Autobusy jsou sice méně ekologické, ale tišší. Některé projekty provází dlouhodobá diskuse, která záměry pravděpodobně značně změní nebo zcela zavrhne. Jedna z nerealizovaných tramvajových tratí je na severu Prahy, měla vést od metra Kobylisy do Bohnic a Čimic. Je sice v územním plánu, a proto je pro ni zachován v Čimické ulici středový pás. Praha 8 původně navrhovala jako návaznou dopravu k metru do Kobylis právě tramvajovou dopravu, magistrát ale nakonec rozhodl o autobusech.

Do diskusí zasáhly také dvě petice, jedna pro autobusy, druhá pro tramvaje. Byly zpracovány varianty vedení tratě a její výstavba v budoucnu je stále reálná. Dnes si však městská část uvědomuje výhody autobusů. „Jsou tišší a zajíždějí na různá místa, tramvaj by měla jen jednu cestu,“ sdělila Helena Šmídová z radnice Prahy 8.

Doprava do Suchdola zatím nedořešena

Zatím nejasný osud má trať do Suchdola, do kterého denně cestují přeplněnými autobusy tisíce vysokoškoláků. „Existují tři varianty, ale všechny jsou velmi technicky i finančně náročné, navíc místní samospráva má připomínky,“ vysvětlil radní pro dopravu Radovan Šteiner. Podle Petra Hejla ze suchdolské radnice je myšlenka tramvaje dobrá, ale musí se předem vyřešit všechny pravděpodobné komplikace. „Přesunula by totiž projíždějící auta blíž k bytové zástavbě, navíc hrozí, že by nám kvůli ní zrušili některé autobusové linky, které nyní dobře obsluhují celý Suchdol,“ sdělil Hejl.

Parkování možná nahradí koleje

Praha také už dlouho uvažuje o postavení tramvajové trati z nádraží Hostivař do Petrovic, ale místní jsou podle Šteinera proti a preferují odbočku metra ze stanice Strašnická, i za cenu toho, že na tuto variantu si musí počkat mnohem déle. „Stále však vedeme odbornou diskusi nad oběma variantami,“ sdělil Jan Charvát z úřadu Prahy 10. Zatím ve hvězdách je i návrat tramvají na Budějovickou, o kterém se vede diskuse už mnoho let. Během připravované rekonstrukce Budějovické ulice nahradí hlučnou dlažbu asfaltový povrch, bude však ponechán široký středový pás. V minulosti po něm jezdily tramvaje, dnes slouží pro parkování rezidentů.

Úvahám o návratu kolejí se nebrání představitelé města ani čtvrté městské části. „Zatím jsou však podrobné úvahy předčasné. Nejdříve si musíme počkat, co s požadavky na dopravu udělá rozvoj pankrácké pláně a plánovaná trasa metra D,“ vysvětlil radní Prahy 4 Oldřich Pražák. Spíše vizionářské jsou tratě mezi Motolem a Vypichem a Řepy a Bílou horou.

Hlavně je nutné snížit hluk

Praha - Na území Prahy 4 by se v budoucnu mohly objevit další kilometry tramvajových tratí. Někde možná dojde k prodloužení těch stávajících. Uvažuje se ale rovněž o stavbě zcela nových tratí. Podle radního pro dopravu čtvrté městské části Oldřicha Pražáka je však nutné snížit hlukové zatížení.

Podporujete úvahy o prodloužení tratě ze Spořilova na Chodov a Šeberov?

„Jistě by trať pomohla lidem v oblastech, kudy povede. Sníží dopravní zatížení auty, ale je nutné vést diskusi s občany a hlavně snížit hluk, který s sebou nové tratě přinášejí.“

A co trať po zvažovaném mostě z Dvorců na Zlíchov?

„Určitě by také velmi pomohla obyvatelům naší městské části, ale nejen jim. Ideálně by se totiž veřejnou dopravou propojily na oba vltavské břehy. Je to však zatím předčasné.“

Proč?

„Podle studiímámost a tedy i tramvajová trať smysl až ve chvíli, kdy dojde k dokončení městského okruhu, což bude až po roce 2010.“

Dříve se vedly diskuse o spojení z Dvorců na Budějovickou. Proč už tyto úvahy ustaly?

„Je to typický příklad, kdy si lidé nepřejí trať z důvodu nárůstu hlukového zatížení. Proto jsme ji přestali prosazovat, protože nikdy nepůjdeme proti odporu občanů, který byl zde dost silný.“