Dron vyletěl krátce po 11:00. "Pokud se započítá i čas na přípravu startu, tak dron doručil zboží k zákazníkovi za zhruba pět minut," sdělil mluvčí e-shopu Jan Řezáč. Na testovací let dohlížel i Úřad pro civilní letectví.

Doručování dronem by podle e-shopu přineslo snížení nákladů a zrychlení doručení. "Při dostatečném počtu dronů se můžeme dostat až na 20 Kč za doručení, což je výrazně nižší částka, než v současné době firmy platí dopravcům. Z dnů a hodin zkrátíme doručovací dobu na hodiny a minuty," sdělil Mall.cz

Cílem testu bylo ověřit kompletní proces od objednání přes identifikaci v distribučním centru až po převzetí dronem a doručení zákazníkovi. "Díky úspěšnému testu jsme lépe připraveni na diskuzi ohledně možných legislativních změn," uvedl šéf Mall Group Jakub Havrlant. Podle e-shopu je dron použitý při testu připraven i na zcela automatizované doručování, ale takový provoz je zatím limitován legislativou. "Dron nesmí létat sám bez dozoru pilota, nesmí se pohybovat nad celou řadou míst, nesmí se pohybovat nad lidmi," oznámil Mall.cz.

Omezení provozu dronů jsou podle mluvčího Úřadu pro civilní letectví Vítězslava Hezkého nezbytná kvůli ochraně lidí a majetku na zemi i ostatních letounů. "Jednou určitě vývoj touto cestou půjde, ale zatím to není možné," řekl k zavedení doručování zásilek z obchodů pomocí dronů. Nutné podle něj budou jak změny zákonů, tak i technologie dronů, což může trvat roky.

Dron, který Mall.cz vybral pro dnešní test po dohodě s Úřadem pro civilní letectví a odborníky z ČVUT i z praxe, unese zásilku vážící nejvýše jeden kilogram a maximálních rozměrech 5 x 25 x 17 centimetrů. Ve vzduchu vydrží, podle hmotnosti zásilky, zhruba půl hodiny. Již dříve e-shop sdělil, že by drony mohly bez problémů doručovat zásilky o váze do dvou kilogramů, které u velkých internetových prodejců včetně Mall.cz tvoří přibližně 80 procent objednávek.

V zahraničí doručování bezpilotním letounem úspěšně otestoval Amazon, DHL nebo Švýcarská pošta.