„Boom elektromobilů u nás zatím nenastal, jejich počet ale rok od roku prudce narůstá. Předpokládá se, že v roce 2030 jich bude v Praze až dvě stě tisíc. Celý projekt je tak přípravou do budoucna,“ uvedl pražský radní pro oblast majetku Jan Chabr s tím, že až vzroste potřeba většího počtu dobíjecích stanic, je magistrát připraven je okamžitě instalovat.

EV ready lampy zatím slouží jako běžné veřejné osvětlení, přípravné práce ale zasahují pod zem. Právě tam musí být kvůli instalaci nabíječek elektroaut umístěny kabely, které zvládnou přivést energii jak pro lampu, tak pro auto.

Praha si od projektu slibuje úsporu místa a nákladů. Spolupracuje proto s distribuční soustavou PREdistribuce. „V rámci společného projektu dochází k synergické obnově distribuční sítě nízkého napětí a sítě pražského veřejného osvětlení. Tím se náklady na vybudování přípravy pro dobíjecí stanice výrazně snižují,“ vysvětlil předseda představenstva THMP Tomáš Jílek.

close Veřejné osvětlení bude dobíjet elektroauta. info Zdroj: se svolením THMP zoom_in Veřejné osvětlení bude dobíjet elektroauta.

Náklady na výstavbu EVR lampy oproti standardnímu stožáru veřejného osvětlení jsou přibližně třikrát vyšší. Dále je potřeba přičíst cenu nabíjecího wallboxu a poplatku za připojení k distribuční síti. Oproti klasické stavbě nabíjecího sloupku včetně související úpravy infrastruktury potom vychází EVR lampa přibližně třikrát levněji než nabíjecí sloupek o stejném výkonu.

Benefitem je podle Jílka i minimalizace doby, po kterou dojde k omezení občanů tím, že bude Praha kvůli pokládce kabelů rozkopaná.

Z jedné lampy šťáva pro dvě auta

Projekt počítá s tím, že jedna lampa bude současně dobíjet dva elektromobily. „Pokud bude v místě lampy dostatečná volná kapacita distribuční sítě, výkon stanice bude 44 kW. V opačném případě pak 22 kW. Nutno dodat, že výkon stanic je výrazně vyšší, než nacházíme v jiných evropských městech. Je to právě z toho důvodu, že nepoužíváme standardní kabely pro napájení veřejného osvětlení, ale lampu napájíme přímo z distribuční soustavy,“ dodává Jílek.

Prvních třináct lamp připravených k budoucímu dobíjení elektromobilů najdou občané na pražských Vinohradech, třeba ve Slezské nebo Chodské ulici. „EVR lampy na Vinohradech v současnosti stále plní pouze funkci veřejného osvětlení, ale v průběhu prosince tohoto roku už by měly být osazeny nabíjecími wallboxy. THMP bude k těmto nabíjecím stanicím poskytovat svým zákazníkům nabíjecí čipy, které budou moci použít také u všech ostatních poskytovatelů nabíjecích stanic v ČR a smluvních partnerů THMP v rámci Evropy,“ říká místopředseda THMP Tomáš Novotný.

V budoucnu by se měly lampy s dobíjením objevit v Bohnicích, Vršovicích, Vinohradech, Velké Ohradě, Dvorcích, Kobylisech a Chodovci. V dlouhodobém horizontu je potom v plánu Libeň, Břevnov, Vysočany, Žižkov, Holešovice, Nusle nebo Bubeneč.

V letošním roce chce hlavní město vyměnit přes 650 lamp a na téměř dvě stě z nich bude možné připojit nabíječky. Nové nabíjecí stanice mají vzniknout i na veřejných parkovacích stáních. Podle dosluhujícího primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) je cílem magistrátu zprovoznit 750 dobíjecích stanic do roku 2025 a čtyři a půl tisíce do roku 2030.