Hlavní nádraží už je skoro celé v novém. Podařilo se opravit také vlakové nádraží ve Vršovicích, Dejvicích či Libni. Další a z dopravního hlediska mnohem důležitější stanice však na rekonstrukce stále čekají.

Největší zásah potřebuje Masarykovo nádraží, které dnes nabízí cestujícím více než smutný pohled. Budova je zchátralá, přitom se jedná o druhé největší nádraží v Praze.

Budovu a její okolí by měla obnovit společnost Masaryk Station Development (MSD), kde mají podíl České dráhy (ČD) a společnost Sudop Group. Už několikrát bylo avizováno, že budou práce zahájeny, ale zatím k tomu nikdy nedošlo a stále se čeká.

Rekonstrukce se chystá už od roku 2004, změny ve společnosti MSD a spory o ceny pozemků mezi partnery však vedly k dalším průtahům. „Zkušenosti z minulých let ukazují na to, že developeři mají zájem o všechno možné, jen ne o to, aby spravili nádraží. Náš zájem je naprosto obrácený,“ řekl nedávno náměstek ředitele ČD pro správu majetku Milan Matzenauer.

Byty a kanceláře

Partnerství s developerem zvolily České dráhy i u nádraží Smíchov a Žižkov, kde se společností Sekyra Group vznikla společnost Smíchov Station Development, respektive Žižkov Station Development. Podle ředitele Sekyra Group Leoše Anderleho by se mohlo začít stavět na obou místech ve druhé polovině roku 2012.

„Je to v posledním legislativním kroku změny územního plánu, pak bude následovat územní rozhodnutí a stavební povolení. Projekt je dlouhodobý, na deset až patnáct let,“ uvedl Anderle.

Na Žižkově i na Smíchově mají vyrůst nové čtvrti s obchody, byty, kancelářemi a službami. Sekyra počítá s náklady na jeden projekt ve výši 12 miliard až 15 miliard korun.

Žižkov se liší od ostatních stanic tím, že jde jen o nákladové nádraží, kde už provoz zanikl a s jeho obnovou se nepočítá. Povolení k vjezdu vlaků vyprší s koncem roku. „Jeho slavná doba je pryč, dnes se tam manipuluje skoro naposledy,“ řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Obdobné plány jsou také kolem nádraží Praha-Bubny, kde parcely koupila společnost Orco za 1,1 miliardy korun a chystá zde stavbu kanceláří, bytů a obchodů. Začít by se mělo až v roce 2014.

Nejasná je pak budoucnost nádraží v Holešovicích, kde byl zahájen provoz před 25 lety. Nádraží sloužilo až do minulého grafikonu mezinárodní dopravě, po rekonstrukci hlavního nádraží se však mezinárodní doprava odklonila právě do největší stanice. „Dnes význam Holešovic výrazně poklesl,“ uvedl Šťáhlavský.

čtk, luk