Prvními spoji v systému PID se v lednu 1992 staly autobusové linky ze stanice metra Českomoravská do Hovorčovic a z Nových Butovic do Ořechu. „Po 25 letech od těchto prvních krůčků k integrované dopravě je v rámci systému PID v provozu 161 denních a deset nočních příměstských autobusových linek, které za rok 2016 ujely na území Středočeského kraje přes 22 milionů kilometrů, což je 30 zpátečních cest ze Země na Měsíc," uvedl Drápal. Příměstské linky PID nyní podle něj zastavují na 2800 mimopražských zastávkách.

V roce 1991 byla podepsána dohoda o experimentálním zavedení systému

Ke vzniku systému PID vedly diskuse o zvýšení efektivity provozu na počátku 90. let minulého století. O vyzkoušení integrovaného systému dopravy se podle pamětníků zasazoval hlavně tehdejší náměstek primátora pro dopravu a dlouholetý zaměstnanec pražského dopravního podniku František Polák.

Především jeho zásluhou tak byla 20. prosince 1991 podepsána dohoda o experimentálním zavedení integrovaného dopravního systému mezi hlavním městem, okresními úřady Praha-východ a Praha-západ a obcemi Hovorčovice a Ořech, uvedl Drápal.

Systém se rozšířil na vlaky v roce 1992 

Na obou nových linkách 351 do Hovorčovic a 352 do Ořechu platil tarif městské hromadné dopravy a zároveň předplatní dělnické a žákovské jízdenky ČSAD. Podle účastníka tehdejších jednání Františka Proška provoz prvních autobusových linek platilo zejména město a drobně přispívaly mimopražské obce.

Na vlaky se systém rozšířil na podzim 1992. Předplatní jízdenky Dopravního podniku hlavního města Prahy začaly České dráhy pro cesty po hlavním městě uznávat od 1. října.

PID dnes zahrnuje i přívozy a lanovku 

„K tomuto skutečnému začátku Pražské integrované dopravy a čtvrtstoletí její existence připravuje ROPID oslavy včetně zapojení oblíbených historických vozidel a další doprovodné akce během letošního roku," uvedl Drápal.

Pražská integrovaná doprava dnes zahrnuje vedle městských a příměstských autobusů, vlaků, tramvají a metra také některé přívozy nebo lanovku na Petřín. Systém je rozdělen na několik pásem a cestující pak platí za dopravu podle toho, kolika pásmy po cestě projíždějí. Mohou při tom kombinovat dlouhodobé předplatní kupony s jednotlivě zakoupenými jízdenkami.

Čtěte také: Městská doprava se příští rok dále rozšíří do Středočeského kraje