Doprava v hlavním městě, to jsou především tři věci. Pražský okruh, Městský okruh a MHD. S nimi stojí i padá budoucnost hlavního města, co se týká průjezdnosti a úrovně života. Čeho se Pražané v této oblasti uplynulém roce dočkali, a co je v tom nadcházejícím čeká, shrne Pražský deník v následujících řádkách.
Jisté je, že z hlediska dopravy nebude rok 2011 tak přelomový jako rok 2010.
Letos jsme se totiž dočkali zprovoznění jihozápadní části Pražského okruhu, což výrazně odlehčilo Jižní spojku a okolí Barrandova. Na druhou stranu jsou nyní větší potíže u Spořilova, kde na dálnici sjíždějí kamiony.
V Praze se pak zrekonstruovalo nejvíce tramvajových tratí za posledních 20 let, také to přes léto způsobilo velké zmatky v orientaci v MHD. Nyní je ale již situace stabilizovaná.
Skončila také velká dopravní omezení související se stavbou tunelového komplexu Blanka, zejména v okolí stanice metra Hradčanská.
A v neposlední řadě byla zahájena stavba prodloužení metra A a do provozu se dostala první z řady nových tramvají 15T ForCity.
Čekání na Blanku
A jaký tedy bude rok 2011? Bude zejména ve znamení čekání, a to hlavně na dokončení Blanky. V příštím roce by měla být většina prací hotova a na řadu se dostane instalace technologií, ale určitě se v tunelu ještě nesvezeme.
„Zprovoznění je naplánováno na konec roku 2012,“ upozornil opakovaně mluvčí pražského magistrátu Jiří Wolf.
Už na začátku roku by však měla být zahájena stavba prodloužení tramvajové trati v Podbabě, která bude ve stejném roce také dokončena. „V budoucnu by zde měl vzniknout přestupový bod na vlaky a tramvaje by měly vést dál směrem do Suchdola,“ sdělil další vizi ředitel dopravního podniku (DP) Martin Dvořák.
Rekonstrukce tramvajových tratí
V oblasti MHD to zdaleka nebude vše, DP hodlá zrekonstruovat další tramvajové tratě, pravděpodobně ve směru od Vyšehradského tunelu k Podolí a pokračovat bude i dodávka nových nízkopodlažních autobusů a také naplno začne dodávka nových tramvají. Na jaře pak začne ostrá ražba tunelů metra z Dejvické do Motola. Po zhruba 35 letech budou opět využity při stavbě razicí štíty, které sestrojují v Německu.
Ve stejném období bude nutné zahájit také opravu Nuselského mostu, který se před několika dny dostal do potíží. Z důvodu zatékání vody do mostu, zde musel být přerušen provoz metra. Opravy by však neměly omezit provoz na magistrále.
Změn by se měly dočkat i takzvané radiály. S několikaletým zpožděním by snad měla být dokončena ta Vysočanská. „Je smutné, že kvůli sporům o asi sto metrů pozemků, stojí tato zásadní dopravní stavba, věřím, že se to už podaří vyřešit,“ uzavřel řidič z povolání Martin Rehák.