VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Dlouho očekávaná tramvaj odkryla svou tvář

Praha - Hlavní město si pořídí 250 nových nízkopodlažních souprav ForCity za 17 miliard, lidé mohou ovlivnit jejich vzhled. Podle autora designu tramvaj navazuje na tradici.

10.4.2008
SDÍLEJ:

„Červená“ varianta nové nízkopodlažní tramvaje Škoda ForCity 15T.Foto: Škoda Holding

Dlouho očekávaná nízkopodlažní tramvaj 15T, nově nazývaná ForCity, odkryla svou tvář.

Zástupci hlavního města, pražského dopravního podniku i plzeňského výrobce ve čtvrtek 10. dubna oficiálně představili design vozů, které začnou během následujících let jezdit po Praze.

Podobu tramvaje, dlouhé 31 metrů a sšesti dvoukřídlými dveřmi pro cestující a jedny speciálními pro řidiče, vytvořil architekt Patrik Kotas. Ten je autorem několika pražských dopravních staveb, mezi něž patří například stanice metra Rajská zahrada a Střížkov.Dříve také navrhl podobu částečně nízkopodlažní tramvaje RT6N1, ale ta nakonec kvůli krachu ČKD nikdy cestující nevozila.

Dvě barevné varianty

Kapacita tramvaje ForCity bude 61 sedících a až 239 stojících osob. „Prostorný interiér počítá s dostatkem místa pro dětské kočárky a invalidy. K dispozici bude jedna mechanická nájezdová plošina pro vozíky,“ sdělil manažer projektu Pavel Tarant.

Zatím ještě není rozhodnuto, jakého barevného provedení se tramvaj dočká. Architekt Patrik Kotas navrhl dvě varianty.

V obou jsou zastoupeny červená, černá a žlutá barva, což jsou typické barvy dopravního podniku a hlavního města. Zatímco jednomu návrhu dominuje červená barva, druhá je tmavší díky převládající černé. Konečné slovo ve výběru bude mít zákazník, tedy pražský dopravní podnik. Jeho zástupci zatím nejsou rozhodnuti, jakou barvu zvolí.

Tramvaj ForCity (15T)

– rozchod 1435 milimetrů
– délka 31,4 metru
– výška 3,6 metru
– rychlost elektronicky omezena na 60 km/h
– šest dvoukřídlých dveří pro cestující
– čtyři kamery do prostoru pro cestující
– použitý materiál odolnější vůči vandalům
– jednosměrný vůz
– sedačky rozmístěny po nebo v protisměru jízdy, na straně dveří umístění po jedné, na opačné budou ve dvojici.

Cestující ovlivní vzhled sedaček

Jistá ještě není ani konečná podoba vzhledu sedaček. Jejich rozložení ve voze je sice dáno, ale povrch bude buď látkový, jak je tomu u současných částečně nízkopodlažních tramvají 14T s designem Porsche, nebo dřevěný.

Výběr kromě dopravního podniku a výrobce ovlivní také sami cestující. „Dáme jim možnost se vyjádřit k těmto dvěma možnostem a hlasovat na internetových stránkách věnovaných tramvaji,“ sdělil Ondřej Pečený z dopravního podniku.

Jaké sedačky by se líbily vám? Hlasujte v anketě.

Kontrakt za 17 miliard

Nová tramvaj by měla být díky lepší izolaci a menšímu nápravovému zatížení méně hlučná a nebude tolik dunět,Na tosi stěžuje mnoho lidí u nízkopodlažních tramvají, které jižjezdí v pražském provozu. Cestující podle výrobce ocenízabudované větrání, a to hlavně v létě.

Díky speciálním úpravám by měly být nové vozy také ekonomičtější. „Dopravní podnik je obrovský odběratel elektrické energie. Ročně mu jí dodáme přibližně za jednu miliardu. Největší spotřebu má metro, proto si nemyslím, že se naše dodávky o moc sníží,“ sdělil Petr Holubec z Pražské energetiky.

