Na rozdíl od prvního „dýchánku“, který byl protestem kritizujícím bezohlednost řidičů zejména v době zhoršených rozptylových podmínek, vedli organizátoři druhý happening v duchu diskuzí a rozprav.

Čím se iniciativa Auto*Mat zabývá?

Základním cílem sdružení je kvalitní prostor ve městě, tedy zkvalitnění života veřejných prostorů a aktivit, které by neměly být jenom dopravní, pokud jde o městské ulice.

Jakým aktuálním problémem se sdružení zabývá?

V tuto chvíli máme na programu jakousi kampaň za pěší zónu na Smetanově nábřeží, což je místo, které je v naprosto zoufalé situaci. Nedá se tam jít na procházku, nábřeží se kvůli kolonám nedá přejít jinak než na třech místech, tramvaje zde stojí v kolonách, přitom v nich projede více lidí než v autech. Je to současně jedno z nejproblémovějších míst pro cyklisty. Tohle vše se tam spojuje a tím pádem je to místo, které by město mělo určitým způsobem řešit.

Máte představu, jakým způsobem?

Možností je spousta. Na to, abychom určili, která je nejlepší, by to potřebovalo nějaké prověření. To však musí udělat magistrát. Měl by zadat studii na to, jestli by zde šla pěší zóna přímo, nebo by to šlo pouze uzavírat o víkendech. Naše optimální vize je pěší zóna s průjezdem tramvají. Pak by tam byl klid, bylo by to podobné jako na náměstí Republiky s tím rozdílem, že by lidé měli výhled na Vltavu a Pražský hrad. Bylo by to tedy to nejlepší, co by na tomto místě mohlo vzniknout. Jak se k tomu dostat, to je však otázka pro dopravní odborníky.

V jaké fázi je tato kampaň?

Korespondovali jsme si s magistrátem. Vyměnili jsme si několik dopisů s panem primátorem a panem Březinou. V tuto chvíli sbíráme podpisy pod petici, která uvádí, že jsme pro zklidnění Smetanova nábřeží. S peticí jsme začali nedávno, takže fyzicky máme okolo šesti set podpisů a internetový podpisový arch má přes dva tisíce. Celkem chceme získat zhruba pět tisíc podpisů.

V diskuzi na Smogovém dýchánku 2 jste říkal, že dopravní politika Prahy je pasivní. Jak myslíte, že bude vypadat přístup vedení magistrátu v souvislosti s novou pražskou vládou?

Bude se měnit rada, nebude se měnit zastupitelstvo ani volební programy. Je tu tedy ten rozdíl, že je to po roce a některé věci se vyvíjejí. A jaký bude přístup nového vedení? Nevíme a nevíme ani, jaká konstelace nastane. Ale jsou tu věci, na kterých by se mohli shodnout a které jsou důležité. Týká se to například humanizace magistrály, tedy úpravy nejhoršího místa v Praze 2.

Jaké existují možnosti, jimiž by se dopravní situace v metropoli dala řešit?

Nejprve je nutné říci, že jsou to určité jednotlivosti, které by zapůsobily teprve dohromady a s řadou dalších kroků. Těmi možnostmi jsou většinou věci, které by šly provést do dvou, tří let a současně budou mít viditelný efekt. Například v tom, že se zkvalitní nějaké veřejné prostranství nebo v tom, že se zlepší podmínky pro cyklisty tak, že oproti současnému stavu výrazně naroste jejich počet. Z těch možností je nejdiskutovanější humanizace magistrály, což by znamenalo například více přechodů. Dále by mohl v některých částech přibýt prostor pro tramvajovou trať, což by dopravě odlehčilo. Také vysazení stromořadí a více zelených ploch.

Kromě kampaně za pěší zónu na Smetanově nábřeží, jaké další akce Auto*Mat organizuje?

Mimo čistě dopravních aktivit děláme i výukový projekt. Jedná se o akce, do kterých jsou zapojovány školy, děti jsou informovány o různých způsobech dopravy a o tom, jaké má doprava důsledky na životní prostředí. Naším dalším projektem je Zelená mapa, což je mapa hezkých míst v Praze, kde jsou parky, ulice s alejemi, oddychová místa, ale i podniky zelené ekonomiky jako například vegetariánské restaurace či nekuřácké podniky.

S jakými sdruženími spolupracujete?

Je zde řada sdružení, které vyvíjejí aktivity, jež se tak trochu protínají a občas tak na něčem spolupracujeme. Příkladem může být právě akce Smogový dýchánek. Těmi iniciativami, se kterými čas od času spojíme síly dohromady, jsou například Asistence, Oživení, Pražské matky či Pražské fórum.

Čtěte také: Pražané se dusí. Politiky to ale nezajímá