„Hlavní výhodou této technologie je snížení škodlivých emisí z provozu dieselových vozidel v městské dopravě a také snížení hlučnosti v ulicích a na trasách linek,“ komentoval novinku pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) s tím, že sběr dat z pilotního provozu bude využit pro další optimalizaci a plánovaní dopravy v metropoli.

Radní teď projekt poslal do fáze předprojektové dokumentace, během níž má být za přibližně dva a půl milionu korun takzvaně „zmapován terén“.

K nákupu vozidel a přípravě nabíjecí infrastruktury by mělo dojít až koncem příštího roku a k zahájení zkušebního provozu zhruba o dva roky později.

„Výrobci kladou od uvedení technologie na trh důraz na otevřenost, to znamená, aby byla zajištěna vzájemná kompatibilita i při použití nabíjecí technologie od různých dodavatelů pro elektrobusy jiných značek,“ vysvětlil Michal Fišer, generální ředitel městské firmy Operátor ICT, která má přípravu na starosti.

Technologie, kterou podle jeho slov využívají i další evropská města ve Velké Británii, Francii, Norsku či Dánsku, je sice dražší na pořízení, ale provozní náklady mohou být desetinové oproti naftovým autobusům.

Elektrobusy v Podolí, které mají ušetřit až 580 tisíc kilogramů oxidu uhličitého ročně, se budou dobíjet stacionárně na zastávkách, na rozdíl od dobíjení z trolejí, které se připravuje na letištní lince 119 a které se už testuje mezi Palmovkou a Prosekem.

„Jedním z důvodů výběru linky 134 pro vyzkoušení inovace bylo to, že díky tramvajovým tratím na obou konečných stanicích bude snadnější připojení k elektrickému vedení,“ dodal primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha sobě).