VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dokončení metra D se Pražané dočkají nejdřív za deset let

Praha - Hlavní město má už několik dní schválený rozpočet pro tento rok. Na investice je vyčleněno něco málo přes jedenáct miliard a zhruba polovinu z této částky má spolykat doprava. Černou dírou na peníze zůstává stále nefunkční tunel Blanka, který už daňové poplatníky vyšel na 37 miliard korun. Také letos v něm zmizí stovky milionů korun.

2.3.2015
SDÍLEJ:

Přestupní stanicí s trasou C bude stanice Pankrác a s trasou A stanice Náměstí Míru. Všechny stanice jsou naplánovány se dvěma vestibuly, respektive výstupy pro veřejnost, kromě stanice Písnice, která je jednovestibulová.Foto: DENÍK/Ivan Babej

Další nepředpokládané výdaje bude představovat nutná výměna zvlhlé a nebezpečné elektroinstalace, která navíc znovu oddálí otevření Blanky řidičům až o čtyři měsíce. „Tunelový komplex neotevřeme, dokud si nebudeme naprosto jisti, že je pro řidiče zcela bezpečný," sdělil minulé pondělí náměstek primátorky pro oblast dopravy Petr Dolínek z ČSSD.

Ačkoliv Praha schválila jedenáct miliard na investice, musí je rozdělit mezi dopravu, tunel Blanku nebo vytížené mosty. Některé z nich jsou 
v doslova havarijním stavu a podle analýzy Technické správy komunikací půjde o opravu takzvaně za minutu dvanáct. Konkrétně jde o Hlávkův či Libeňský most. „Letos začneme s opravou Libeňského a Nuselského mostu. Opravovat se budou také ulice Vršovická, Evropská, nebo Bělehradská,“ potvrdil Dolínek.

Termínu zahájení opozice nevěří

Rozpočet také zohledňuje přípravy na výstavbu trasy metra D z Náměstí Míru do Libuše, respektive Písnice. Ta má dle koaliční smlouvy i programového prohlášení městské rady odstartovat v roce 2017. Letos má jít na výkupy pozemků 625 milionů korun. Právě tato položka asi nejvíce nadzvedla ze židlí opoziční zastupitele za TOP 09.

Zmíněná částka například podle starosty Libuše a šéfa pražské TOP 09 Jiřího Koubka žalostně nízká vzhledem ke strategické důležitosti nové trasy metra. Předseda klubu zastupitelů hlavního města za TOP 09 Václav Novotný dokonce prohlásil, že v podání koalice se metro D stává fikcí. Jiné hlasy z opozičních lavic zmiňují, že Pražané se „déčka“ dočkají nejdříve za deset let.

„Pokud by koalice myslela vážně své předvolební sliby, musela by už nyní na tuto klíčovou dopravní stavbu vyčlenit několik miliard korun,“ vzkázal Novotný. Podle exradního pro dopravu Jiřího Nouzy (TOP 09) zcela schází perspektiva financování metra D. „To považuji za porušení předvolebních slibů,“ dodal Nouza.

Napravování chyb bývalých radních

Podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) ale letošní rozpočtová položka s názvem metro D koresponduje s plánem zahájení jeho výstavby. „Současná rada je ve funkci tři měsíce a dosud nedělá prakticky nic jiného, než že napravuje chyby bývalých radních,“ reagovala na výtky z řad TOP 09. Její zastupitelé ale trvají na tom, že částka, vyčleněná letos na metro D měla být alespoň šestkrát vyšší, než ta schválená.

Náklady na úsek Pankrác–Písnice byly vyčísleny přibližně na 40 miliard korun. „Představa koalice, že se s 625 milióny dobere zahájení stavby v roce 2016 či 17, je lichá,“ domnívá se Nouza.

Na metro D, které před volbami slibovaly strany, je třeba získat i evropské zdroje. Z programového prohlášení rady ANO, Trojkoalice a ČSSD podle Koubka neplyne, že jde o naprostou prioritu. „Metru D je věnován jeden řádek,“ dodal Koubek.

