„Hlavně Malá Strana je přetížená dopravou. Moje děti chodí do mateřské školy na Hellichově a další až za řeku, takže se tudy dennodenně pohybuji. Říkám tomu soukromě, že chodíme plynovou komorou. Jestli to tam znáte z pohledu chodce, jsou tam namačkaní na úzký chodník, okolo jezdí auta a je tam zápach," popisuje místní obyvatel Petr Kučera.

Podle něj tu naštěstí je celkem bezpečno, protože auta většinou stojí, takže to podle něj není tak hrozné. Náměstek primátorky pro oblast dopravy Petr Dolínek měl za poslední měsíce několik schůzek se zastupiteli Prahy 1. Hlavním motorem, kdy se o omezení dopravy začali intenzívně zajímat i jiní, než ekologičtí aktivisté, je otevření tunelového komplexu Blanka.

„Zatím jsem našel důležitou podporu, abychom razantně omezili ostatní dopravu. Rezidenti se proto budou moci volně pohybovat po městské části. Myslím, že se nám to povede," navnadil Petr Dolínek. Už na minulém zasedání byly podány písemné podklady a Dolínek se kvůli této často diskutované problematice několikrát sešel se zástupci Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy.

Sdělení, že se i magistrát zapojí do řešení husté dopravy na jedničce, Petr Kučera vítá. „Je třeba zajistit lepší životní prostředí pro lidi, co tam bydlí. I pro turisty," řekl. Dolínek by naopak uvítal podporu občanů, protože očekává chvíli, kdy to bude potřeba.

Kde rezidenti zaparkují?

Podle materiálů Technické správy komunikací by zamezení tranzitní dopravy přes Malou Stranu a Smetanovo nábřeží nemělo dopad na dostupnost centra autem. V případě otevření tunelu Blanka. Jiná otázka se ale nabízí, kde nerezidenti zaparkují, pokud se budou chtít dostat do centra.

Letos se podle správy komunikací žádná záchytná parkoviště neplánují, pouze projekty. Slibované nové parkoviště P+R u nových stanic metra na Evropské třídě také nevznikly. Na Praze 6 se zatím rozhodli pro dočasná parkoviště, vedení Prahy 5 plánuje nové parkoviště P+R na třech místech, kde by mohli zastavit přespolní řidiči.

Odklon tranzitní dopravy prosazuje na první městské části Strana Zelených, která už na konci března vyvolala schůzku s občany. „Cílem je, aby se nám se spoluobčany na Praze 1 společně podařilo v příštích měsících rozpoutat co nejživější diskuzi, jejími výsledky tlačit na magistrát a nenechat si tak jedinečnou příležitost k regulaci dopravy v centru ve prospěch místních obyvatel utéct," uvedl organizátor prvního setkání Matěj Chytil z Malé Strany.

Nesmyslné experimenty

Záměr má podporu už v předvolebním programu ODS. „Pro naše občany musí být centrum maximálně průjezdné, naopak je třeba tlačit na omezení tranzitní dopravy a rozhodně odmítnout nesmyslné experimenty, které chtějí uzavřít Smetanovo nábřeží i další ulice pro automobily. Zaklínají se přitom údajným zklidněním lokality, ale výsledkem bude jen další omezení pro obyvatele Prahy 1," objasnil místopředseda Oblastního sdružení ODS Richard Bureš.

Zastupitelé první městské části budou mít příležitost problematiku projednat už tento týden ve středu 22. dubna.