VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik chce lístek za 30 korun

PRAHA- Lidé starší sedmdesáti let budou nadále jezdit zadarmo, chystá se rodinné jízdné.

9.11.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Vít Šimánek

Dopravní podnik (DP) předloží na začátku příštího týdne pražským radním svůj návrh na zdražování jízdného v MHD na rok 2008. Chce, aby nepřestupní jízdenka stála třicet korun a předplacené časové kupony by měly být v závislosti na délce platnosti dražší o 28 až 39 procent. Dopravce navrhoval také omezení výhod studentů a důchodců, ale nakonec se k tomuto kroku neodhodlal.

Lidé nad sedmdesát let tak budou i nadále jezdit zadarmo, což je evropská rarita. „Chtěli jsme, aby platili za roční kupon přibližně 350 korun, ale nesetkalo se to s pochopením, tak na tom už netrváme,“ uvedl ředitel DP Martin Dvořák. Dopravní podnik naopak navrhne prohloubit systém slev, například o takzvané rodinné jízdné. Roční a pololetní kupony by byly určeny pro rodiny, kde jsou dva dospělí a dvě děti. Uvažuje také o studentských kuponech na deset měsíců. Slevy by mohly být i při nákupu většího počtu jednorázových jízdenek.

Jízdné koupíte na kartu

A co chce provozovatel MHD cestujícím za zdražení nabídnout? Kromě postupného prodlužování sítě metra, tramvají a autobusů je to také zkracování intervalů. Ovšem s výjimkou trasy C, kde už nelze nasazovat další spoje. Na trase B bude zrušen tzv. pásmový provoz, všechny vlaky tedy pojedou po celé trase. V metru dojde také k prodloužení trvání dopravní špičky, kdy spoje jezdí v krátkých intervalech.

Už od začátku prosince také dojde ke zdokonalení míst, kde se prodávají předplatní kupony. Kromě rekonstrukce stávajících přibudou další a lidé mohou od příštího měsíce začít platit postupně kartou. Svitla tak naděje na menší fronty, které každý měsíc obtěžují tisíce cestujících. Dopravce se nebojí, že po zdražení přestanou lidé jezdit MHD. „Podle našich průzkumů cena ovlivňuje spokojenost s cestováním až jako devátá v pořadí, nejdůležitější jsou pro lidi intervaly mezi spoji, dodržování jízdních řádů a čistota. Na to všechno se zaměříme,“ pokračoval Dvořák.

Bude jim chybět miliarda

Dopravce k návrhu vyšších cen donutil hlavně růst nákladů. „V příštím roce by nám měly stoupnout o více než miliardu, přitom od města dostaneme o sedm set milionů méně než letos,“ sdělil Dvořák. Podnik plánuje ušetřit šest set milionů, ale oproti letošku tak stále bude chybět 1,2 miliardy korun. V roce bude platit DP stejně jako ostatní podniky o 14 procent víc za elektrickou energii, přitom ji každoročně jako největší odběratel v metropoli kupuje za miliardu korun.

Očekává se také růst ceny nafty. Spotřeba kvůli nově otevřeným stanicím metra i tramvajovým úsekům přitom stoupne o pět procent. „Budeme také platit zvýšenou sazbu DPH z pěti na devět procent,“ vysvětlil šéf DP. Pokud by ke zdražení nedošlo, nebude podle Dvořáka možné udržet současné standardy služeb a zlepšovat je. Představitelé města se zatím nechtějí k probíhajícím jednáním s DP o zvyšování jízdného příliš vyjadřovat, ale dávají najevo, že tak razantní zdražení neodsouhlasí.

Přehled cen jízdného v Praze od ledna 2008 naleznete zde.

Turnikety v metru za dva roky

Praha -Do několika let by se mohly do metra vrátit turnikety. Ne však ty staré z dob hlubokého komunismu, ale moderní, jaké jsou v západních metropolích. „Nechali jsme si zpracovat expertní studii, která bude hotova v prvním čtvrtletí příštího roku. Podle výsledků se rozhodneme, zda se jejich zavedení Praze vyplatí,“ uvedl ředitel dopravního podniku Martin Dvořák.

Instalace je stavebně a investičně komplikovaný model, takže pokud se dopravce pro turnikety rozhodne, jejich instalace začne až v roce 2009 či dokonce o rok později,“ pokračoval Dvořák. Ten byl z počátku proti turniketům, ale nyní začíná objevovat jejich výhody. „Čím dražší bude jízdné, tím více lidí bude jezdit načerno, což by u turniketů nehrozilo,“ dodal Dvořák. Revizoři by se po zavedení turniketů přesunuli do tramvají a autobusů.

