„Austrálie nám zbyla. My cestujeme ekonomicky. Napřed byla Asie, ta byla nejlevnější, pak o něco dražší Afrika a Jižní Amerika byla dražší než Afrika, ale levnější než Austrálie," vysvětlil vedoucí výpravy Dan Přibáň novinářům.

Trabanty, polský maluch a motorky vyrazí už 17. února v nákladním kontejneru na dvouměsíční plavbu do australského Perthu. „Máme kliku, že auta se budou nakládat tady v Praze a nemusíme jet do Hannoveru jako minule," doplnil. Posádky za svými vozidly poletí až na konci března.

Po Austrálii a Tichomoří plánuje česko-slovensko-polská výprava najet přes 20 tisíc kilometrů, trvat by jim cesta měla asi čtyři měsíce. „Pojedeme napříč Austrálií, přes Východní Timor, Indonésii, Malajsii, Thajsko, Laos a Kambodžu. Skončíme v Bangkoku," uvedl.

Novinkou oproti předchozím cestách je účast dvou vozíčkářů ve speciálně upraveném trabantu s ručním řízením. Podle Přibáně budou pro ostatní psychickou posilou. „Mezi vozíčkáři je mnohem míň fňukalů než mezi zdravými," komentoval Přibáň.

Jedna výhoda trabantu

Trabant nemá podle Přibáně žádnou technickou výhodu, spíš naopak. „Má to jednu úžasnou výhodu, že vám spousta lidí přijde zamávat. Jedete kolem a lidé se smějí, což je parádní," řekl Přibáň. Zároveň si pochvaloval i krásné počasí, které na náplavku v sobotu po poledni přilákalo odhadem stovky, možná i tisíc lidí.

Z výpravy do Austrálie a Tichomoří by měl opět vzniknout celovečerní film a televizní seriál. Minulou trasu přes Jižní Ameriku Přibáňova skupina jela se dvěma trabanty, polským fiatem a jawou z roku 1957. Na cestě dlouhé přes 21 tisíc kilometrů od Guyany až po radarovou stanici Moat na nejjižnějším výběžku kontinentu strávili víc než čtyři měsíce.

Snímek Trabantem až na konec světa navazuje na předcházející úspěšný snímek stejné party Trabantem napříč Afrikou, který je na portálu csfd.cz třetím nejlépe hodnoceným českým filmem posledních deseti let. Ještě před Afrikou a Jižní Amerikou projel Přibáň trabantem Hedvábnou stezku a zdolal při tom pouště střední Asie.