První nízkopodlažní tramvaj ForCity vyjede na zkušební kolej v areálu plzeňského výrobce Škoda Transportation už letos v létě. První cestující by se v rámci pražského zkušebního provozu měli svézt už příští rok. Do roku 2017 hodlá Praha nakoupit 250 vozů celkem za téměř 17 miliard korun.

Autor designu tramvaje ForCity Patrik Kotas říká:

Tramvaj navazuje na tradici

Jaké jsou ambice tramvaje ForCity?

Tramvaj se snaží navázat na pražskou tradici v tom, jakou má barevnost, a že se snaží o dynamické tvary. Nechci dělat nic šokujícího, ale dobře zapamatovatelného. Tramvaj vždycky hrála velkou roli ve vzhledu města a spoluvytváření atmosféry.

Jak jste navrhl prostorové uspořádání?

Vůz má tři články. Všechny jsou prostorově identické. První má plošinu pro invalidy a kočárky, která umožňuje jejich fixaci. Průchody mezi články, takzvané harmoniky, jsou docela široké a osvícené zářivkou, takže celá tramvaj je vizuálně dobře přehlédnutelná z jednoho konce na druhý, což zvýší pocit bezpečnosti a prostornosti.

K jakému barevnému provedení tramvaje i materiálu sedaček se přikláníte?

Nechám rozhodnutí na dopravním podniku, Praze a výrobci. Vše se bude ještě vylaďovat. Barvy jsou tradiční pražské, varianty se liší pouze převládáním určitých barev. Dřevěné sedačky působí klasicky a mají výhody snadné údržby. Druhá varianta s látkovými potahy je v technicistním ladění s preferencí nerezových prvků.

Autor: Jan Puci

Nahravá se anketa
10.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Marketing, média a tisk - Marketing, média a tisk Marketingový specialista 17 000 Kč Specialisté v oblasti marketingu Specialisté v oblasti marketingu. Požadované vzdělání: bakalářské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: místo výkonu práce: V jámě č.p. 699/1, Nové Město,, 110 00 Praha 1, kontakt: Lukina Larisa Ing., tel.: 608931342, e-mail: dietline.cz@gmail.com, , - Výborně Rusky písemně i slovem, - Výborně na PC, - Praxe v oboru, - Anglicky písemně i slovem. Pracoviště: Medidiet line s.r.o. - v jámě, V jámě, č.p. 699, 110 00 Praha 1. Informace: Larisa Lukina, +420 608 931 342. Informační technologie - Informační technologie Programátor 47 000 Kč Programátoři počítačových aplikací specialisté softwarový vývojář. Požadované vzdělání: bakalářské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 47000 kč, mzda max. 70000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: místo výkonu práce: náměstí 14. října č.p. 1307/2, 150 00 Praha 5, kontakt: Moldavčuk Iveta, tel.: 270007790, e-mail: iveta@postsharp.net, Bc nebo Msc v relevantním oboru, dobrá znalost AJ, znalost C, Net, praxe minimálně 4 roky, náplň práce: programování a údržba webových stránek a systémů, správa interních sítí. Pracoviště: Sharpcrafters s.r.o., náměstí 14. října, č.p. 1307, 150 00 Praha 5. Informace: Iveta Moldavčuk, . Stavebnictví - Hledáme traťové dělníky - svářeče 30 400 Kč Hledáme mistry Hledáme traťové dělníky - svářeče pro práce na železničním svršku pro provozovny Praha 10 Vršovice a Benešov u Prahy. Místem práce je Praha a blízké okolí. Nástup možný ihned. Jednosměnný provoz, pracovní doba 6,30-15,00 hodin. Bonusy - 13. plat, příspěvek na životní pojištění 2.500 Kč měs., předdovolenkový příspěvek, cestovní náhrady, 25 dní dovolené, proplacení přesčasových hodin. Doprava a logistika - Doprava a logistika Logistik 23 500 Kč Specialisté v oblasti logistiky LOGISTIK/-ČKA SPEDIČNÍ DOPRAVY. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 23500 kč, mzda max. 59000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: LOGISTIK/-ČKA SPEDIČNÍ DOPRAVY, - PP na dobu neurčitou, , , Umíme nabídnout zajímavé-nadprůměrné podmínky i pro člověka s praxí včetně kariérního růstu., - Nabízíme: nadstandartní platové ohodnocení, práce ve velmi pěkném prostředí, možnost manažerského růstu. , - Benefity: PP na dobu neurčitou, 1. 13. Plat, 2. 14. Plat, 3. Stravenky, 4. Věrnostní dovolená, 5. Příplatek na dovolenou, 6. Akce organizujeme zdarma zájezd na vinobraní, motokáry, paintball, lodě, Vánoční večírek a další, 7. Ovoce každé úterý dáváme zdarma ovoce pro celou pobočku, na celý týden, 8. Každý odpracovaný rok 1-5 navyšujeme základ mzdy, 9. Individuální měsíční prémie ke mzdě, 10. Týmové měsíční prémie ke mzdě, 11. Vzdělání a profesní rozvoj, 12. Dárek ke svatbě / narození miminka, , , , V případě zájmu své životopisy zasílejte na e-mail: personalni@logex.cz , , Pro mimopražské můžeme zafinancovat ubytování.. Pracoviště: Logex logistics s.r.o. 001, K Hrušovu, č.p. 293, 102 00 Praha 102. Informace: , .