Další kilometry kolejí

Praha -Pro dopravní podnik je do budoucna důležitý rozvoj hlavně tramvajové dopravy a metra. Do devíti let vznikne devět nových tramvajových tratí. Užv roce 2008začnou jezdit tramvaje z Laurové na Radlickou, v roce 2009 na Podbabě k nové železniční zastávce a z Barrandova na Slivenec. Nové tratě postaví město v Malešicích, na Václavském náměstí, v Modřanech či mezi Zlíchovem a Dvorci. „Je to ekologická a kapacitní doprava. Navíc tramvaje oproti autobusům nestojí v zácpách,“ sdělil ředitel DP Martin Dvořák.

Během několiknásledujících letby se mělapodle plánu zvětšit síť metra o padesát procent. Zatímco nyní je v provozu 54,7 kilometru tratí na třech trasách, v roce 2018 by to mělo být 83 kilometrů na čtyřech trasách. Už za rok začne metro na trase C jezdit až do Letňan.Vletech 2014 až 2018 postaví město novou trasu D mezi hlavním nádražím a Písnicí. Za devět let by také měla vést na Ruzyň prodloužená trasa A.

9.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Kultura a sport - Kultura a sport Sportovní trenéři a instruktoři 20 000 Kč Sportovní trenéři a instruktoři (kromě na školách) Šachový trenér. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce:Štěpánská č.p. 540/7, Praha., Prvotní kontakt: marina@redhome.cz.. Pracoviště: Lureturn s.r.o., Štěpánská, č.p. 540, 120 00 Praha 2. Informace: Maria Shamaua, . Gastronomie - Kuchař/ka na krátký/dlouhý týden 30 000 Kč Do nové restaurace "Stodola Herink" v Herinku u Průhonic, přijmeme kuchaře nebo kuchařku na krátký/dlouhý týden. Nabízíme 30.000 Kč/měsíc čistého, vše na výplatní pásce, bonusy a benefity, přátelské prostředí a práci v nově a skvěle vybavené kuchyni s nejmodernějšími technologiemi. Služby - ČS OMV Praha 8 přijme zaměstnance 23 500 Kč Obsluha ČS OMV Čerpací stanice OMV Praha 8 Ďáblice - Přijmeme pracovníky pro obsluhu čerpací stanice. Muže i ženy - nástup možný ihned. Práce na směny v non-stop provozu. Gastronomie - Nabídka práce pomocníci v kuchyni 100 Kč Do japonsko korejské restaurace v centru Prahy hledáme posilu do našeho týmu na pozici pomocná síla do kuchyně a mytí nádobí. Jsme menší, útulná restaurace s přátelským kolektivem a chutnou, luxusní gastronomií. Pokud Vás naše nabídka zaujala, prosíme o kontaktování na níže uvedené telefonní číslo.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prosecké pozdemí je labyrint tajuplných chodeb, do nichž chce radnice městské části Prahy 9 veřejnosti vstup opět umožnit
7

Chystá se další etapa zpřístupnění proseckého podzemí. Zatím jen papírově

Letiště Václava Havla.
3 14

Letiště Václava Havla bojuje s hlukem. Chce omezit noční provoz letadel

Poklidná zahrada nedaleko Hradu. Ukrývá umělecká díla i kašnu s čápem

Ruch Hradčanského náměstí. Turisté. Blesky fotoaparátů. Přijde vám nemožné najít v blízkosti Pražského hradu místo k odpočinku? Navštivte nepříliš známou zahradu Šternberského paláce. Malá, ale romantická oáza klidu skýtá útočiště nejen všem, co si chtějí vyčistit hlavu, ale i umělcům. Najdete v ní třeba díla českých sochařů z 20. století.

Mohl mít nebezpečné chemikálie. Muže odvezla zásahová jednotka na psychiatrii

/FOTOGALERIE/ Ve čtvrtek večer zažili obyvatelé části pražského Slivence dramatické chvíle. Policie kvůli psychicky narušenému muži zaktivizovala vyjednavače, zásahovou jednotku, hasiče, psa pyrotechniků i plynaře. Na počátku velké akce bylo podezření, že muž má doma nebezepčné chemikálie. Navíc podle policie napadal sousedy.

Chemie na škole nebývá oblíbená. I tak Češi slaví historický úspěch na olympiádě

Historický úspěch české reprezentace… Kdyby to tak mohl být začátek zprávy ve sportovní rubrice. Ale tato informace oslavuje šikovné české vědce. Na jubilejním padesátém ročníku Mezinárodní chemické olympiády Česko obsadilo čtvrtou příčku v žebříčku národů.

Jak jsme žili v Československu. Staré Město a Josefov

Pražský deník přináší nový cyklus Jak jsme žili v Československu. Každý týden pozveme čtenáře do novodobé historie jednotlivých pražských čtvrtí. Na procházku po významných momentech let 1918 až 1992. Tentokrát zveme na Staré Město.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT