DPP postupně vydezinfikuje také vozy jezdící na linkách metra A a C. Dnes večer se začne aplikovat dezinfekce využívající polymery paralelně i v autobusech a tramvajích. Všech 146 souprav metra dopravce ošetří zhruba do poloviny dubna, vozidla povrchové dopravy pak nejpozději do konce dubna. 

Dezinfekční přípravek na bázi nanopolymerů oxidu titaničitého se v podobě aerosolu systematicky nanáší na všechny vnitřní povrchy vozu, ošetřují se ním stropy, bočnice, skla, dveře, sedačky, madla i zádržný systém, tj. všechny plochy, kterých se lidé dotýkají nebo kde by se mohly mikroorganizmy usazovat. Díky přirozenému spadu aerosolu je dezinfikována i podlaha vozu.

Revizoři pražského dopravního podniku v rámci boje s koronavirem pomáhají například doplňovat dávkovače s dezinfekcí v metru.
Revizoři doplňují dezinfekce. Ale MHD není zdarma, varuje dopravní podnik

Ošetřit vnitřek jedné 100metrové soupravy metra o pěti vozech zabere minimálně hodinu. Souprava musí být před aplikací nanopolymerů běžným způsobem očištěna za použití konvenčních prostředků, a zbavena graffiti. Po aplikaci dezinfekce musí vozy minimálně další dvě hodiny stát a odvětrávat, aby došlo k vytvoření tenké, hydrofobní vrstvy polymerů oxidu titaničitého, která během dalších dvou dnů vytvrdne do konečné a plně účinné podoby.

Technologie 21. století

„Pravidelný úklid a využití technologií 21. století pro dlouhodobou dezinfekci nám nyní pomohou udržet čistotu ve všech prostředcích MHD. Chci, aby dopravní podnik byl moderní společností využívající všechny možnosti dnešní doby, a to i v oblasti úklidu a hygieny. Zvlášť teď musíme dělat i vše proto, aby se Pražané mohli v pořádku dostat, kam potřebují. To je priorita číslo jedna. Děkuji všem zaměstnancům, kteří to umožňují i v těchto dnech,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

Autobus. Ilustrační foto.
Dezinfekce ozonem: po tramvajích jsou na řadě autobusy, o metru se jedná

„Jsem rád, že se nám také do procesu úklidů a dezinfekce vozidel podařilo prosadit nejmodernější trendy přinášející vysokou a dlouhodobou účinnost. Díky tomu můžeme zvýšit pocit bezpečí cestujících v MHD, což je nejen v současné složité době, ale i do budoucna velmi důležitý kvalitativní parametr,“ řekl šéf dopravního podniku Petr Witowski. 

„Při výběru jsme se orientovali podle nejdelší deklarované účinnosti přípravků, mezinárodních atestů a na základě zkušeností jiných dopravních podniků, ale také podle rychlosti a efektivnosti aplikace přípravku. Kromě pozitivního efektu pro cestující i naše zaměstnance jsme zohledňovali i dopady na stávající úklidové procesy, které díky aplikaci nové technologie budeme moci zefektivnit, zjednodušit a v konečném důsledku snížit celkové náklady. Účinnost nové technologie budeme nicméně ověřovat prostřednictvím kontrolních stěrů, jež budeme vždy po šesti měsících odebírat z 10 náhodně vybraných tramvají, 10 autobusů a 10 vozů metra. Pokud dodavatel nedostojí svým deklaracím v účinnosti, budeme požadovat opakovanou dezinfekci vozů na jeho náklady,“ dodal.

Na novou ochranu upozorní samolepky

Dezinfekce nanopolymery poběží v depu Zličín do konce tohoto týdne. Od příštího týdne s ní bude DPP pokračovat ve vlacích linky A v depu Hostivař. Jako poslední přijdou na řadu v depu Kačerov soupravy M1 provozované na lince C, které bude DPP do té doby kromě konvenčního úklidu opakovaně dezinfikovat ozonem. Všech 146 souprav metra by mělo být přípravkem CleanShield s oxidem titaničitým ošetřeno do zhruba poloviny dubna.

Dopravní podnik hlavního města Prahy ukázal 6. března 2020 v pražské Vozovně Pankrác nové technologie čištění interiérů tramvají a autobusů polymerovou dezinfekcí.
Dopravní podnik zkouší novou technologii čištění. Dezinfekce vydrží déle

Nanopolymery chráněné soupravy cestující poznají podle samolepek ve tvaru kruhu s nápisem: „Zdravé prostředí – Vyčištěno technologií TiO2.“, nalepených na bočních dveřích kabiny strojvedoucího a na skle průchozích dveří mezi vozy. Kromě interiérů vlaků metra plánuje DPP aplikovat novou technologii také na ošetření madel všech eskalátorů v metru.

Povrchová doprava: kratší účinek dezinfekce

Dnes večer začne dopravce paralelně ve vozovně Žižkov a v garážích Vršovice s dezinfekcí na bázi polymerů také v autobusech a tramvajích. Na rozdíl od souprav metra bude ošetřování probíhat pouze v noci od cca 22.00, tj. postupně po zatažení vozů, tzv. fogováním přípravkem PolyHMG na bázi kationtového polymeru polyhexamethylenguanidinu. Pomocí tzv. fogerů, přístrojů vytvářejících z přípravku hustou mlhu se aktivní látkou pokryje kompletní vnitřní povrch vozu. Po odvětrání a odpaření vody se na povrchu vytvoří ultratenká ochranná vrstva polymeru. Ošetření jednoho vozu touto technologií zabere zhruba 10 minut. 

MHD v Praze- tramvaje.
Praha bojuje proti chřipce: Dopravní podnik vydezinfikuje tramvaje ozonem

Podle atestů má přípravek PolyHMG biocidní účinnost 21 dnů, pak by bylo nutné jej opět v plném rozsahu aplikovat. DPP se nicméně rozhodl jednorázově ošetřit autobusy a tramvaje tímto polymerem s kratší účinností proto, aby všechny trakce, tj. metro, autobusy i tramvaje byly v co nejkratší možné době současně kompletně ošetřeny dezinfekcí na bázi nanopolymerů s dlouhodobějším účinkem.

Dezinfekce konvenčními prostředky např. na bázi chlóru, má totiž účinnost pouze v řádu desítek minut, v případě ozonu den nebo nízké jednotky dnů v závislosti počtu cestujících. Po dokončení dezinfekce souprav metra a vypršení 21denní účinnosti polymerové ochrany v autobusech a v tramvajích vozy povrchové dopravy také ošetří nanotechnologií na bázi oxidu titaničitého s deklarovanou dvouletým biocidním účinkem.

Studie tramvajové tratě kolem hlavního nádraží.
Schváleno: Tramvaje propojí hlavní nádraží s Vinohrady. Budou jezdit parkem