Stát dlouhé minuty na přímém slunci nebo naopak v mrazech, v husté dopravě a smogu, vystaven každodennímu nebezpečí, to je práce regulovčíka, tedy policisty, který řídí dopravu na křižovatkách.

V pondělímezi sebou již podesáté vybírali toho nejlepšího, který dostal titul regulovčík roku.

„Soutěže se zúčastnilo dvacet policistů dopravní služby, od zkušených po ty začínající, kteří přišli nedávno z policejních škol. Přihlásili se sami, je to pro ně otázka prestiže,“ informuje mluvčí pražské policie Tomáš Hulan.

Zachování plynulosti dopravy

Klání, které nebylo vyřazovací, se skládalo ze dvou kol, teoretického a praktického.

„V teoretické části musejí policisté prokázat výbornou znalost zákona o policii a dalších zákonů, které k výkonu služby potřebují. V praktické části pak odborná komise, složená z bývalých i současných policistů, pracovníků dopravního podniku i dopravních expertů, hodnotí vzhled, upravenost, vybavenost, znalosti a dovednosti policistů, kteří by měli zachovat plynulost dopravy na křižovatce bez upřednostňování jednoho směru,“ pokračuje Hulan.

„Důležitá je i důraznost a jasnost pokynů,“ doplňuje Pavel Švrnčula, šéf pražských dopravních policistů a dodává: „Pro policisty je to otázka prestiže a cti. Přesto máme pro nejlepší ceny.“ Ty jim byly včera předány v Muzeu policie na pražském Karlově.

Téčko není klasická křižovatka

Regulovčíci plnili praktickou disciplínu na křižovatce na nábřeží Kpt. Jaroše u výjezdu z Letenského tunelu a na nábřeží Edvarda Beneše u Čechova mostu. „I když to laik nepozná, řídit klasickou křižovatku nebo takzvané téčko je velký rozdíl,“ říká Hulan.

„Je to velmi náročné. Člověk dýchá zplodiny z aut, odolává vedru, a je to také namáhavé na ruce, které se neustále pohybují a zvedají. Proto se v řízení dopravy střídáme vždy po dvaceti minutách,“ popisuje své zkušenosti jeden ze soutěžících Tomáš Kreusel, který řídí pražskou dopravu již dva roky.

Přednost před semafory

Podle policistů se také často stává, že řidiči regulovčíka přehlédnou, hlavně když fungují semafory. Podle zákona má ale policistou řízená doprava vždy přednost před semafory.

„Řízení dopravy v Praze je dnes centrálně spravováno ze střediska v ulici Na Bojišti. Místní pracovníci řídí dopravu tak, aby byla co nejplynulejší a semafory na sebe navazovaly, hlavně vzhledem k městské hromadné dopravě, ta má vždy přednost. Když se ale stane nějaká dopravní nehoda, je poškozen signalizační sloupek, dojde k výpadku proudu nebo se koná nějaká hromadná akce, je potřeba, aby dopravu řídil zkušený policista,“ uvádí Švrnčula.

Systém je nastaven tak, že když například praskne žárovka v červeném světle semaforu, vyřadí to světelnou signalizaci na celé křižovatce, aby nedocházelo ke zmatkům. Než dojde k opravě semaforu, musí dopravu řídit policista.