VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dětské oběti nehod. Pětina nebyla připoutána

/INFOGRAFIKA/ Zbytečná tragédie, na jejímž začátku je chyba dospělých, kteří řádně nepřipoutají dítě. Tak lze přeložit smutné číslo z policejních statistik. Pětina všech dětských obětí dopravních nehod v posledních letech nebyla řádně připoutána.

14.11.2017
SDÍLEJ:

Smrtelná nehoda. Ilustrační foto. Foto: Shutterstock

Upozorňuje na to Asociace Záchranný kruh, která na podzim spustila kampaň „Ty to zvládneš“ zaměřenou na dopravní bezpečnost. Zatímco nejvíce nepřipoutaných dětí přišlo o život v letech 2006 a 2007 ročně shodně po šesti, v roce 2015 se jednalo o dva fatální případy. Loni sice děti na silnicích umíraly, ale žádné z nich nezemřelo kvůli „banalitě“ s nepřipoutáním.

Odborníci opakovaně upozorňují, že děti jsou ve všech směrech jiné než ostatní účastníci silničního provozu. Především, pokud jdou po ulici. „Dospělí přeceňují schopnost dětí bezpečně se pohybovat v silničním provozu. Zvláště děti ve věku do 11 let jsou v provozu nevyzpytatelné. Přemýšlejí a jednají jinak než dospělí,“ upozorňuje Lukáš Hutta, výkonný manažer Asociace Záchranný kruh.

Špatný odhad

Na rozdíl od dospělého, který analyzuje situaci již při přibližování se k přechodu, se dítě rozhoduje až ve chvíli, kdy se zastaví u přechodu. Zebru na přechodu navíc dítě považuje za bezpečné místo, kam může téměř vždy vstoupit. Špatně ale odhaduje vzdálenost a rychlost až do přibližně osmi let věku. U rychle jedoucích aut je pak odhad ještě obtížnější a méně přesný než u aut jedoucích pomalu. U malých školáků je dohled dospělých nezbytný. Doba, kdy můžeme dítě pustit do provozu bez obav, je různá.

Infografika

Místo do místa

Podle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti velmi záleží na trase, po které se dítě pohybuje. I malá změna nacvičené trasy mu může způsobit v hlavě zmatek. „Za dne, po trase, kterou zná, potřebuje dohled dospělého přibližně do 7 let. Rušné ulice a víceproudé komunikace samostatně dobře zvládne kolem 12 let,“ popisuje Budský.

Nejtragičtější je pro dětské účastníky silničního provozu období prázdnin. V uvedeném období zemřelo 29 procent všech obětí dopravních nehod. Po devíti procentech si připsaly měsíce říjen a listopad, po osmi duben a červen. Naopak nejbezpečnějším je pro děti do 15 let první měsíc školního roku, tedy září.

Příklady táhnou

I pro řidiče je ale dítě na silnici či chodníku poměrně velký oříšek. Malé děti jsou špatně viditelné. Zvláště tam, kde je hustý provoz či mnoho parkujících automobilů, nemusí řidič malé dítě zpozorovat včas. Pestré oblečení dětí tak sehrává svou nezastupitelnou roli.

O prevenci a dopravní výchovu se sice v Česku starají školy, ale podle odborníků jde o dobré příklady, které by jim měli vštěpovat rodiče. „Chovat se bezpečně a ohleduplně v silničním provozu platí pro všechny jeho účastníky. Dětem to musíme nejen neustále vysvětlovat, ale být pro ně i dobrým příkladem,“ uzavírá ředitel služby dopravní policie Tomáš Lerch.

Autor: Redakce

14.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Metro. Ilustrační foto.
13

DPP zadal studii na prodloužení metra A na letiště

Jana Nečasová (Nagyová).
AKTUALIZOVÁNO

Za zneužití zpravodajství uložil soud Nečasové dvouletou podmínku

Soud vynese třetí rozsudek v kauze zneužití zpravodajství

V kauze údajného zneužití Vojenského zpravodajství dnes padne u Obvodního soudu pro Prahu 1 v pořadí již třetí rozsudek. Aféra kolem někdejší šéfky premiérova kabinetu Jany Nečasové (dříve Nagyové) přispěla v roce 2013 k pádu vlády Petra Nečase (ODS). Premiérova milenka podle obžaloby nezákonně zaúkolovala zpravodajce, aby sledovali jeho tehdejší manželku a také dva zaměstnance úřadu vlády.

Návrh na přání: 3 varianty malé kuchyně a jídelny

O návrh kuchyně a jídelny nás tentokrát požádala paní Kolodějová, jejíž domek je teprve ve fázi stavby. To je nejvyšší čas zvážit, jak prostor uspořádat, vybavit a barevně sladit, aby vše vyhovovalo nejen majitelčiným přáním, ale aby byla samotná kuchyně praktická a příjemně se v ní vařilo.

Praha nechá zpracovat studii na proměnu ulice Revoluční

Hlavní město nechá zpracovat architektonickou studii na proměnu Revoluční ulice. Zadání pro studii, vypracovanou Institutem plánování a rozvoje (IPR),  v úterý schválila Rada hl. města. Praha bude nyní v tendru hledat projektanta.

Praha koupí od AVE CZ akcie Pražských služeb. Skoro je ovládne

Hlavní město prodá asi 24 procentní podíl v Pražské teplárenské firmě AVE CZ, od které koupí 19,3 procenta Pražských služeb a získá tak skoro stoprocentní podíl ve firmě, která má na starosti zpracování komunálního odpadu v metropoli. Firma zároveň vlastní malešickou spalovnu. V úterý o tom rozhodli pražští radní. Na konci listopadu se tím bude zabývat zastupitelstvo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT