Pokud chtějí Pražané symbolicky cestovat o desítky let zpět do minulosti, nemusí jezdit daleko. V mnohých okrajových částech metropole totiž chybí kanalizace, sousedé si vypouštějí splašky na zahrady a jízda po místních silnicích je hazardem. Typickým příkladem je Slivenec. „V zimě se tu velmi špatně dýchá, protože mnoho lidí spaluje v kamnech nekvalitní materiály,“ sdělila starostka Slivence Jana Plamínková.

Větším problémem je však chybějící kanalizace, polovina třítisícové městské části i v moderní době používá žumpy. Někteří obyvatelé navíc šetří na jejich vyvážení a fekálie vypouštějí do okolních polí a luk, případně na své či cizí zahrady. „Splašky od souseda mi zničily bazén v zahradě, škody byly v řádech statisíců korun,“ postěžovala si Taťána Maříková, podle které jsou podobné konflikty mezi sousedy v této části Prahy docela běžné.

Současným tempem 40 let

Slivenci chybí kromě splaškové kanalizace také ta dešťová. „Mnohé domy a zahrady jsou při velkých deštích pravidelně zaplavovány,“ pokračovala Plamínková. S nedostatečným odkanalizováním Slivence souvisí i další problém. Cesty jsou totiž v dezolátním stavu, ale jejich oprava bude mít smysl až po dokončení kanalizace, aby se nemusely rozkopávat dvakrát.

„Některé jsou přitom už na hraně sjízdnosti, a navíc někde chybí chodníky,“ řekla Plamínková. Městská část vyčíslila náklady na dostavbu kanalizace na 400 milionů korun a stejnou částku spolknou i opravy cest. Od města dostává ročně jen 20 až 30 milionů korun, takže podle tohoto tempa by dostavba kanalizace i oprava cest trvala až 40 let.

Padesát částí musí čekat

Podle Šárky Tkadlecové z ministerstva pro místní rozvoj je šance získat peníze na kanalizaci z operačních programů Evropské unie. „Zpracováváme projekty a odesíláme žádosti,“ reagoval radní Pavel Klega, podle kterého dává metropole na dostavbu kanalizace ročně kolem jedné miliardy korun. Celkem jich přitom potřebuje osmnáct. „Takových částí, které mají potřebu jako Slivenec, je v Praze asi padesát,“ pokračoval radní. Prioritou jsou podle něj v současnosti velké dopravní stavby. „Takže tu ještě dlouho budeme žít jako ve středověku,“ podotkla invalidní důchodkyně Miloslava Pešková ze Slivence.