Celkem 145 miliard korun si dopravní podnik představuje jako ideální investici do roku 2020. Pokryl by tím náklady určené na výstavbu metra trasy D, prodloužení metra A do Motola a obnovu vozového parku. Podle materiálu, který včera odpoledne projednal finanční výbor zastupitelů, je ale nezbytné spolufinancovaní ze strany hlavního města.

„Je to ideální částka, kterou si dopravní podnik na investice představuje,“ sdělil včera Martin Dvořák, ředitel městského dopravce.

Ze zmíněné sumy jsou 104 miliardy korun určeny na rozvoj sítě Městské hromadné dopravy, z největší části na prodloužení metra do Motola a na výstavbu metra trasy D do Písnice. Celkem 40,6 miliard korun se plánuje na investici do obnovy vozového parku.

Podle materiálu, ale není dopravní podnik schopen s tržbami, kterých dosahuje, pokrýt ani provoz ani investiční potřeby.

Úvěr

„V současnosti splácíme dluh ve výši 2,5 miliard korun, které jsme si půjčili zhruba před desíti lety. Proto máme možnost si ještě třeba vzít komerční úvěr nebo leasing,“ řekl Dvořák. V případě externího financování investic ale nebude dopravní podnik schopen pokrýt dluhovou službu.

Opoziční zastupitel Zdeněk Tůma (TOP 09) považuje objem investičních prostředků za obrovské číslo.

„Chápu, že smlouva už je uzavřena, ale skutečně potřebujeme nakoupit 250 nových tramvají,“ ptal se Tůma s tím, zda nelze některé investice spolufinancovat za přispění soukromých zdrojů.

Podle Dvořáka jsou ale investice nezbytné. „Vozový park je na hranici, kdy by se měl začít obnovovat. Průměrné stáří tramvají je 15-20 let, u autobusů je to 10 let,“ zdůvodnil potřeby Dvořák. Vstup soukromého kapitálu, takzvané PPP projekty, se ale podle Dvořáka neosvědčil.

„Je v nich příliš mnoho právních a legislativních bariér a nedají se použít na velké projekty,“ vysvětlil ředitel Dvořák.

Původně se o zapojení soukromých finančních zdrojů uvažovalo při výstavbě jižní trasy D do Písnice. Dvořák to ale včera odmítl.