Problematická silniční stavba se po řadě odkladů otevřela vloni v září. Vyšla na 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard více, než bylo původně plánováno. Kvůli Blance se v minulosti odehrály dvě arbitráže. Se stavební společností Metrostav o miliardové částky, s firmou IDS o stovky milionů. V obou případech soud firmám vyhověl.

Tentokrát budou arbitři řešit nárok firmy ČKD Praha DIZ, která žádá 778 milionů korun, IDS chce po Praze 263 milionů korun. Firmy argumentují tím, že se jim zvýšily náklady s ohledem na průtahy kolem dokončení tunelu.

„Ve sporných bodech týkajících se tunelu Blanka, které se nepodařilo vyřešit v rámci podzimního smírčího řízení s Prahou, se ČKD Praha DIZ obrátila na rozhodčí soud," řekl mluvčí společnosti Jan Rachota. Víc se firma ke sporu nechce vyjadřovat.

IDS: Žalobu jsme dosud nepodali

„IDS vznesla nároky na celkem 263 milionů korun formou předžalobní výzvy. Na reakci hlavního města zatím stále marně čekáme. Žalobu jsme proto dosud nepodali," uvedl mluvčí Pavel Kočiš. „Pokud ale město reagovat nebude, pravděpodobně nastane okamžik, kdy nám nic jiného než podat rozhodčí žalobu nezbude," doplnil.

Šestikilometrovým tunelovým komplexem každý den projede v průměru asi 60 tisíc aut. Doprava se po otevření tunelu zhoršila v Dejvicích a v Břevnově a na příjezdu od Strakonic. Z údajů z konce loňského roku vyplývá, že Blankou od jejího otevření projelo více než 4,3 milionu aut. Praha chystá pokračování v trase Povltavské ulice.

Praha kvůli Blance prohrála dvě arbitrážePřehled arbitrážních sporů kvůli stavbě pražského tunelového komplexu Blanka:

Metrostav vs. Praha

V prosinci 2013 podala stavební společnost Metrostav, která měla na starosti stavební část tunelového komplexu, k rozhodčímu soudu žalobu na pražský magistrát. Požadovala proplacení 2,1 miliardy korun. Firma také 7. prosince zastavila práce na stavbě tunelu. V únoru 2014 Metrostav rozšířil žalobu proti Praze o více než 500 milionů korun a v dubnu 2014 ji rozšířil podruhé, tentokrát o miliardu korun (mimo jiné za Trojský most). Žalovaná částka za nezaplacené faktury tak vzrostla na 3,7 miliardy korun.

V dubnu 2014 rozhodčí soud Metrostavu uložil dokončit stavbu a Praze uložil povinnost zaplatit přes čtyři miliardy korun, většinu Metrostavu. Praha 28. dubna zaplatila stavební společnosti 2,7 miliardy korun. V září 2014 rozhodčí soud ukončil spor mezi Prahou a Metrostavem a rozhodl, že hlavní město musí zaplatit poslední dlužnou miliardu korun. Podle vedení města tím arbitři zlegalizovali platby, které vznikly nad rámec původních smluv, a umožnili zákonnou cestou proplatit sporné faktury.

IDS vs. Praha

V únoru 2014 firma Inženýring dopravních staveb (IDS), která řídila pro město výstavbu Blanky, oznámila, že podala proti Praze žalobu o 150 milionů korun, protože jí město dva roky neplatí. Později svůj požadavek zvýšila na dvojnásobek. Arbitráž začala v srpnu 2014. V červenci 2015 soud rozhodl, že Praha musí IDS zaplatit za práce na tunelu 183 milionů včetně úroků.

ČKD Praha DIZ a IDS vs. Praha

Náměstek pražské primátorky Petr Dolínek uvedl, že firmy ČKD Praha DIZ (dodavatel technologické části tunelu) a IDS podaly k rozhodčímu soudu žaloby na Prahu kvůli neproplaceným fakturám. ČKD Praha DIZ žádá 778 milionů korun, IDS chce po Praze 263 milionů korun. Firmy argumentují tím, že se jim zvýšily náklady s ohledem na průtahy kolem dokončení tunelu. Praha nároky firem neuznává.

Čtěte také: V Blance musely být osekány rampouchy, uzavřen byl jízdní pruh