Zakázka v hodnotě zhruba 400 milionů korun byla dle zjištění Pražského deníku v tichosti „stornována" už 3. června. A nikde ani jedna oficiální zmínka. Redakci na tuto skutečnost musel upozornit až ředitel obecně prospěšné společnosti Kverulant Vojtěch Razima. Proč?

Právě Razima je přesvědčen, že tendr byl od samého počátku „ušit na míru jediné společnosti" a že výsledek „byl předem dohodnutý." Fakt, že se tato „cinknutá" soutěž nakonec neuskutečnila, považuje za svou zásluhu. Případ totiž opakovaně medializoval, což prý „nabouralo konstrukci připravovaného tunelu." „Za vítěze tendru tedy nemohl být označen předem vybraný předražený dodavatel," konstatoval Razima.

Zrušení soutěže vypsané DPP v roce 2013 včera potvrdil mluvčí podniku Jiří Štábl. Odmítl ale veškerá Razimova tvrzení o neregulérnosti soutěže. „Byla zrušena, protože je nutné připravit úplně nové zadání. Původní veřejná zakázka byla vypsána s velmi rozsáhlým plněním a v průběhu jednání bylo zjištěno, že aktuální potřeby dopravního podniku se odlišují od potřeb původně předpokládaných," vysvětlil v úterý Štábl. Podle jeho výkladu bylo zadání zcela transparentní a v souladu se zákonem.

Soutěž na dodávku ostrahy

O co v kauze, o které Pražský deník už v minulosti informoval, konkrétně šlo? Veřejná soutěž na dodávku ostrahy šestadvaceti objektů pražského dopravního podniku (DPP) byla na začátku června zrušena. Podle mluvčího DPP Jiřího Štábla je potřeba vypsat novou a zadání má odpovídat aktuálním potřebám podniku. Ovšem i ta původní z roku 2013 prý byla zcela regulérní, zákonná a transparentní.

S tím ovšem nesouhlasí ředitel obecně prospěšné společnosti Kverulant Vojtěch Razima. Kýžená smlouva za 380 milionů korun bez DPH, která měla mimo jiné na tři roky zajistit ochranu objektů proti vandalům a sprejerům, podle něho měla být uzavřena s předem vybraným dodavatelem.

Razima připomněl, že tendr, vypsaný podnikem v roce 2013 (jeho kompletní znění má redakce Pražského deníku k dispozici), původně počítal za tříletou ostrahu s částkou okolo 240 milionů korun bez DPH. „Nově se měla zvýšit na téměř 400 milionů. Jenže do výběrového řízení se mohl přihlásit jen držitel přesně specifikovaného certifikátu na vysílačky. A ten byl v republice jen jeden. A podle všeho byl s dopravním podnikem předem dohodnutý," tvrdí Razima. Na případ poprvé upozornil už v onom roce 2013.

Nabourání konstrukce tunelu

„Medializací kauzy se podařilo dosáhnout toho, že se bezpečnostním agenturám přihlásili zahraniční držitelé požadovaného certifikátu, a tak se do soutěže přihlásilo více firem. Společnosti Kverulant se tímto způsobem povedlo úspěšně nabourat konstrukci připraveného tunelu, takže DPP nemohl za vítěze tendru na ostrahu vyhlásit předem vybraného předraženého dodavatele. Nakonec mu nezbylo nic jiného, než celou podezřelou soutěž v tichosti zrušit, k čemuž se odhodlal 3. června," vylíčil ředitel společnosti.

Je přesvědčen, že jeho zásluhou dopravní podnik, respektive daňový poplatníci, nepřišli od září 2013 do května 2015 o téměř 81,6 milionu korun. „DPP po tu dobu zadává objednávky bezpečnostním agenturám, které řádně vysoutěžil v minulých letech. V roce 2013 utratil 74,0 milionu korun a v roce 2014 74,6 milionu, tedy ročně o cca 56 milionů méně, než kdyby bylo dokončeno cinknuté výběrové řízení," dodal Razima.

Jak již bylo zmíněno, mluvčí podniku Jiří Štábl s Razimovým vysvětlením nesouhlasí a zopakoval, že „průběh zadávání byl plně transparentní a v souladu se zákonem o veřejných zakázkách."

Jediný držitel certifikátu v ČR

Jak zní údajně problematické ustanovení v kvalifikační dokumentaci, neboli v zadání k veřejné zakázce dopravního podniku z roku 2013? Vyžádáno bylo mimo jiné „potvrzení, že alespoň jedna osoba dodavatele byla vyškolena v obsluze a servisu provozované technologie Městské rádiové sítě TERA, Motorola Dimetra IP, verze R 8.1," a hlavně „Dodavatel musí prokázat, že je držitelem certifikátu aplikačního partnera Motorola Dimetra IP, verze R 8.1."

Připomeňme, že v době zadávání tendru byla jediným držitelem zmiňovaného certifikátu v České republice firma Konektel. Získat od Motoroly další certifikát nebylo ve lhůtách výběrového řízení zřejmě možno stihnout. A to pravděpodobně ani, když byl termín pro předložení nabídek o několik týdnů prodloužen.

Vojtěch Razima zmínil i další souvislost. Totiž fakt, že na konci roku 2012 Praha podepsala smlouvu na rádiový systém Tetra za 236 milionů právě s toutéž firmou. Ta má tak rádiový systém na starosti dalších dlouhých deset let. „Podle Českých Radiokomunikací byly podmínky tendru v rozporu se zákonem," dodal.

Čtěte také: Pražský dopravní podnik musí zaplatit pokutu 800 tisíc korun