Metro D je pro jih města nezbytné

Hustě obydlená jižní část metropole se do budoucna bez nové trasy metra D neobejde. Na tom se shodují politici i dopravní experti. Trasa metra C je dennodenně přetížená. Do Krče, Lhotky, Libuše a Písnice se lidé složitě dostávají autobusy MHD, které váznou v zácpách. Kdy se statisíce lidí, žijící ve jmenovaných končinách dočkají zlepšení?

Záleží na politické reprezentaci města. Na tom, jak bude úspěšná ve vyjednávání s Evropskou unií. Zda se jí podaří včas sehnat potřebný objem peněz pro co nejrychlejší výstavbu trasy metra D. „Na papíře“ je prakticky vše připraveno. Společnost Metroprojekt počítá se třemi etapami ražby metra, které jsou už zaneseny v dokumentaci pro územní rozhodnutí.

„V rámci platného územního plánu je trasa D uvažována v rozsahu Písnice – Vysočany. V konceptu nového územního plánu je pak navržena v rozsahu Depo Písnice – Náměstí Míru s územní rezervou pro další rozvoj trasy do centra. Jde o možnost přestupu na trasu B ve stanici Náměstí Republiky, respektive do oblasti Žižkova,“ vysvětluje dokumentace.

Zvažování dvou variant pokračování trasy D severním směrem je prý důvodem, proč 
z úseku takzvané I. D byla vypuštěna stanice Hlavní nádraží, která byla v předchozích studijních materiálech uvažována. Poloha této stanice je dle vysvětlení Metroprojektu pro uvažované varianty prodloužení trasy D zcela odlišná.

Nová trasa metra DI. provozní úsek trasy D zahrnuje 10 stanic a jeho celková délka je 10,6 kilometru.

Celá trasa je koncipována jako systémově otevřená s možností pokračování jak severním směrem za stanicí Náměstí Míru a jižním směrem za stanicí Depo Písnice, tak i větvením směrem do Modřan za stanicí Nové Dvory.

Metro pojede pod zemí, hloubka stanic je výrazně ovlivněna složitým vertikálním členěním území, neboť trasa příčně prochází dvě údolí Botiče a Kunratického potoka.

Trasu vystaví ve třech etapách: I. D1 - Pankrác - Nové Dvory, I. D2 - Nové Dvory - Depo Písnice (včetně depa), I. D3 - Pankrác - Náměstí Míru.

Čtěte také: Metro do Motola pojede o Velikonocích

Autor: Jakub Krupka

2.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Petr Gazdík.
5

Babiš přemlouval STAN ke spolupráci. Podle Gazdíka ale marně

Sledování výsledků parlamentních voleb ve štábu ANO, 21. října v Praze. Brabec
56

Jednání za hnutí ANO povedou Babiš, Faltýnek i Brabec

Schwarzenberg: Lidé očividně raději slyší sliby než pevní postoje

Čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg označil výsledek voleb za prohru, kterou přisuzuje tomu, že strana neuhnula ze svých principů.

Přibývá krádeží drahých kol na objednávku, potvrdily pojišťovny

Hodnota ukradených kol klientů pojišťoven v Česku v letošním roce vzrostla. Častěji se kradou dražší, předem vytipované bicykly, na něž se soustředí organizované skupiny zlodějů, vyplývá z ankety ČTK mezi tuzemskými pojišťovnami.

Praha volí jinak než zbytek země. Potvrdí se to i letos?

Obyvatelé hlavního města v minulosti hlasovali výrazně „pravicověji“ než lidé z ostatních regionů. Očekává se to i tentokrát, jak potvrdila také naše předvolební sonda. Praha je tradiční baštou pravice a liberálně orientovaných stran. Minulé parlamentní volby v roce 2013 opanovala v hlavním městě TOP 09. Hlasovalo pro ni přes 23 procent voličů, zatímco na celostátní úrovni jen 12, což stačilo na republikové čtvrté místo.

AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

Letošní volby do Sněmovny nejsou zásadní ani zlomové, to je jen reklamní kampaň, řekl dnes prezident Miloš Zeman novinářům po odevzdání hlasu v základní škole v pražských Stodůlkách. Zopakoval, že sestavením vlády pověří vítěze voleb. Svůj hlas dal zřejmě Straně práv občanů (SPO), kterou před lety zakládal a která dřív nesla jeho jméno ve svém názvu. Zemana do volební místnosti doprovodila jeho manželka Ivana.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení