Obchodním centrem DBK u stanice metra Budějovická projde ročně přes 10 a půl milionu lidí. Na oběd či pracovní schůzku sem chodí zaměstnanci firem z okolních kancelářských budov. Jen zlomek z nich dnes ví, co znamená zkratka DBK a jakým fenoménem budova postavená ve stylu brutalismu bývala.
Debilák z osmdesátek
Dům bytové kultury, označovaný kvůli někdejší grafice loga také jako „ollok“ či lidově Debilák, vznikl v roce 1981. Navrhla jej architektka Věra Machoninová, která je spolu s manželem Vladimírem podepsána také pod budovou obchodního domu Kotva či karlovarského hotelu Thermal.
Pamětníkům se vybaví interiér s dominující červenou, otevřeným atriem a prodejní plochou posunutou vždy o půl podlaží, stejně jako fronty a tlačenice. Na nábytek z DBK se čekalo i přes noc, jejíž část bylo možné strávit v neméně populárním snack baru v přízemí.
Bývala tu první IKEA
Na počátku 90. let legendární dům nábytku obsadil na pár let švédský řetězec Ikea, který tady otevřel svoji první tuzemskou velkoprodejnu. Následoval název Domov a později bylo nákupní středisko zahrnuto do sítě Priorů.
V novém tisíciletí se provozovatelem stala firma DBK Praha, patřící tuzemským investorům. V roce 2006 obnovila název DBK a zahájila sérii rekonstrukcí, rozšiřování a postupné proměny - neboli remodelingu - na běžné obchodní centrum.
Moderní časy
Po aktuálně probíhajícím remodelingu už zůstane jen u názvu DBK. Kromě nábytku se totiž časem vytratilo také zaměření na prodej designového zboží. „Od roku 2006 bylo cílem začít provozovat centrum s rozsáhlou nabídkou obchodů a služeb, včetně několika restaurací a velkého supermarketu,“ přibližuje asistentka marketingu Ivana Kolářová záměr, který z DBK udělal klasické nákupní centrum. Majitelé reagovali na poptávku lidí z okolních kanceláří a letos na jaře otevřeli ve třetím patře novou gastro zónu, která vedle moderních fast foodů nabízí třeba velký „konferenční“ stůl pro firemní obědy.
Teď o prázdninách prochází rekonstrukcí další celé podlaží. „Mimo jiné se návštěvníci mohou v září těšit na víc obchodů s módou, mobilního operátora O2 a francouzskou pekárnu a kavárnu Paul,“ doplňuje Kolářová. Zároveň zmiňuje, že DBK navazuje na svoji historickou tradici rozšířenou nabídkou bytových doplňků, dekorací a kuchyňských potřeb.
Takzvaný superstore s designovým zbožím, na němž stavělo DBK kolem roku 2010 svůj marketing, ale zůstává stranou v horním podlaží vedle prodejny řetězce elektra a fitness centra. „Trh si žádal své a v dnešní době najdeme široké spektrum bytových specializovaných domů,“ vysvětluje Kolářová poslední tečku za někdejším Domem bytové kultury.