Během teplého červnového dopoledne se učebnou na základní škole ScioŠkola Praha nese zaujatý diskusní tón. Nejvíc mluví novinář, právník a zastupitel městské části Praha 8 Tomáš Němeček, který ale musí řeč často přerušovat kvůli všetečným otázkám od žáků ze šestých až devátých tříd.

Týdny mediálního vzdělávání zaměřily pozornost např. na dezinformace

„Naše studenty hodně zajímaly např. situace, ve kterých musí novinář zvažovat zveřejnění informací s ohledem na bezpečnost vlastní nebo někoho jiného. Ptali se taky na zveřejňování informací od problematických zdrojů a podobně," přibližuje atmosféru jedné z debat učitelka Nela Vokrojová. Její škola, která klade důraz na nekonvenční styl, přikládá mediální výchově velkou důležitost už delší dobu a místní žáci vydávají z vlastní vůle časopis.

Týdny mediálního vzdělávání na základních i středních školách zaměřily pozornost na témata, jako jsou dezinformace, mediální manipulace nebo neseriózní média, šířící lživé zprávy. Tyto fenomény se v posledních letech často skloňují v souvislosti s propagandou tzv. proruských webů.

„Propaganda a manipulace ve prospěch Kremlu, například na serverech Aeronet, Svobodné noviny či Parlamentní listy, bývá často zmiňována na debatách ve školách. Impulsem pro uspořádání Týdnů mediálního vzdělávání byl spíše fakt, že je mediální výchově na českých školách věnován nedostatečný prostor a mladí lidé se v záplavě informací nedokážou zorientovat," zdůrazňuje koordinátorka projektu Kateřina Čadilová. Kolem padesátky žurnalistů a odborníků přišlo debatovat do škol bez nároku na honorář.