VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dárek pro Pražany, metro D za dva roky

Praha - Hlavní město slibuje zahájení stavby v roce 2011, metro A se začne prodlužovat ještě letos. Opozice tvrdí, že termíny není možné dodržet a akce se opozdí.

6.5.2009 1
SDÍLEJ:

PŘÍŠTÍ ZASTÁVKA... KDO VÍ? Plány na rozšíření sítě pražského metra jsou, teď jen najít peníze.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Metro slaví, v sobotu mu bude už úctyhodných 35 let. První úsek, který mohli cestující začít využívat, měl celkem 9 stanic, jezdilo mezi stanicemi Kačerov a Florenc, dříve Sokolovská.

Dnes dostávají Pražané pomyslný dárek od hlavního města.

„Je to dárkový balíček v podobě toho, že ještě před koncem roku zahájíme stavbu prodloužení trasy v úseku Dejvická – Motol. Dále věřím, že jsme schopni do dvou let zahájit výstavbu metra na trase D v úseku Náměstí Míru – Pankrác – Písnice,“ slíbil na včerejší tiskové konferenci primátor hlavního města Pavel Bém (ODS).

Páteř města se prodlouží

To, že je zahájení stavby metra D reálné už v roce 2011 potvrdil i pražská radní, který má na starost dopravu, Radovan Šteiner (ODS) a ředitel dopravního podniku hlavního města Martin Dvořák.

Denně metro přepraví takřka 1,2 milionu cestujících, což je skoro 45 procent z celkového objemu pražské dopravy.

Pražské metro v číslech

Dnes má síť pražského metra k dispozici celkem 57 stanic na třech linkách s celkovou délkou 59,1 km. Pražské metro za rok přepraví téměř 597 milionů osob
linka C: délka 22,4 km, 20 stanic
linka B: délka 25,7 km, 24 stanic
linka A: délka 11 km, 13 stanic
Nejhlubší stanice Náměstí Míru: hloubka 52 m
Průměrná provozní rychlost metra: 33,2 km/h

„Pražské metro tak můžeme označit za skutečnou páteř městské dopravy v Praze. Nejvytíženější linkou je trasa C a právě z tohoto důvodu chceme prodloužit tuto trasu tak, aby mohla obsloužit i dosud neobsluhované části Prahy,“ řekl primátor Bém a měl na mysli právě zásadní stavbu metra D.

Termíny jsou nereálné, tvrdí opozice

Opozice je ale ke zmíněným termínům mnohem skeptičtější. „Myslím, že v letošním roce stavba metra A do Motola zahájena nebude,“ řekl před časem zastupitel a také člen dopravního výboru Antonín Weinert (ČSSD). Upozornil na to, že například ještě nebyl vybrán zhotovitel celé stavby.

„Také je nutné rozhodnout, že akci jako hlavní město finančně podpoříme, to ale ještě zastupitelstvo neodsouhlasilo,“ doplnil zastupitel a místopředseda dopravního výboru hlavního města Karel Březina (ČSSD). V prohlášeních je opozice podobně opatrná i co se týká termínu zahájení stavby metra D. Zde vidí zastupitelé problém zejména ve financování celé akce.

Karel Březina také vypočítal také, že pokud se začne metro A stavět bude to znamenat vydat z rozpočtu hlavního města v následujících čtyřech letech přibližně čtyři miliardy korun ročně.

Šestkilometrů za 24,5 miliardy

Se zprovozněním prodloužené trasy se počítá v roce 2014. Stavba zhruba šesti kilometrů metra, které se rozroste o čtyři nové zastávky, má stát 21,6 miliardy korun. Na jeden a tři čtvrtě miliardy vyjde pak posílení vozového parku.

Radní Šteiner pak včera potvrdil, že část financí má již Praha zajištěných. „Již nyní je v podstatě k dispozici celkem 290 milionů eur, to při současném kurzu znamená zhruba 8 miliard korun,“ konstatoval.

Ruské vozy zmizí

Jak metro stárne, tak se také postupně obnovuje vozový park. Již brzy tak z provozu zcela zmizí staré ruské soupravy.

„Víme, že pražské metro je nejrychlejší trakcí městské hromadné dopravy. Přislíbili jsme, že do roku 2010 už nebudou v metru provozovány staré ruské soupravy, které nejsou ideální ani z hlediska nákladů provozu a ani z hlediska komfortu cestujících,“ doplnil radní pro dopravu.

Turnikety do tří let

Na závěr ještě dodal generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák, že turnikety v metru by měly být uvedeny do provozu nejpozději do tří let.

V pátek jinak metro oslaví ještě jedno výročí. 8. května totiž uplyne rok od otevření zatím nejmladší stanice – konečné zastávky trasy C Letňany.

Akce v rámci 35. výročí metra

Jízda historickou soupravou metra EČS
(Háje) Kačerov – Nádraží Holešovice

pátek 8. 5. 2009 10.00–18.00 hodin.

Den otevřených dveří v depu Kačerov
depo Kačerov

pátek 8. 5. 2009 10.00–16.00 hodin.

Autor: Lukáš Marek

6.5.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš (vlevo) a Jaroslav Faltýnek.
9

Mezi Čechy mírně převažuje nespokojenost s výsledkem voleb

Petr Gazdík.
5

Babiš přemlouval STAN ke spolupráci. Podle Gazdíka ale marně

Jednání za hnutí ANO povedou Babiš, Faltýnek i Brabec

Povolební vyjednávání povedou za ANO předseda hnutí Andrej Babiš, místopředsedové Jaroslav Faltýnek, Petr Vokřál a Richard Brabec a člen předsednictva Radek Vondráček. Po jednání předsednictva to novinářům řekl Babiš. Dodal, že první schůzky se uskuteční v neděli a v pondělí. Již dříve Babiš prohlásil, že ANO je připravené jednat se všemi stranami, které se dostaly do Sněmovny. O tom, s kým by chtěl uzavřít koalici, se jednoznačně nevyjádřil.

Schwarzenberg: Lidé očividně raději slyší sliby než pevní postoje

Čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg označil výsledek voleb za prohru, kterou přisuzuje tomu, že strana neuhnula ze svých principů.

Přibývá krádeží drahých kol na objednávku, potvrdily pojišťovny

Hodnota ukradených kol klientů pojišťoven v Česku v letošním roce vzrostla. Častěji se kradou dražší, předem vytipované bicykly, na něž se soustředí organizované skupiny zlodějů, vyplývá z ankety ČTK mezi tuzemskými pojišťovnami.

Praha volí jinak než zbytek země. Potvrdí se to i letos?

Obyvatelé hlavního města v minulosti hlasovali výrazně „pravicověji“ než lidé z ostatních regionů. Očekává se to i tentokrát, jak potvrdila také naše předvolební sonda. Praha je tradiční baštou pravice a liberálně orientovaných stran. Minulé parlamentní volby v roce 2013 opanovala v hlavním městě TOP 09. Hlasovalo pro ni přes 23 procent voličů, zatímco na celostátní úrovni jen 12, což stačilo na republikové čtvrté místo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení