VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik chce lístek za 30 korun

PRAHA- Lidé starší sedmdesáti let budou nadále jezdit zadarmo, chystá se rodinné jízdné.

9.11.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Vít Šimánek

Dopravní podnik (DP) předloží na začátku příštího týdne pražským radním svůj návrh na zdražování jízdného v MHD na rok 2008. Chce, aby nepřestupní jízdenka stála třicet korun a předplacené časové kupony by měly být v závislosti na délce platnosti dražší o 28 až 39 procent. Dopravce navrhoval také omezení výhod studentů a důchodců, ale nakonec se k tomuto kroku neodhodlal.

Lidé nad sedmdesát let tak budou i nadále jezdit zadarmo, což je evropská rarita. „Chtěli jsme, aby platili za roční kupon přibližně 350 korun, ale nesetkalo se to s pochopením, tak na tom už netrváme,“ uvedl ředitel DP Martin Dvořák. Dopravní podnik naopak navrhne prohloubit systém slev, například o takzvané rodinné jízdné. Roční a pololetní kupony by byly určeny pro rodiny, kde jsou dva dospělí a dvě děti. Uvažuje také o studentských kuponech na deset měsíců. Slevy by mohly být i při nákupu většího počtu jednorázových jízdenek.

Jízdné koupíte na kartu

A co chce provozovatel MHD cestujícím za zdražení nabídnout? Kromě postupného prodlužování sítě metra, tramvají a autobusů je to také zkracování intervalů. Ovšem s výjimkou trasy C, kde už nelze nasazovat další spoje. Na trase B bude zrušen tzv. pásmový provoz, všechny vlaky tedy pojedou po celé trase. V metru dojde také k prodloužení trvání dopravní špičky, kdy spoje jezdí v krátkých intervalech.

Už od začátku prosince také dojde ke zdokonalení míst, kde se prodávají předplatní kupony. Kromě rekonstrukce stávajících přibudou další a lidé mohou od příštího měsíce začít platit postupně kartou. Svitla tak naděje na menší fronty, které každý měsíc obtěžují tisíce cestujících. Dopravce se nebojí, že po zdražení přestanou lidé jezdit MHD. „Podle našich průzkumů cena ovlivňuje spokojenost s cestováním až jako devátá v pořadí, nejdůležitější jsou pro lidi intervaly mezi spoji, dodržování jízdních řádů a čistota. Na to všechno se zaměříme,“ pokračoval Dvořák.

Bude jim chybět miliarda

Dopravce k návrhu vyšších cen donutil hlavně růst nákladů. „V příštím roce by nám měly stoupnout o více než miliardu, přitom od města dostaneme o sedm set milionů méně než letos,“ sdělil Dvořák. Podnik plánuje ušetřit šest set milionů, ale oproti letošku tak stále bude chybět 1,2 miliardy korun. V roce bude platit DP stejně jako ostatní podniky o 14 procent víc za elektrickou energii, přitom ji každoročně jako největší odběratel v metropoli kupuje za miliardu korun.

Očekává se také růst ceny nafty. Spotřeba kvůli nově otevřeným stanicím metra i tramvajovým úsekům přitom stoupne o pět procent. „Budeme také platit zvýšenou sazbu DPH z pěti na devět procent,“ vysvětlil šéf DP. Pokud by ke zdražení nedošlo, nebude podle Dvořáka možné udržet současné standardy služeb a zlepšovat je. Představitelé města se zatím nechtějí k probíhajícím jednáním s DP o zvyšování jízdného příliš vyjadřovat, ale dávají najevo, že tak razantní zdražení neodsouhlasí.

Přehled cen jízdného v Praze od ledna 2008 naleznete zde.

Turnikety v metru za dva roky

Praha -Do několika let by se mohly do metra vrátit turnikety. Ne však ty staré z dob hlubokého komunismu, ale moderní, jaké jsou v západních metropolích. „Nechali jsme si zpracovat expertní studii, která bude hotova v prvním čtvrtletí příštího roku. Podle výsledků se rozhodneme, zda se jejich zavedení Praze vyplatí,“ uvedl ředitel dopravního podniku Martin Dvořák.

Instalace je stavebně a investičně komplikovaný model, takže pokud se dopravce pro turnikety rozhodne, jejich instalace začne až v roce 2009 či dokonce o rok později,“ pokračoval Dvořák. Ten byl z počátku proti turniketům, ale nyní začíná objevovat jejich výhody. „Čím dražší bude jízdné, tím více lidí bude jezdit načerno, což by u turniketů nehrozilo,“ dodal Dvořák. Revizoři by se po zavedení turniketů přesunuli do tramvají a autobusů.

Další kilometry kolejí

Praha -Pro dopravní podnik je do budoucna důležitý rozvoj hlavně tramvajové dopravy a metra. Do devíti let vznikne devět nových tramvajových tratí. Užv roce 2008začnou jezdit tramvaje z Laurové na Radlickou, v roce 2009 na Podbabě k nové železniční zastávce a z Barrandova na Slivenec. Nové tratě postaví město v Malešicích, na Václavském náměstí, v Modřanech či mezi Zlíchovem a Dvorci. „Je to ekologická a kapacitní doprava. Navíc tramvaje oproti autobusům nestojí v zácpách,“ sdělil ředitel DP Martin Dvořák.

Během několiknásledujících letby se mělapodle plánu zvětšit síť metra o padesát procent. Zatímco nyní je v provozu 54,7 kilometru tratí na třech trasách, v roce 2018 by to mělo být 83 kilometrů na čtyřech trasách. Už za rok začne metro na trase C jezdit až do Letňan.Vletech 2014 až 2018 postaví město novou trasu D mezi hlavním nádražím a Písnicí. Za devět let by také měla vést na Ruzyň prodloužená trasa A.

9.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vyjela původní sovětská souprava 81–71 z tehdejší stanice Leninova (Dejvická) do zastávky Náměstí Míru.
13

Muž se šel projít do tunelu metra. "Áčko" mezi Dejvickou a Strašnickou nejezdilo

V lesoparku Letňany vznikly nové singtrailové trasy
16

V Letňanech vznikly trasy pro singtrailovou cyklistiku. Stály Prahu 3,9 milionu

Vyfoťte pražskou přírodu a ukažte ji světu. Začíná projekt City Nature Challenge

Fotíte rádi zvířata či rostliny? Díky projektu City Nature Challenge 2018 máte jedinečnou příležitost ukázat celému světu unikátní pražskou přírodu. Stačí si jen nainstalovat mobilní aplikaci. Akce se zúčastní celkem 68 měst z různých koutů planety, která budou bojovat o největší počet fotografií.

Očkujte se proti encefalitidě i meningitidě, radí lékaři

Nemocných klíšťovou encefalitidou přibývá v Praze nejvíc z českých krajů. Češi podle lékařů stále podceňují očkování jako nejlepší prevenci. 

Potyčka v Zemanově štábu byla přestupkem, vyhodnotila policie

Potyčku, která se v lednu tohoto roku odehrála v pražském Top Hotelu po prezidentských volbách, vyhodnotila policie jako přestupek proti občanskému soužití. Věc bude řešit správní úřad v Praze 4. Výjimkou je počínání podnikatele Karla Slezáka, který v únoru zemřel a policie jeho případ odložila. V pondělí o tom informovala média policejní mluvčí Andrea Zoulová.

Debakl Komety, bitva u Veveří a mladí virtuosové z Trutnova: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 14. až 15. dubna 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT