Dieselový motor a elektromotor pohánějící autobus v pražské hromadné dopravě. To je budoucnost hlavního města zatíženého emisemi a vysokým znečištěním. Vozidlo s takovým motorem totiž může ušetřit až 30 procent paliva a obdobně snižuje také emise.

Jeden z pražských dopravců, společnost Veolia Transport Praha (VTP), už začala tyto autobusy testovat a brzy by se měl přidat také pražský dopravní podnik (DPP), který v následujících letech plánuje nákup minimálně dvou desítek hybridů. Až do 1. října testuje VTP na lince 223 v úseku Černý Most - Ratibořická městský autobus Solaris Urbino 12 Hybrid.

„Při zkouškách hybridního Solarisu v reálném provozu pražské městské hromadné dopravy budeme především testovat technické parametry autobusu a porovnávat je s údaji od výrobce,“ řekl Daniel Adamka, manažer rozvoje autobusové a železniční dopravy VTP.

Hybridní Solaris měl svoji premiéru už na podzim roku 2009 na Busworldu v belgickém Kortrijku. Využívá paralelní hybridní systém kombinovaný s malým dieselovým motorem a elektromotorem. „Vozidlo může v rámci hybridního systému ušetřit až 30 procent paliva a podobně snižuje emise,“ potvrdil Pavel Novák, mediální zástupce VTP.

„Snížené náklady na palivo a šetrnost vozidel k životnímu prostředí jsou hlavními důvody, které nás vedou k testování autobusů s hybridním pohonem,“ navázal Ivo Novotný, marketingový a personální ředitel VTP.

Osvědčí se?

Na hybridní autobusy chce vsadit i pražský dopravní podnik. Ze 720 autobusů SOR totiž minimálně dvacet bude vybaveno hybridním pohonem. „Pokud se hybridní technologie osvědčí, je možné, že nezůstane pouze u dvaceti kusů. Tendr je totiž nastaven tak, aby v průběhu dodávek bylo možné poměr dieselových a hybridních autobusů SOR změnit,“ upozornil generální ředitel DPP Martin Dvořák.

Podle jeho slov by měl být právě členitý pražský terén pro hybridní autobusy ideální. „Kombinace spalovacího motoru s elektrickým prokáže své výhody nejlépe v nejtěžším městském provozu, tedy tam, kde se hodně brzdí,“ potvrdil Dvořák.

Vzhledem k tomu, že část energie potřebné pro rozjezd dodává elektromotor, je možné do hybridů montovat menší, a tím pádem lehčí spalovací motory, než jsou použity v klasických kloubových autobusech.

První hybridní autobus by se měl v dopravním podniku objevit pravděpodobně už za několik měsíců a po testech bude zařazen do ostrého provozu. Linka, na kterou bude autobus nasazen, bude co nejtěžší, aby se vozidlo na sto procent ozkoušelo.

Hybridní autobusy budou pouze kloubové, což je výhodnější vzhledem k větší hmotnosti. Také se tímto způsobem bude lépe dobíjet elektromotor.