Metropole má dnes zhruba 3000 míst na P+R parkovištích. „Aktuálně je ale potřeba nejméně pětkrát více," říká předseda magistrátního výboru pro dopravu Matěj Stropnický. Na radnici hlavního města se proto v úterý bude jednat o vzniku dalších stání u pražských vlakových stanic.

Největší záchytná parkoviště vyrostou u vlakových zastávek 

Odborníci z pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR) vypracovali přehled vhodných míst u dvacítky zastávek.„Minimální počet vytvořených míst má být alespoň 30," píše se v dokumentu. Výjimkou nejsou ani lokality, kde by mohlo vzniknout i několik stovek stání. Celkem by tak v Praze na nových plochách nechalo své vozidlo až 2580 řidičů.

Největší záchytná parkoviště by měla vyrůst u vlakových zastávek Uhříněves, Veleslavín, Radotín, Zličín a budoucí stanice Zahradní Město. Ta bude, pokud půjde vše podle plánu, otevřena do roku 2022. Další stovka míst by mohla vzniknout v Klánovicích v rámci nového parkovacího domu. Takové řešení je podle institutu velmi nákladné.

Některé části zavedly modré zóny 

Vybudování nových stání však nebude otázkou brzké doby. „Zásadnějšího pokroku se můžeme dočkat spíše v řádu let," přiznává Stropnický. „Program rozvoje P+R je z roku 1997 a v současnosti není zřejmá a jasně formulovaná linie přístupu," dodává pražský zastupitel.

Nedostatek míst na záchytných parkovištích se v metropoli naplno projevil na konci srpna, kdy Praha 5 a 6 zavedla modré parkovací zóny. Nedlouho poté je následovala i osmička.

Praha má vytipovaných několik desítek míst 

P+R stání má být ideálně blízko veřejné dopravy. Lidé mířící do centra by auta měli zaparkovat na okraji Prahy a dále pokračovat hromadnou dopravou.

Pražský magistrát má kromě ploch u železniční trati vytipovaných několik desítek míst, kde by mohly prostory pro parkování vzniknout. Šlo by o lokality v Praze 5, 6 a 13. Podle vedení metropole není problémem nedostatek peněz, ale spíše chybí pozemky, kde by mohly vzniknout.

Středočeši kritizují Prahu kvůli zónám 

Parkoviště mají vznikat také u nádraží ve středočeských městech. Právě z tohoto kraje míří do Prahy nejvíce dojíždějících. Z některých středočeských obcí se už podle tamních radnic stávají záchytná parkoviště, jde například o Beroun a Úvaly.

Středočeský kraj proto kritizuje metropoli, že se spuštěním rezidenčního parkování nepočkalo, dokud nebude více záchytných ploch. Sám zatím, stejně jako Praha, hledá místa, kde by parkoviště mohla vzniknout.

Parkoviště P+R v Praze. Infografika.

Čtěte také: Pražská ODS chce zrušit systém parkovacích zón a zavést nový