Vzpomínkový pietní akt při příležitosti 71. výročí Pražského povstání a konce druhé světové války si lidé připomněli ve čtvrtek 5. května 2016 před budovou Českého rozhlasu v Praze. Na snímku Vratislav Mynář.
4 16

Zakázky od Pražského hradu sponzorům Zemanovců. Mají směnárnu i vánoční trhy

Letiště Václava Havla.
3 14

Letiště Václava Havla bojuje s hlukem. Chce omezit noční provoz letadel

Poklidná zahrada nedaleko Hradu. Ukrývá umělecká díla i kašnu s čápem

Ruch Hradčanského náměstí. Turisté. Blesky fotoaparátů. Přijde vám nemožné najít v blízkosti Pražského hradu místo k odpočinku? Navštivte nepříliš známou zahradu Šternberského paláce. Malá, ale romantická oáza klidu skýtá útočiště nejen všem, co si chtějí vyčistit hlavu, ale i umělcům. Najdete v ní třeba díla českých sochařů z 20. století.

Mohl mít nebezpečné chemikálie. Muže odvezla zásahová jednotka na psychiatrii

/FOTOGALERIE/ Ve čtvrtek večer zažili obyvatelé části pražského Slivence dramatické chvíle. Policie kvůli psychicky narušenému muži zaktivizovala vyjednavače, zásahovou jednotku, hasiče, psa pyrotechniků i plynaře. Na počátku velké akce bylo podezření, že muž má doma nebezepčné chemikálie. Navíc podle policie napadal sousedy.

Chemie na škole nebývá oblíbená. I tak Češi slaví historický úspěch na olympiádě

Historický úspěch české reprezentace… Kdyby to tak mohl být začátek zprávy ve sportovní rubrice. Ale tato informace oslavuje šikovné české vědce. Na jubilejním padesátém ročníku Mezinárodní chemické olympiády Česko obsadilo čtvrtou příčku v žebříčku národů.

Jak jsme žili v Československu. Staré Město a Josefov

Pražský deník přináší nový cyklus Jak jsme žili v Československu. Každý týden pozveme čtenáře do novodobé historie jednotlivých pražských čtvrtí. Na procházku po významných momentech let 1918 až 1992. Tentokrát zveme na Staré Město.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT