Všechny tři stanice mají hotovou dokumentaci pro územní rozhodnutí, u Můstku je připravena i dokumentace pro stavební povolení.
Nejdříve Můstek
Právě stanice Můstek, která je stále jako jediná přestupní bez jakéhokoliv bezbariérového vstupu, by měla přijít první na řadu. Projekt počítá se dvěma výtahy s přestupem a s výstupem umístěným před Adamovou lékárnou na Václavském náměstí. Podle generálního ředitele společnosti Metroprojekt, která má na starost projekční plány všech tří připravovaných výtahů, se jedná o komplikované stavební úpravy.
„Je to relativně složitá stavba, kde obtížné bylo zejména najít umístění výtahových šachet s přístupem do stanic na obou trasách A, B a nad nimi s křížením inženýrských sítí a kolektorů," vyjádřil se David Krása. K její realizaci, jež se odhaduje na 206 milionů korun, by mělo dojít na začátku příštího roku. První cestující by se pak výtahem mohli svézt za čtrnáct měsíců.
Opožděná stavba
Podle Erika Čipery ze sdružení Asistence, které se dlouhodobě snaží o bezbariérovost v metropoli, je však s podivem, že se se stavbou má začít až příští rok, když její dokončení bylo původně plánované na letošek. „O bezbariérovém vstupu na Můstku se mluví už osm let, ale vždycky to na něčem ztroskotá. Před minulými volbami se dokonce slibovalo, že bude hotov již tento rok. Není mi tedy jasné, proč se ještě ani nezačalo se stavbou," sdělil Deníku.
Také dva další chystané výtahy měly podle něho být v provozu již příští rok, nikoliv až v roce 2014, kdy by podle dopravního podniku měly být teprve dokončeny. Jenže bezbariérové zpřístupňování stanic metra je technicky a finančně velmi náročná záležitost. To je i případ stanice I. P. Pavlova. Kvůli úzkému chodníku projektanti upustili od výtahu, který by končil přímo na ulici. Museli totiž hledat přístup, jenž by poskytoval dostatek místa pro nastupování i vystupování a zároveň neohrožoval vozíčkáře svým bezprostředním sousedstvím s frekventovanou magistrálou. „Jednali jsme o nejvhodnějším místě pro vyústění výtahu. Nakonec se nám podařilo najít řešení skrze jeden z domů v Legerově ulici," popisuje Čipera. Po dohodě s Prahou 2, která je vlastníkem nemovitosti, bude povrchový výstup končit přímo v domě na místě stávajícího bytu. Ten bude muset stavbě ustoupit. Vzniknou zde dva na sebe navazující výtahy, které překonají asi dvacetimetrový výškový rozdíl. Dopravní podnik vyjdou asi na 119 milionů.
O něco dražší (191 milionů) avšak projekčně méně složitý, bude bezbariérový vstup do stanice Anděl. Ten by měl ústit u nároží ulic Nádražní a Bozděchova.
Peníze z EU
Mnohamilionové investice do bezbariérových vstupů by dopravní podnik rád získal z EU. „U všech tří uvedených projektů se počítá s podporou z fondů EU (až 92,5 % způsobilých výdajů). Na projekt Můstek již byla žádost podána. Na další dva projekty bude podána v roce 2013," tvrdí Aneta Řehková z tiskového oddělení dopravního podniku.
Komplexní plán?
Přestože jsou osoby se sníženou pohyblivostí a aktivisté prosazující jejich zájmy rádi, že přibudou tři stanice, které usnadní handicapovaným dopravní mobilitu, má podle nich dopravní podnik co dohánět.
„Uvítal bych, kdyby město mělo komplexní plán, jak bezbariérovost odstranit. Chápu, že co se týká stanic metra, jsou to složité zásahy, ale u tramvají je to daleko jednodušší a levnější. Často by třeba stačilo jenom protáhnout chodník," prohlásil Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat. Podle něj i Erika Čipery je dlouhodobě nejkrizovějším místem zastávka v Lazarské, obzvlášť poté, co byla uzavřena stanice metra Národní třída.
To by se ale mělo dle dopravního podniku v dohledné době změnit. „Bezbariérová úprava zastávky Lazarská se plánuje v roce 2013 v rámci rekonstrukce tramvajové trati Vodičkova Lazarská, jejíž součástí budou i úpravy okolí trati. Zatím je navržen tzv. „zastávkový mys", to znamená prodloužení chodníku až k tramvajové koleji (auta by jezdila po tramvajových kolejích). Výsledné řešení bude přijato po dalších jednáních. Chodník, kde je stávající zastávka, není v majetku DPP, ale TSK," sdělila Řehková.