A co chvíli se uprostřed křižovatky s vypnutými semafory střídali policisté v řízení dopravy. „Víš, to jsou mladí policisté, kteří se učí řídit provoz,“ vysvětloval tatínek asi čtyřletému klučinovi, kterého hemžení mužů a žen v uniformách se zelenými výstražnými prvky nadmíru zaujalo.

Chyba lávky! Tohle nebyli žádní začátečníci, ale ti nejlepší z nejlepších. Křižovatky v blízkosti vjezdu do Letenského tunelu se staly dějištěm praktické části již 12. ročníku soutěže o nejlepšího regulovčíka v Praze.

Třebaže zde tentokrát nestáli kolegové, ale vlastně soupeři, atmosféra byla pohodová. „Musíš mít pořád nasazení úsměv – takhle,“ zubil se na kolegy s píšťalkou v ústech jeden ze soutěžících. Když ale došlo na práci v křižovatce, někdy by bylo třeba spíš zuby vycenit. Až nemile často se totiž naplnilo pravidlo: policista dělá, co umí, ostatní si dělají, co chtějí. Ne že motoristé a chodci pokyny nechtěli respektovat – často ale zjevně nemají ponětí, co všechno to máchání rukama znamená. Pohříchu si nebyli jisti ani leckteří řidiči autobusů!

„Lidé na to nejsou zvyklí, i když řízení provozu policistou není v Praze výjimkou,“ řekl Deníku Daniel Švigar z pražské dopravky. „Na oddělení v Kongresové je nás asi sto – a každý si řízení provozu vyzkouší tak jednou týdně,“ vysvětlil s tím, že policejní regulovčíci se uplatní zejména v případě uzavírek, omezení či nehod, ale také třeba při poruše semaforů.

Základní neznalosti

Na strašáka v podobě takzvané trojstranné uzávěry si mnozí absolventi autoškol ještě vzpomenou. Časté jsou ale i zcela základná neznalosti. „Tak polovina řidičů neví, co znamená, když zvedneme směrovku,“ řekl Deníku Stanislav Huml ml., jenž připomíná, že je to stejné, jako když na semaforu blikne žlutá a pak se rozsvítí červená. Tomu, kdo projede, hrozí až 2,5 tisíce pokuty a pět bodů. Policisté jsou ale tolerantní. Ostatně – jak by mohli někoho zastavovat a provinění řešit, když musí dál řídit provoz?

Jde přitom o pěknou fušku: je třeba nejen sledovat provoz a vydávat pokyny, ale také sledovat, jak se účastníci silničního provozu respektují. „Stává se, že někteří reagují opožděně nebo až na opětný pokyn – a policista na to musí reagovat,“ potvrdil Deníku jeden z hodnotitelů Josef Šašek, že důležité je dokázat v případě potřeby účastníky silničního provozu umravnit. Gesty i přísným pohledem. Právě v tom někdo při soutěži vynikne víc než ostatní.

Všichni byli dobří

Ze 17 účastníků byl podle porotců nejlepší nadpraporčík Jaroslav Klus. „Do příštího ročníku je držitelem hlavní ceny Zlaté regulky, která je cenou putovní,“ připomněl Tomáš Hulan z ředitelství pražské policie. „Dobří ale byli všichni soutěžící,“ shrnul Šašek, podle jehož slov bylo proti loňsku vidět zjevné zlepšení a odpovědnější přístup policistů.