„V rámci našich kompetencí musíme nyní provést analýzu stávajícího trhu na trase. Požádali jsme subjekty, kterých se to týká, aby nám zaslaly podklady a svá stanoviska. Na jejich základě pak situaci posoudíme a vydáme rozhodnutí o právu k přístupu na železniční infrastrukturu," uvedl Kolář. Předpokládá, že rozhodnutí padne v srpnu.

Požadavek RegioJetu o přidělení kapacity pro jeden pár vlaků mezi oběma hlavními městy potvrdil letos v dubnu správce slovenských kolejí Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). „ŽSR budou nyní posuzovat polohy a počet tras vlaků vzhledem k výlukové činnosti při stavbě koridorů a také s ohledem na technologické možnosti stanic. Také se musí posoudit, zda objednávky nejsou v rozporu s objednávkami jiných dopravců. Konečný návrh časových poloh a počtu vlaků bude známý v září," uvedla tehdy mluvčí společnosti Martina Pavliková.

Smyslem takzvaného posouzení hospodářské vyváženosti je ochrana peněz, které na dopravní obslužnost vynakládá stát. Dopravcům jezdícím v závazku veřejné služby doplácí totiž stát nebo kraj prokazatelnou ztrátu, tedy rozdíl mezi náklady na provoz a tržbami z jízdného. Zavedení nové komerční linky ale může objednaným spojům odvést zákazníky ke konkurenci, snížit tržby a zvýšit tak objem dotací, které bude muset stát na provoz doplatit. Drážní úřad proto musí posoudit, zda toto riziko nehrozí u uvedeného spojení.

RegioJet dnes napsal, že na trase z Brna do Prahy nyní existují dva zcela oddělené koncepty vlaků. Jde převážně o mezinárodní vlaky jezdící v hodinovém intervalu a vedle toho o dva další páry vložených expresů, které jedou ráno z Brna do Prahy a odpoledne v opačném směru. Tyto dva páry vlaků jezdí v krátkých soupravách, nepřepravují mezinárodní cestující s dražšími jízdenkami, a jsou tudíž nejvíce ztrátové. Právě tyto dva páry vlaků chce RegioJet bez nároku na dotace převzít.

Prodloužení trasy

Firma plánuje prodloužení trasy těchto spojů, jeden z nich by vytvořil nové přímé spojení bez přestupu mezi Hodonínem a Prahou. „Je to dvojí přínos pro daňové poplatníky. Stát na jedné straně ušetří na dotacích a na straně druhé občané dostanou novou kvalitu rychlého vlakového spojení právě například z oblasti Hodonína a dalších s Prahou a dalšími městy v ČR," uvedl mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Situací na železničním trhu se zabývá také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Podezřívá České dráhy ze zneužití dominance na trati Praha – Ostrava. Případ otevřel v roce 2012 právě po stížnosti RegioJetu, České dráhy od začátku řízení popírají, že by zákon porušily. „Mohu jen potvrdit, že správní řízení v uvedené věci stále probíhá," řekl dnes mluvčí úřadu Martin Švanda. Zda se bude ÚOHS zabývat i novou linkou, na kterou chce RegioJet vstoupit, komentovat nechtěl.