Tiché a k ozvduší šetrné nízkopodlaní elektrobusy jsou vůbec první elektrobusy dvanáctimetrové délky, které bude mít DPP ve své flotile vozidel městské hromadné dopravy. Vůbec první elektrobusy byly minibusy značky Breda, které byly od ledna 2010 z hostivařských garáží nasazovány na linku 292 (tehdy jezdila z Malostranského náměstí k petřínské nemocnici). Od té doby dopravní podnik testuje různé typy autobusů na elektřinu včetně vozů z české firmy SOR Libchavy.

Aktuální dodávka je navíc první, kterou plzeňská společnost Škoda Electric realizje na platformě autobusů Temsa. Nové zcela bezemisní stroje s přepravní kapacitou 69 osob budou mít celovozovu klimatizaci. „K usnadnění nástupu a výstupu cestujících je vybaven systémem naklápění karoserie (tzv. kneeling), který umožňuje snížit nástupní hranu dveří. Pneumatický systém podvozku naopak umožňuje i zvednutí výšky karoserie,“ popsal dopravní podnik.

„Jeho topení i klimatizace je poháněna výlučně elektricky na rozdíl od naprosté většiny elektrobusů doposud provozovaných v České republice, které používají standardní naftové topení produkující zejména v zimním období nezanedbatelné množství emisí,“ upozorňuje mluvčí Aneta Řehková na další výhodu zakoupených vozů. Podle DPP elektrobusy splňují veškeré Standardy kvality Pražské integrované dopravy (PID). Výrobce navíc poskytl Praze záruku 67 měsíců na vozidla a na akumulátor 85 měsíců, během nichž budou muset elektrobusy ujet 100 kilometrů, což je jejich deklarovaný dojezd, v běžném městském provozu včetně využití klimatizace a topení. 

„Slíbili jsme, že do roku 2024 bude v Praze o pětinu méně emisí, do roku 2030 bude třetina autobusů poháněná elektrickým pohonem a jedním z kroků je nákup nových elektrobusů. Praha se stane městem, ve kterém autobusové výkony v rámci MHD budou běžně zajišťovat tichá, bezemisní vozidla na alternativní paliva. Snižujeme v Praze hluk z dopravy, přispíváme k čistějšímu vzduchu, který dýcháme a celkově zlepšujeme životní prostředí. Chci, aby byla Praha přívětivým místem pro život a autobusová flotila DPP tomu půjde naproti,“ uvedl v tiskové zprávě primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Generální ředitel dopravního podniku Petr Witowski dodal, že se chystá tendr na nákup 140 hybridních autobusů, patnácti kloubobých trolejbusů pro linku 140 a pětačtyřiceti bateriových trolejbusů pro elektrifikaci linek na levém břehu Vltavy. Magistrát chce otestovat rovněž autobus na vodíkový pohon.

„Paralelně s nákupem nových elektrobusů připravujeme nabíjecí infrastrukturu pro ně v garáži Vršovice a na konečných zastávkách Strašnická a Želivského, kterou letos chceme dokončit, abychom na konci tohoto roku mohli první vozidlo Škoda E’City nasadit do běžného provozu,“ řekl Witowski.