Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik ohrožují dluhy, propustí 500 zaměstnanců

Praha - Dopravce nemá finanční prostředky na zaplacení faktur. Výsledek hospodaření za tento rok představuje podle odhadu minus 2,55 miliardy korun.

20.10.2009 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Skoro jen samá záporná čísla. To je současný stav v pražském dopravním podniku. Jeho hospodářské výsledky jdou v minusu do stovek milionů korun.

Hledají se řešení, jak nepříznivou situaci zvrátit. Jedním z nich bude propouštění. O práci zřejmě přijde až 500 zaměstnanců, a to asi už příští rok.

V pondělíto na jednání finančního výboru hlavního města potvrdil generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák. Členové výboru a městští zastupitelé pak museli z jeho úst vyslechnout i další nepříjemná čísla.

Malé výnosy, velké ztráty

„Došlo k několika negativním jevům. Například se snížil zájem cestujících o naše služby, což znamená ztrátu oproti předpokladu o 200 milionů korun. Také se nám nepodařilo prodat některý zbytný majetek, s čímž jsme počítali,“ konstatoval Dvořák.

Optimistická nebyla ani vyjádření dalších zástupců dopravního podniku. „Když se podíváme na výsledek hospodaření za prvních osm měsíců letošního roku, jsou výnosy o více než 625 milionů korun nižší, než se očekávalo,“ navázal Miroslav Choutka z ekonomického úseku dopravního podniku.Dalším obrovským problémem je, že DP nestíhá platit některé účty. V současné době jsou tak po době splatnosti faktury za přibližně 800 milionů korun.

Dluhy, kam se podíváš

„Přitom je navíc náš kontokorentní účet vyčerpán do minus 480 milionů korun, což už je takřka jeho hranice,“ doplnil k hospodaření ředitel DP Martin Dvořák.

Obdržel už dopis od vedení Škody Transportation, která dodává nové tramvaje a rekonstruuje staré vozy metra, aby DP začal faktury neprodleně splácet. „Žádám, abyste učinil konkrétní kroky k tomu, aby se platební morálka dlouhodobě zlepšila, a uhradili jste prioritně nejstarší zakázky,“ píše v dopise generální ředitel Škody Transportation Tomáš Krsek.

Nejstarší nezaplacené pohledávky sahají až do března letošního roku.

Letošní ztráta přes 2,5 miliardy

Když se vše sečte, očekává Dopravní podnik hlavního města Prahy výsledek hospodaření za tento rok ve výši minus 2,55 miliardy korun. Takže vedení DP už nyní připravilo několik kroků, jak ztrátu pokrýt. Bude to například rozpuštěním rezerv na opravy majetku a další.

„To, co jsme už dlouho avizovali, se potvrdilo. Město zřejmě chtělo z dopravního podniku perpetum mobile, tedy za méně peněz více výkonů,“ prohlásil městský zastupitel a člen finančního výboru Karel Březina (ČSSD).

A bude se i propouštět

Dopravní podnik připravuje také další úsporná opatření. Tím nejnepříjemnějším bude propouštění.

„Samozřejmě už nyní šetříme i v jiných oblastech, například se nám podařilo snížit ceny náhradních dílů pro tramvaje a metro. Pravda je, že začínáme projednávat také snižování počtu zaměstnanců až o dalších 500 lidí, přičemž v minulosti už jedna velká vlna propouštění byla. Stavy jsme tehdy snížili asi o 1200 lidí,“ potvrdil Martin Dvořák.

Týkat by se to mohlo například zaměstnanců z opravárenských dílen tramvají a autobusů, a to podle Dvořáka vzhledem k tomu, že se vozový park modernizuje a nebude na opravy potřeba tolik osob. Propouštění zřejmě začne někdy v příštím roce, na tu dobu chystá DP velký balík úspor.

Méně turistů, pokles tržeb

Ředitel pražského DP vysvětlil i propad tržeb z jízdného o zhruba 200 milionů. Stojí za ním některé změny tarifů, přechod části zákazníků na roční jízdní kupon, který je v průměru mnohem levnější.

„Absolutní propad jsme zaznamenali v prodeji jednorázových a denních jízdenek, za čímž stojí mimo jiné pokles počtu turistů,“ prohlásil Dvořák.

Budou se rušit linky?

V souvislosti se závažnou finanční situací DP na jednání výboru zaznělo mnoho obav. „Zajímalo by mě, jestli už náhodou nejsme v situaci, kdy budeme muset omezovat nebo dokonce rušit některé spoje,“ sdělila Petra Kolínská (SZ), zastupitelka a členka výboru.

Na to ihned reagoval radní pro dopravu Radovan Šteiner, že taková opatření se nechystají. „Žádná taková omezení, a to podtrhuji, nebudou,“ zdůraznil.

Martin Dvořák ale připustil, že v tomto ohledu je možné nějaké úspory udělat. „Jsou zde takzvané souběžné linky. Kdy jede v podzemí metro a na povrchu ve stejné trase tramvaj či autobus. Zde bychom něco ušetřit mohli,“ připustil.

Požádají o jednu miliardu

Členové výboru se nakonec shodli, že je situaci nutné řešit a dopravnímu podniku finančně pomoci. Finanční výbor doporučil městské radě, aby DP pro rok 2009 dostal ještě zhruba jednu miliardu korun. Přesto s tím někteří nebyli spokojeni, neboť to podle nich neřeší celkové financování podniku.

„Tato situace navíc znamená stupňující se tlak na DP, což má špatné účinky na jeho stabilitu a v konečném důsledku vede i ke zjitřené atmosféře mezi zaměstnanci organizace,“ soudí předseda finančního výboru Petr Hulinský (ČSSD).

„Určitou naději proto vidím v nutné změně způsobu financování veřejné dopravy platné od prosince letošního roku. Město bude mít povinnost jasně vyčíslit objem požadovaných služeb a bude smluvně zavázáno k jejich finanční úhradě,“ řekl Hulinský.

Na investice bude příští rok potřeba přes 11 miliard Kč

Už nyní se musí pražský dopravní podnik soustředit na příští rok. Situace s financováním je velmi vážná a peněz je málo. V materiálu, který má Deník k dispozici, se však počítá s investičními akcemi za více než 11,3 miliardy korun. Zatím je to jen návrh. Přesto ty největší položky ve výdajích hlavní město označuje za své priority a bude tak muset peníze najít.

Obnova vozového parku

Nejvíce peněz by měla spolknout obnova vozového parku. Předpokládá se, že to bude bezmála 5,3 miliardy korun.

Další nové trasy metra

Výstavba pražského metra patří ke strategickým investicím hlavního města. Ještě letos by se mělo začít s prodloužením trasy metra A v úseku Dejvická – Motol. Plánují se čtyři stanice – Červený vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol a ražený úsek tunelů o délce zhruba šest kilometrů.

Rok 2010 se zaměří především na přípravu staveniště, přeložky sítí, výchozí hloubení stavebních jam a ražbu přístupových štol. Investiční náklady na příští rok jsou přes 1,5 miliardy korun.

Dále se počítá s přípravou stavby trasy D z náměstí Míru do depa Písnice. Na to by mělo být vyčleněno 250 milionů. Příští rok budou probíhat práce na projektové dokumentaci a další činnosti zaměřené na zabezpečení financování staveb.

V současné době jsou smluvním vztahem zajištěny dodávky dalších nových vozů metra, a to pěti souprav za 400 milionů korun.

Pokračují také rekonstrukce vlaků metra 81–71, za rok 2009 a 2010 má být modernizovano sedm souprav. Pro prodloužení trasy A byla zahájena rekonstrukce dalších 13 souprav s termínem dokončení 2011. Počet rekonstruovaných vozidel má činit v roce 2012 celkem 93 vlakových souprav.

Kvůli akutnímu nedostatku finančních prostředků byla zahájena intenzivní jednání o možnosti odsunu plateb.

Moderní typy tramvají

V příštím roce má být dopravnímu podniku dodáno dvaatřicet tramvají 15T ForCity. Vzhledem k finanční náročnosti této dodávky byla i v tomto případě zahájena jednání s výrobcem s cílem snížit částku bezpodmínečně nutnou zaplatit v roce 2010. Investiční náklady dosahují totiž výše 2,35 miliardy korun.

Rekonstrukce je v roce 2009 plánována u 23 tramvají typu T3, z toho 18 vozidel bude typu T3R.PLF s nízkopodlažní karoserií ve střední části. Pro rok 2010 se počítá s výrazným útlumem, přesněji jen s dokončením rekonstrukcí zahájených v roce 2009.

Průběžně se uskutečňuje modernizace obousměrných tramvají, a to zhruba v počtu pět až šest kusů ročně, kterých má dopravní podnik celkem 47. Jsou to jediná tramvajová obousměrná vozidla, kterými pražský dopravní podnik disponuje.

Nízkopodlažní autobusy

Hlavní město uzavřelo smlouvu na dodávku 720 výhradně nízkopodlažních autobusů. V současné době byly dodávky autobusů už zahájeny.

Počítá se s tím, že dopravní podnik bude přebírat 60 standardních a 30 kloubových autobusů ročně, a to po dobu osmi let (rozhodnutí platí pro období let 2009 až 2016). Ročně to bude stát přibližně půl miliardy korun.

Autor: Lukáš Marek

20.10.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Ondřej Kolář.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

Petr Pravda

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

AKTUALIZOVÁNO

Nehody více než čtyřiceti vozidel zablokovaly dálnici D6 u Prahy

Silnici mezi Kladenskem u Pavlova a Prahou-západ ochromila hromadná nehoda. Od středečního rána se zde stala řada nehod. 

Největší festival deskových her zavítal do Tyršova domu. Koná se už po sedmnácté

„Vyměníš slámu za ovce?“ I tuto větu můžete tento týden slýchat v Tyršově domě na Újezdě. Nebojte se, nezměnil se ve směnárnu zemědělců ani v blázinec. Koná se tu již 17. ročník festivalu Deskohraní, na kterém si můžete zahrát 501 druhů stolních her a například tak povyměňovat slámu za ovce v oblíbených Osadnících z Katanu.

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Rodinná nadace nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a jeho manželky Renáty se ohradila proti slovům dalšího miliardáře a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše v časopisu Forbes, že Kellner si udělal školu, ze které pro sebe čerpá dobré absolventy. Babiš magazínu řekl, že takovou činnost nepokládá za charitu.

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení