VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V roce 2013 má letiště a centrum Prahy spojit expresní vlak

Praha - Důležitější pro Pražany je ale spíše prodloužení metra A. Oba projekty by měly ulehčit dopravě v hlavním městě, stejně tak se mohou obě stavby opozdit.

11.2.2009 3
SDÍLEJ:

TŘI DRUHY CESTUJÍCÍCH, TŘI RŮZNÉ VLAKY NA JEDNÉ TRATI. Z letiště by mohli cestující využít každou čtvrthodinu expresní vlak, ve které by byl servis podobný letadlu. Pro ostatní by tu byl normální zastávkový vlak./Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vít Šimánek

Pohodlně a rychle z centra města na letiště nebo naopak. To je ve většině případů jen pouhé přání. Cestující musejí využít městské hromadné dopravy či taxislužeb. Pak jsou nuceni vydržet veliké zácpy nebo přeplněnou městskou dopravu a přestupování.

Ministerstvo dopravy má ale v rukách projekt AirCon, který by měl zajistit expresní vlakové spojení právě mezi letištěm, Prahou a také Kladnem. Projekt by snad neměla ohrozit ani výměna ministra dopravy, kterým je nově Petr Bendl (ODS).

„Dnes, kdy je letiště stále více využívané a cestujících bude i nadále přibývat, je nutné nabídnout lidem komfortní a rychlou možnost přepravy do centra města. Současný stav je nevyhovující,“ řekl bývalý náměstek ministra dopravy Emanuel Šíp, který se projektem zabývá.

První expresní vlaky by mohly na trasu Letiště – Praha Masarykovo nádraží vyrazit do konce roku 2013, samotná výstavba by měla začít o dva roky dříve. Výrazně by to mělo pomoci k uvolnění ucpaných silnic a silnému znečišťování emisemi například Evropské třídy, Korunovační či ulici Milady Horákové. „Zároveň i nadále počítáme s plánovanou výstavbou metra A na letiště,“ pokračoval Emanuel Šíp.

Trasa expresního vlaku

Letiště – Dlouhá Míle – Ruzyně – Liboc – Veleslavín – Dlouhý Lán – Dejvice – Letná – Výstaviště – Bubny – Masarykovo nádraží

(Expresní vlak by většinou stanic pouze projel, tak aby byla doprava do centra co nejrychlejší.)

Tři druhy cestujících

Ministerstvo rozdělilo cestující, kteří by dráhu využívali, do třech skupin. První jsou letečtí cestující. Právě pro ty by měl být přednostně určen expresní vlak. „Ti by v podstatě měli tento vlak jako prodlouženou leteckou dopravu. Ve vozech by nesměli chybět stevardi a kompletní servis právě jako v letadle. Zde by se platilo neregulované jízdné zhruba 120 korun při současných cenách. Přesunout by se sem mohli například lidé, kteří dnes jezdí s taxi a osobní automobily,“ vysvětlil náměstek ministra.

Druhou skupinou jsou ostatní letištní cestující. Většinou zaměstnanci letiště, obyvatelé Prahy 6 či lidé, kteří využívají nízkonákladovou dopravu. Pro ty by fungoval letištní zastávkový vlak plus autobusy, později také zmíněné metro. Zde by byla samozřejmě rozhodující nižší cena v běžných tarifech pražské integrované dopravy.

Poslední skupinou jsou obyvatelé Kladna a okolí, jež dojíždějí do metropole za prací, do škol nebo za zábavou. Ti preferují cenovou dostupnost a rychlost.

Nová trať, kterou bude nutné vybudovat, by se měla stát součástí železničního uzlu. „Určitě nepovede někam do lesa,“ ujistil Šíp na závěr.

Praha 6 chce hlavně metro

V mnoha lokalitách dopravně přetížená Praha 6 se výstavbě rychloldráhy také nebrání. Dokonce byla před několika měsíci podepsána společná deklarace k realizaci modernizace železniční tratě z Prahy do Kladna s připojením na letiště Ruzyně. „Memorandum ale obsahuje hned několik podmínek. Pokud budou splněny, stavbu podpoříme. Jinak je pro nás samozřejmě i nadále prioritou prodloužení metra A,“ sdělil Deníku starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa (ODS).

§Starosta je totiž přesvědčen, že právě prodloužení metra by vyřešilo problém s dopravou na Vítězném náměstí a v okolních lokalitách. „Dopravu v Praze 6 totiž nezatěžují nejvíce lidé, jež přijíždějí z letiště, ale desetitisíce cestujících přijíždějících denně ze Středočeského kraje,“ vysvětlil starosta.

Dalších 13 kilometrů

Metro A by se mělo prodloužit v úseku Dejvice – Ruzyně o délce cirka 13 kilometrů. Náklady na stavbu jsou ve výši 19,4 miliardy korun.
Obě zmíněné stavby by měly být zahájeny na začátku roku 2010 respektive na konci roku 2009. První etapa metra do Motola by měla být dokončena v roce 2014, o další čtyři roky později by se metro mělo dostat až na letiště.

Důležité bude, aby se na výstavbu rychlodráhy či prodloužení metra podařilo včas získat všechna potřebná povolení a také dostatek financí. Jinak jsou obě akce ohroženy a určitě se zpozdí.

Autor: Lukáš Marek

11.2.2009 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Cukrářka-cukrář 35 000 Kč

Cukrářka-cukrář: tato "cukrárna" se nachází v blízkosti Břevnovského kláštera přes 25 let a má svojí tradici.

Informační technologie - Informační technologie Specialista výpočetní 30 000 Kč

Specialisté v oblasti prodeje a nákupu informačních a komunikačních technologií pro Rusko. Požadované vzdělání: bakalářské. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 30000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Jankovcova 1569/2c, Praha 7, První kont.t e-mailem vladislav.gogulinsky@sellbytel.cz, Gogulinský Vladislav, tel.: +420296736800, Požadavky: vysoce kvalifikovaná práce v oblasti aktivního prodeje technologií: na tuto pozici hledáme specialisty se zkušeností v oblasti podpory prodeje i aktivního prodeje technologií - přímého/nepřímého. Pozice je vypsána pro odborníky, kteří se budou starat o ruský trh., Požadované jazykové znalosti: ruština na úrovni rodilého mluvčího, angličtina pokročilá. , Zaměstnanecké výhody: stravenky, dovolená navíc. Pracoviště: Sellbytel group gmbh, org. sl. - 001, Křižíkova, č.p. 160, 186 00 Praha 86. Informace: Vladislav Gogulinský, +420 296 736 800.

Informační technologie - Informační technologie Administrátor 25 000 Kč

Systémoví administrátoři, správci počítačových sítí Technical Support Specialist. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Práce s PC. Angličtina - Aktivní . Angličtina - pro denní komunikaci - Pokročilá znalost IT a síťové infrastruktury - Pokročilá administrace Windows serverů - Pokročilá znalost virtualizačních SW, SQL a databází - Základní znalost skriptovacích jazyků - Zkušenost a administrací tiskáren, tiskových serverů a tiskových řešení je velkou výhodou.. Pracoviště: Myq, spol. s.r.o. - 001, Českomoravská, č.p. 2420, 190 00 Praha 9. Informace: Petra Sluková, .

Gastronomie - Vedoucí směny, hotovkář, minutkář 45 000 Kč

Provozovatel restaurací Praha 1 přijme pro své provozovny kuchaře na HPP, vedoucí směny - nástupní plat 40.000 Kč - po zapracování 45.000 Kč, hotovkář - nástupní plat 38.000 Kč, po zapracování 40.000 Kč, minutkář - nástupní plat 35.000 Kč, po zapracování 38.000 Kč, krátký/dlouhý týden. Pracovní smlouva a přihlášení na úřady samozřejmostí. Nástup možný ihned.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Na sraz veteránů do centra Prahy přijelo 150 motocyklů a vozidel včetně české formule.
11

OBRAZEM: Na sraz veteránů přijel Masaryk. Největším lákadlem byla česká formule

Pražský hrad 31. května v Praze. Vstup do Jeleního příkopu z Královské zahrady.
12

Hrad letos neotevře dolní část Jeleního příkopu. V plánu je rekonstrukce

Potyčka v Zemanově štábu byla přestupkem, vyhodnotila policie

Potyčku, která se v lednu tohoto roku odehrála v pražském Top Hotelu po prezidentských volbách, vyhodnotila policie jako přestupek proti občanskému soužití. Věc bude řešit správní úřad v Praze 4. Výjimkou je počínání podnikatele Karla Slezáka, který v únoru zemřel a policie jeho případ odložila. V pondělí o tom informovala média policejní mluvčí Andrea Zoulová.

Debakl Komety, bitva u Veveří a mladí virtuosové z Trutnova: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 14. až 15. dubna 2018.

Veverčata, zajíčci i myšice. Záchrannou stanici čeká s příchodem jara plno práce

Pražané jsou nadšení. Přišlo jaro. Pro Záchrannou stanici hl. m. Prahy pro volně žijících živočichů to ale znamená pěkný „záhul“. S teplem začíná i sezóna mláďat. V tomto týdnu se v záchranné stanici zotavuje dokonce 53 mláďat nejrůznějších zvířat. Prozatímní domov tu tak mají veverčátka, malé hrdličky a přes 20 zajíčků.

Netradiční kavárna s únikovými hrami na Žižkově. Kvíz musíte řešit i na záchodě

Tramvajovým zácpám na Žižkově téměř odzvonilo. Doufejme. V dopravní špičce ale přesto MHD na pražském Žižkově občas stojí. Pokud popojíždíte krokem, v úseku mezi Olšanským náměstím a Lipanskou si na fasádě jednoho z domů můžete všimnout zvláštního nápisu. „Šifra proti zácpě… tramvajové,“ říká plakát. Vyvěsil ho sem student VŠE Jan Maryško, který ve stejném domě provozuje netradiční kavárnu. Dokonce první svého druhu. Podle něj jde o ideální místo na originální rande.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT