elektrokola, jak v Centru zaznamenali, je významný zájem mezi staršími občany a občany se sníženou pohyblivostí, například po operaci kyčle, kolena a podobně. Pro tuto skupinu jsou elektrokola přínosem, jelikož na normálním kole již jezdit nemohou.

„Zdraví“ lidé si elektrokola pořizují kvůli zábavě, ale hlavně si mohou naplánovat mnohem delší výlet než na klasickém kole.

Elektropohon se dá za jízdy běžně vypínat a zapínat, takže kdo si chce zasportovat, má možnost. Baterii lze i vyndat a pak je i váhou srovnatelné s klasickým bicyklem.

Elektrokola si často pořizují i ženy, které chtějí s partnerem jezdit na výlety, ale na běžném kole mu nestačí. Pak si elektrokolo obstará i partner, aby zase on stačil jí.

Ve srovnání s ostatními dopravními prostředky poháněnými baterií má však elektrokolo obrovskou výhodu, že po vybití baterie lze do cíle bez problémů došlapat.

Autor: Michal Achremenko

13.7.2011 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Volby v Praze.
12

Praha volí jinak než zbytek země. Potvrdí se to i letos?

Prezident Zeman se svou paní odvolili v základní škole v pražských Stodůlkách.
AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Specialisté na politickou komunikaci ocenili po čtvrtečních předvolebních debatách v České televizi (ČT) a na Nově především výkon šéfa Pirátů Ivana Bartoše, Babiš působil unaveně.

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předseda Zelených Matěj Stropnický dnes oznámil, že je homosexuál. Vyjádřil se tak ke spekulacím bulvárních médií. O svém soukromí mluvit neplánoval, voliči by ale podle něj tuto informaci vědět měli.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

/ROZHOVOR/ „Do vztahů mezi Prahou a místními radnice se příliš promítá stranická politika a zvlášť výrazné to bylo v předvolební době,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09). Podle něj by mělo být politizování všeho včetně třeba vedení linek autobusů nahrazené snahou o konstruktivní spolupráci. Zvlášť pak v řešení dopravy, která je nejpalčivějším problémem Šestky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení