Projekt moderního řízení křižovatek, který výrazně uleví pražským ulicím, leží již dva roky na magistrátu. Podle radního pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) by město mohlo podobný systém zavést do čtyř let.

Ředitel společnosti Česká hlava Václav Marek říká, že v současné době jsou křižovatky v Praze řízeny předem podle připravených programů. „Neřídí se aktuálním stavem dopravy, nýbrž většinou pouze časem, tedy například ranní špička, odpolední špička, noční provoz či nebo stupni dopravy,“ vysvětlil Marek.

Průjezd křižovatkami je pak v praxi takový, že auta dnes stojí před křižovatkou, aniž by z bočních směrů nějaká jiná vozidla přijížděla.

Umělá inteligence

Nová technologie využívá systém s umělou inteligencí podobně jako je tomu v letecké dopravě. Systém by sám vyhodnotil stav křižovatek v celé Praze a zvolil optimální cyklus červených a zelených světel s optimálním průjezdem.

„Křižovatky samy vyhodnotí dopravní situaci (na základě dat, která dostávají z čidel umístěných před a za křižovatkou) a zvolí průjezdy jednotlivých směrů, a to ve shodě s předchozími i následnými křižovatkami,“ dodal Marek.

„Doprava se tedy řídí sama a podle skutečného stavu. Lze tak zvýšit průjezdnost městem až o 15 procent,“ doplnil Marek s tím, že žádná další fyzická úprava silnic již není nutná, stačí pouze investovat do softwarového řešení.

Město hledá vlastní řešení

Scheinherr na dotaz Pražského deníku sice konkrétní studii nezmínil, nicméně uvedl, že podobnou věc město zavádí. „Chystáme takový systém, na spoustě ulic už funguje základní řízení,“ řekl.

Podle něj z celkového počtu 660 křižovatek jich je do hlavní řídící ústředny zapojeno 440. Dalších zhruba 220 však jen zastavuje a pouští auta. „Všechny křižovatky bude moci Praha řídit podle jednotného scénáře, až bude hotové středisko na Malovance, kam se přemístí nová ústředna,“ dodal.

Dle jeho názoru by systém mohl vzniknout v horizontu tří či čtyř let a řadě křižovatek výrazně uleví. „Některé studie hovoří o možném úbytku dopravních zácp od pěti do patnácti procent,“ dodává Scheinherr. Nejspíš se tím však zlepší průjezdnost pouze krátkodobě. „Je prokázáno studiemi, že po několika letech dojde opět k zaplnění,“ dodává politik.

Pomáhají i kamery

Podle ročenky Technické správy komunikací (TSK) bylo v minulém roce v Praze celkem 704 světelných signalizačních zařízení. Například upřednostňovat tramvaje může 206 z nich. „Dnes je až 85 procent semaforů řízených dynamicky s určitou preferencí ať už aut, tramvají, autobusů, chodců, či cyklistů,“ řekla Pražskému deníku mluvčí TSK Barbora Lišková.

Technická správa komunikací spravuje celkem 11 oblastních ústředen, které mohou ovládat 478 semaforů. Kromě toho také TSK používá k řízení dopravy kamery, k těmto účelům jich je ve městě 851, z toho 395 v tunelovém komplexu Blanka.