„Děti jsou nejohroženější skupinou, vždy se hrozíme začátku a konce prázdnin, to jsou nejroztěkanější,“ popsal šéf odboru služby dopravní policie Jiří Dušek. Za loňský rok nedošlo k žádnému úmrtí, stejně tak jako v roce 2016. Počet nehod s účastí dětí jako chodců ale v posledních letech stoupá. „V roce 2017 bylo o dvě nehody více než v roce předchozím, není to naštěstí tragická statistika,“ připomněl Dušek.

Na vině je přehnaná péče rodičů 

Problémem pražských dětí je v posledních letech zejména to, že se neumí v dopravě pohybovat. Jejich rodiče je totiž vozí až před školu, tím navíc dopravní situaci v daných místech zhoršují. Okolí škol se tak ráno i odpoledne stává nebezpečnou džunglí.

Kolize v pražské dopravě

„Domníváme se, že samostatné dopravování dětí do školy podporuje jejich zodpovědnost, prospívá jejich zdraví a upevňuje v nich zdravé dopravní návyky,“ popsala Blanka Klimešová, koordinátorka projektu Bezpečné cesty do školy organizace Pražské matky.

Podle spolku je jedním z hlavních problémů taky nedostatečná osvěta ve školách o dopravě v souvislostech. „Málokdo například ví, že děti, které sedí v autě, nadýchají 9 až 12krát více škodlivých látek než ty, které jdou po stejné ulici pěšky,“ vysvětlila Klimešová.

Nebezpečná místa pro chodce

Nebezpečná místa pro chodce

Pro malé chodce jsou nejnebezpečnější situace mezi parkujícími a couvajícími auty či místa, kde mají horší rozhled například kvůli zaparkovaným autům. „Přechody jsou často příliš dlouhé s nástupním místem vzdáleným od místa přechodu, což snižuje ochotu řidičů respektovat právo dětí na přejití,“ vysvětlila Klimešová.

Do školy raději pěšky 

Díky projektu Bezpečné cesty do školy se vloni podařilo upravit 5 míst, na která děti upozornily. Šlo o dva přechody u Základní školy Ohradní na Barrandově. „Dočasně se upravila také křižovatka Voskovcova Wassermannova na Barrandově,“ připomněla Klimešová. U ZŠ Barrandov II se ve spolupráci s magistrátem a Technickou správou komunikací (TSK) podařilo postavit stojany na kola.

Další projekty se chystají na tento rok. „Podle informací TSK jsou připraveny projekty za 110 milionů korun, záleží ale na tom, zda na ně městská rada vyčlení dostatek finančních prostředků,“ uzavřela Klimešová.

Auta srážejí chodce nejčastěji v centru Prahy. Jedním z nejnebezpečnějších míst je křižovatka ulic Jana Želivského a Olšanská. Tragické následky mívá nejčastěji situace, kdy řidič vozu nedá přednost chodci na přechodu. „Velmi nebezpečná je jízda v souběžných pruzích. Jedno auto zastaví, dává přednost a druhé projede o to větší rychlostí. Řidič si myslí, že to ještě stihne,“ varuje policista Dušek. Chodec si podle něj v dané chvíli vozidla nemá šanci všimnout a stane se neštěstí.