První kontrola proběhla v Clock caffé na Staroměstském náměstí. Inspektoři v roli spotřebitelů si zde objednali z jídelního a nápojového lístku, který měli na stole, a vybrali si také něco z vitríny uvnitř restaurace. Jedna objednávka však byla v českém jazyce a druhá objednávka v anglickém jazyce.

„U objednávky provedené v anglickém jazyce číšník při placení přiúčtoval k celkové částce 460 Kč tzv. servis ve výši 50 Kč, přestože spotřebitelé předem nebyli s účtovaným servisem seznámeni. V případě objednávky provedené v českém jazyce nebyl spotřebitelům žádný 'servis' účtován,“ uvedl Jiří Fröhlich, tiskový mluvčí ČOI.

close Česká obchodní inspekce (ČOI) odhalila diskriminační jednání v centu Prahy. info Zdroj: ČOI zoom_in V restauraci Café Restaurant na Střeleckém ostrově se situace v podstatě opakovala s tím, že anglicky mluvící zákazník tady zaplatitl 75 korun za tzv. doporučení - na účtence uvedeno pod položkou „We recommend tips” (viz obrázek). „Česky hovořícímu spotřebiteli nebylo tzv. doporučení účtováno,“ oznámil mluvčí Fröhlich.

Pracovníci inspekce rozdílný přístup ke spotřebitelům hovořícím anglickým jazykem vyhodnotili jako diskriminační podle zákona o ochraně spotřebitele a provozovatelům obou podniků udělila shodnou šedesátitisícovou pokutu. Ačkoliv kontroly se uskutečnily už na začátku roku 2019, teprve teď byly zveřejněny výsledky kvůli dosud probíhajícímu správnímu řízení.

Účtenka bez EET

Inspektoři vyrazili do terénu rovněž minulý pátek, kdy z osmi kontrol zjistili tři porušení zákona. „V jednom případě například figuranti v postavení spotřebitelů hovořících rusky naúčtovala restaurace v centru Prahy částku 1567 Kč, což byla správná cena dle ceníku, avšak číšník po úhradě dvoutisícikorunovou bankovkou vrátil jen stokorunovou bankovku a rozloučil se s hosty,“ popsal mluvčí ČOI.

close Česká obchodní inspekce (ČOI) zjistila, že cizinci nedostali účetní doklad s EET. info Zdroj: ČOI zoom_in Další prohřešek se týkal elektronické evidence tržeb. Anglicky hovořící skupina dostala účetní doklad bez EET, přitom Čechům číšník naúčtoval správnou cenu a ze stejné pokladny jen pár vteřin poté vystavil i správný doklad se všemi náležitostmi (viz obrázek). „Toto zjištění Česká obchodní inspekce postoupí Finanční správě,“ dodal Fröhlich s tím, že ostatní nekalá jednání v kompetenci ČOI budou řešena ve správním řešení a po jejich skončení bude moci zveřejnit konkrétní provozovny. Inspektoři navíc v kontrolách hodlají pokračovat.