Stavba dlouhá necelých devět kilometrů má výrazně zkrátit cestování po Praze auty, začíná u Pelc-Tyrolky a přes Balabenku a Libeň vede ke Štěrboholské radiále. „Alternativní trasa mohla být rychleji proveditelná, levnější a šetrnější k městu,“ vysvětlila náměstkyně primátorky Petra Kolínská, proč požadovali rozpracování ještě jiných tras namísto původní, která se řeší přes deset let. Radní prověřování alternativ zrušili i přesto, že už zadali studii proveditelnosti.

Pražský městský okruh. Infografika.

Varianta s tunely už má kladné EIA

Prověřování jiných variant si schválila loni v srpnu stejná koalice, která ho zrušila. Podle úterního rozhodnutí radních by se mělo město soustředit už jen na tunelovou variantu zvanou Vlasta.

„Celou dobu prosazuji výstavbu městského okruhu podle stávajícího návrhu a jsem rád, že město nebude vynakládat peníze a čas odborníků na varianty, které nikomu nic nepřinášejí. Hlavní je udělat všechny kroky k získání potřebných povolení k výstavbě varianty Vlasta,“ řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Pro variantu protlačenou radními má město už kladné stanovisko pro posouzení vlivu stavby na životní prostředí EIA, v jeho podmínkách je ale i například zavedení mýta. Stavba dalších úseků vnitřního okruhu nezačne dříve než v roce 2024, po jejich dokončení by měl být hotov. I nadále však chybí vnější okruh, který by vyvedl tranzitní dopravu mimo Prahu. Nový okruh počítá se třemi stavbami: úsekem z Pelc-Tyrolky na Balabenku, Libeňskou spojkou a trasou z Balabenky ke Štěrboholské radiále.

Auto*Mat: Vlasta přivede další auta

Praha už v únoru vypsala soutěž na přípravu projektu pro územní řízení, soutěž zatím běží. Samotná stavba by měla trvat nejméně sedm let.

Rozhodnutí radních kritizovala některá občanská sdružení. Například spolek Auto*Mat považuje rozhodnutí za fatální chybu a projev dopravního populismu, protože do Prahy přivede další auta. „Kladné stanovisko EIA na Blanku 2, kterým Rada argumentuje, nedovoluje zprovoznit Blanku 2 v dohledné době, a je tak pro urychlenou dostavbu Městského okruhu zcela irelevantní.

Petr Dolínek a Adriana Krnáčová ho používají jen jako ‚kladivo na čarodějnice‘, tedy na zametení alternativních variant,“ řekl Vratislav Filler z Auto*Matu. Odpůrci původní varianty mají také obavy, že stavba sníží atraktivitu hromadné dopravy. Alternativní plán požadoval prověření některých variant, například méně mimoúrovňových křižovatek (původní plán počítá s celkem deseti) nebo převáženě ražené tunely místo hloubených.